شناسهٔ خبر: 112298 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

به دلیل پسروی آب دریای خزر؛

سازه‌های گلستان از لیست سازه‌های دریایی خارج می‌شوند

سازه‌های گلستان رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور گفت: به دلیل پسروی آب دریای خزر، سازه‌های گلستان از لیست سازه‌های دریایی خارج می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رسول قنبری ممان در هفدهمین جلسه کمیته ساماندهی و مدیریت سواحل استان گلستان (ICZM) با اعلام این مطلب افزود: برخی سازه‌های تاسیساتی در سواحل کشور از جمله سواحل گلستان به دلیل پسروی آب، در خشکی واقع شدند و نیاز به مجوز ندارند و به همین دلیل از فهرست سازه‌های غیرمجاز دریایی خارج می‌شوند.

به گفته قنبری، از بیش از هزار سازه ۲۲ سازه در گلستان برای کارکردهای گوناگون احداث شده و از این تعداد ۱۹ سازه در سواحل  بنا شده که تعدادی از آنها به علت پسروی آب، در خشکی واقع شده و نیاز به مجوز ندارند.

وی یادآور شد: از این تعداد چند سازه متعلق به دستگاه‌های اجرایی و نظامی است که باید پس از گرفتن استعلامات از دستگاه‌های مختلف نسبت به اخذ مجوز اقدام کنند.

اقدام بدون مجوز برخی دستگاه‌های دولتی در سواحل گلستان

وی با بیان اینکه این موضوع از سال ۱۳۹۶ به دستگاه‌های مختلف اعلام و نامه‌نگاری‌های آن انجام شده است، اظهار کرد: سازمان بنادر و دریانوردی برای سهولت در امور متقاضیان و کاهش هزینه‌ها از همکاری مشاورانی کمک گرفته اما متاسفانه برخی از دستگاه‌ها که اعم آنها دولتی هستند برای اخذ مجوز اقدام نکردند.

رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور ادامه داد: چنانچه دستگاهی درخواست خود را به مدیریت فناوری و دریانوردی گلستان بابت اخذ مجوز ساخت و بهره برداری اعلام کند، این سازمان موظف است به مدت ۲۴ ساعت مکاتبات آن را به دستگاه‌های پاسخگو از جمله منابع طبیعی، محیط زیست، فرماندهی ناجا و دیگر دستگاه‌ها ارسال کند.

قنبری تصریح کرد: دستگاه مربوطه نیز باید در بازه‌های زمانی ۵، ۱۰ و ۱۵ روزه به مکاتبات مدیریت بنادر و دریانوردی گلستان که مرجع صدور کننده نامه است پاسخ دهد و عدم پاسخ دهی بیانگر رضایت و تایید از سوی دستگاه مذکور است.

وی افزود: پس از تایید، اداره بنادر و دریانوردی گلستان موظف است پرونده را در سامانه صدور مجوزهای کسب و کار بارگذاری کند و پس از ارسال پرونده به تهران، مدارک برای صدور مجوز از سوی سازمان‌های بنادر و دریانوردی بررسی شده و در نتیجه به متقاضی اعلام می‌گردد.

رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور با بیان اینکه در حال حاضر طرح عودت به وضع سابق آغاز شده، گفت: هدف ما از این طرح ساماندهی سواحل و بهره برداری درست از سواحل و بنادر است.

قنبری در ادامه اظهار کرد: چنانچه ساخت و سازی خارج از ضوابط و مطالعات و طرح‌هایی که توسط سازمان‌ها و نهادهای انجام شده، صورت گیرد و مجوزی نداشته باشد، متقاضی به اخذ مجوز تشویق می‌شود.

وی افزود: چنانچه در راستای اخذ مجوز اقدامی انجام نشود، طبق قانون، سازمان بنادر و دریانوردی، منابع طبیعی و وزارت نیرو وظیفه دارند نسبت به اجرای طرح عودت به وضع سابق اقدام کنند.

رییس اداره نظارت بر مدیریت سواحل کشور در انتها یادآور شد: این مسئله طی سال‌های اخیر توسط سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور و همچنین وزارت نیرو در حال انجام است

 بنا بر این گزارش، اله یار اسعدی، مدیر بنادر و دریانوردی گلستان هم در این نشست با اشاره به بهره‌مندی این استان از ۱۳۰ کیلومتر ساحل گفت: سازه‌های ساحلی گلستان چوبی هستند و مغایرتی با بند ۲۲ ماده ۳ آیین نامه سازمان بنادر ندارد و تمام سازه‌های دولتی و خصوصی بدون مجوز در سواحل استان تعیین تکلیف می‌شوند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی اظهار داشت: بیشتر سازه‌های غیرمجاز به دلیل پسروی آب دریا در سال ۱۴۰۰ در محدوده خشکی هستند و سواحل دریای خزر در حوزه گلستان آزاد بوده و ساخت و ساز در حریم قانونی دریا انجام نمی‌شود.