شناسهٔ خبر: 112262 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون مسکن و ساختمان راه و شهر سازی استان اعلام کرد:

پیشرفت فیزیکی ۳۵درصدی پروژه های خودمالک نهضت ملی مسکن در مازندران

سید عباس رهگشای معاون مسکن و ساختمان راه و شهر سازی استان مازندران گفت: ساخت پنج‌هزار واحد مسکونی در قالب طرح خودمالکی نهضت ملی مسکن بر اساس گزارش‌های میدانی کارشناسان و بازرسان بانک‌های عامل تسهیلات دهنده در استان مازندران تاکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (مازندران)، سیدعباس رهگشای با بیان این که از مجموع ۱۵۲ هزار واحد مسکونی که قرار است طی چهار سال در مازندران در قالب نهضت ملی مسکن ساخته شود حدود ۳۵ هزار واحد آن خودمالک است، گفت: از این تعداد اکنون پنج‌هزار واحد با پیشرفت فیزیکی مطلوب و طبق زمان‌بندی در نظر گرفته شده در دست ساخت است.

معاون مسکن و ساختمان راه و شهرسازی مازندران گفت: تسهیلات مسکن در قالب خودمالکی نهضت ملی مسکن در سه گام و بر اساس پیشرفت فیزیکی طرح به متقاضیان پرداخت می‌شود و تاکنون بیش از ۴۷۲ میلیارد تومان با همراهی بانک‌های عامل به عنوان بخش اول اعطای تسهیلات به پنج هزار متقاضی این طرح در استان پرداخت شد.

وی ادامه داد : در ادامه اجرای طرح نهضت ملی مسکن، عملیات ساخت هفت هزار واحد مسکونی دیگر تا پایان ماه مرداد در استان آغاز خواهد شد و برای پرداخت بخش اول تسهیلات در این طرح با همراهی پنج بانک عامل حدود ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی تامین بموقع زمین و واریز وجه آورده شخصی ۴۰ میلیون تومانی به حساب وزارت راه و شهرسازی را ۲ شرط اصلی در اعطای تسهیلات خودمالکی نهضت ملی مسکن و آغاز اجرای طرح از سوی متقاضی برشمرد و اظهار داشت : شهروندان بعد از انجام مراحل نام‌نویسی و بارگذاری مدارک، در ارتباط با واریز آورده شخصی کم کاری نکنند و طبق زمان‌بندی که ادارات شهرستانی راه و شهرسازی در نظر می گیرند، روند اداری را انجام دهند.

رهگشای درباره پراکنش جغرافیایی دریافت‌کنندگان تسهیلات خودمالکی و ساخت خانه در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای مازندران نیز توضیح داد : در زمان حاضر حدود ۵۰۰ واحد مسکونی در قالب این طرح در ساری، یکهزار واحد مسکونی در بابل، ۸۰۰ واحد مسکونی در آمل، ۸۰۰ واحد در قائمشهر و حدود یک هزار و ۹۰۰ واحد مسکونی هم در دیگر شهرهای استان در حال ساخت است.

وی دلیل پیشتازی شهروندان بابلی، آملی و قائمشهری در دریافت تسهیلات خودمالکی نهضت ملی مسکن را تامین بموقع آورده شخصی و همچنین تعیین تکلیف زمین و طرح در حال ساخت اعلام کرد و گفت : میزان تسهیلات خودمالکی در طرح نهضت ملی مسکن برای متقاضیان مرکز استان ۳۵۰ میلیون تومان و برای متقاضیان دیگر شهرستان‌ها هم ۳۰۰ میلیون تومان است.

معاون راه و شهرسازی مازندران با بیان این که کارمزد این تسهیلات ۱۸ درصد و بازپرداخت آن ۲۰ ساله است، خاطر نشان کرد : پنج هزار نفری که در طرح خودمالکی نهضت ملی مسکن تاکنون بخشی از تسهیلات بانکی خود را دریافت کرده‌اند ساختمان‌های آنان در مرحله اسکلت‌بندی و سفت‌کاری قرار دارد.

طبق مقررات نهضت ملی مسکن، متقاضیان با داشتن پنج شرط تاهل، سرپرست خانوار بودن و مردان مجرد ۲۳ سال به بالا، حداقل سابقه پنج سال سکونت درشهر مورد تقاضا، نداشتن مالکیت خصوصی و در نهایت عدم استفاده از امکانات دولتی از اول انقلاب در حوزه مسکن، می‌توانند نسبت به ثبت‌نام اقدام کنند.

بر اساس این قانون، زنان خودسرپرست مشروط به داشتن حداقل ۳۵ سال سن، معلولان جسمی و حرکتی با ۲۰ سال سن می‌توانند در قانون جهش تولید مسکن) نهضت ملی مسکن) مشارکت داشته باشند. همچنین، قانون برای سرپرستان خانوار، محدودیت سنی نگذاشته است چرا که این افراد سرپرست خانوار تعریف می‌شوند و برای قانونگذار متاهل یا سرپرست خانوار بودن ملاک است. در عین حال، زنان و مردان سرپرست خانوار که به دلیل متارکه به صورت مجردی زندگی می‌کنند و سرپرست فرزندان خود هستند خانوار تلقی شده و بدون ملاک سن می‌توانند ثبت‌نام کنند.