شناسهٔ خبر: 112305 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور مطرح کرد؛

ضرورت فعال‌سازی قرارگاه‌های فرهنگی- اجتماعی در شهرهای جدید/ عوامل مؤثر بر احیای هویت انسانی و اجتماعی در شهرها کدام است؟

سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور خود نگاه فرهنگی به شهر را به عنوان پیشران اقدامات در این حوزه دانست و افزود: در این راستا باید ضمن فعال سازی قرارگاه‌های فرهنگی- اجتماعی در شهرها از سرمایه‌های موجود برای اقدامات این حوزه بهره ببریم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور با حضور در گردهمایی مشاورین و مسئولین توسعه اجتماعی و فرهنگی شهرهای جدید کشور با تأکید بر اینکه ورود به حوزه فرهنگ عمومی بدون در نظر گرفتن فهم اجتماعی در شهرها ممکن نخواهد بود گفت: در این راستا باید ضمن فعال سازی قرارگاه‌های فرهنگی- اجتماعی در شهرها از سرمایه‌های موجود برای اقدامات این حوزه بهره ببریم.

امامی در ادامه بزرگترین حوزه عمومی در شهرها را محله عنوان کرد و گفت: توجه به این مسئله قطعا برای تک تک افراد جامعه مسئولیت شهری به همراه می‌آورد. شهرهای امروز شهرهای انسان محوری نیستند، ما امروز باید به نحوی در آرایش فضای شهری دقت کنیم که نظام شهری بازآفرینی شود.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور در ادامه سخنان خود نگاه فرهنگی به شهر را به عنوان پیشران اقدامات در این حوزه دانست و افزود: احیای محله، محله سازی، ایجاد مشارکت و برگزاری رویدادها همه باعث احیای هویت انسانی و اجتماعی در شهرها می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گفته وی بهره گیری از ظرفیت رسانه ای و تبلیغی شهرها، تبلیغات محیطی قوی و در نهایت تمرکز ویژه بر مدارس به عنوان بزرگترین ساختار تربیتی و آموزشی از عوامل مؤثر دیگر در بحث احیای هویت انسانی و اجتماعی در شهرها به شمار می‌روند.

امامی در بخش دیگری از سخنان خود سه مسئله دوره نوجوانی، پایداری خانواده و شکاف بین فرهنگ رسمی و غیررسمی را موارد خطرناک موجود در حوزه اجتماعی کشور دانست و گفت: ما باید با استفاده از هویت ایرانی به عنوان یک زبان مشترک و همچنین توجه به محیط خانواده و نوجوانان مانع از بروز مشکلات جدی در این حوزه شویم.

به گزارش شرکت عمران شهرهای جدید، وی در پایان حمایت از نهادهای مدنی را در کمک به رفع مشکلات اجتماعی مسئله ای حائز اهمیت عنوان کرد.