شناسهٔ خبر: 112338 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اعلام کرد:

اشتغال مستقیم ۹ هزار و ۵۰۰ نفری در اجرای پروژه‌های مسکن

زنجان بیات منش راه و شهرسازی زنجان مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال با تامین زمین مورد نیاز، مجموع واحدهای نهضت ملی مسکن در استان که وارد مرحله عملیات اجرایی می‌شوند به ۳۰ هزار و احد می‌رسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، مسعود بیات منش ظهر سه شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در محل پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کوی زیتون، به مصوبات مجلس شورای اسلامی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: طبق این مصوبه، دولت موظف کرد که طی چهار سال، ۴ میلیون واحد مسکونی در کل کشور ساخته شود.

وی با بیان اینکه که این تعداد واحد مسکونی در استان‌ها بر اساس آمار جمعیتی تقسیم شد، اظهار داشت: استان زنجان به لحاظ جمعیتی حدود ۱.۲ کل جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و بر اساس میانگین جمعیتی هم سهم استان زنجان در سال ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی است که سهم چهار سال ۵۰ هزار واحد تعیین شد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه نیاز به مسکن یک نیاز اجتماعی است، افزود: همه افراد جامعه برای شروع زندگی مشترک و اسکان، حداقل به یک واحد مسکونی نیاز دارند.

بیات منش تاکید کرد: با توجه به اینکه امروز با مشکلات اقتصادی مواجه هستیم، تهیه مسکن انفرادی برای اقشار ضعیف جامعه ممکن نیست و در این میان پروژه طرح نهضت ملی مسکن با انبوه‌سازی این امکان را فراهم کرده که تمام جامعه با توان مالی متفاوت بتوانند صاحب مسکن شوند.

وی به اجرای پروژه مسکن مهر در دولت‌های گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: پروژه ملی مسکن مهر به لحاظ تعداد واحدها و ابعاد زمین، اولین پروژه تولید انبوه بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در این طرح به بهره برداری رسید، گفت: با ساخت این تعداد واحد مسکونی، آرامش خوبی در بازار مسکن ایجاد شد.

استان زنجان به لحاظ پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سطح کشور عملکرد خوبی دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با اشاره به اینکه استان زنجان به لحاظ پیشرفت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در سطح کشور عملکرد خوبی دارد، بیان داشت: در قانون جهش مسکن، ساخت ۴ میلیون مسکن طی چهار سال در کشور تعیین و ابلاغ شده است که سهم ابلاغی برای ساخت مسکن از محل طرح جهش مسکن برای استان زنجان از ۵۰ هزار واحد به بیش از ۷۰ هزار واحد در چهار سال تعیین و ابلاغ شده و تا پایان دولت سیزدهم قابل اجرا است.

بیات منش، با بیان اینکه ۲۰ هزار واحد از این تعداد، سهم بخش روستایی است، گفت: در این راستا سالانه ۵ هزار واحد مسکونی توسط بنیاد مسکن استان ساخته خواهد شد و ۱۲ هزار واحد مسکونی هم برای بخش خود مالکی و بخش فرسوده در ۲۱ شهر اختصاص داده شده که هر سال ۳ هزار واحد ساخته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه همچنین ۳۸ هزار واحد باقی مانده نیز سهم راه و شهرسازی است که باید زمین تامین شود، افزود: تاکنون برای ۱۷ هزار واحد مسکونی زمین تامین شده و اجرا می‌شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان افزود: این طرح در استان طبق روال خوبی جلو می‌رود و این استان توانمندی خود را به وزارت راه و شهرسازی نشان داد و راه و شهرسازی استان زنجان توانست سهم ساخت مسکن را از «۵۰ هزار واحد مسکونی به ۷۰ هزار واحد» برساند یعنی ۴۰ درصد افزایش یافته است.

بیات منش تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده تا پایان امسال با تامین زمین مورد نیاز، مجموع واحدهای نهضت ملی مسکن در استان که وارد مرحله عملیات اجرایی می‌شوند به ۳۰ هزار و احد می‌رسد.

وی به کمبود نیروی کار در استان زنجان اشاره کرد و گفت: در شهر زنجان مهم‌ترین چالش موضوع تامین نیروی کار در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن است.

استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در اجرای پروژه‌های مسکن ضروری است

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، بر لزوم استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا اشاره کرد و افزود: استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا روند اجرای پروژه را سرعت می‌بخشد و خوشبختانه این مهم در استان به خوبی اجرا می‌شود.

بیات منش به مصالح استفاده شده در پروژه طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و ادامه داد: در صورتی که مصالح تولیدی در استان زنجان کیفیت و استاندارد مقررات ملی لازم را داشته باشد از مصالح بومی استفاده می‌شود.

وی متذکر شد: مصالحی مانند میلگرد، سیمان و بلوک از تولیدات استان زنجان استفاده می‌شود اما در تجهیزاتی مانند درب‌های ضدسرقت، شیرآلات ساختمانی و کاشی، متاسفانه در زنجان کارخانه تولیدی وجود ندارد و از سایر استان‌ها وارد می‌کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه تسهیلات برای اجرای پروژه‌های مسکن ۳۵۰ میلیون تومان است، افزود: این تسهیلات با تلاش وزارت راه و شهرسازی به ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون افزایش می‌یابد.

بیات منش به اشتغال ایجاد شده در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان اشاره کرد و افزود: در این پروژه‌ها حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر در زنجان به طور مستقیم مشغول به کار هستند و ۱.۵ برابر این تعداد نیز سهم اشتغال غیرمستقیم است.

وی با بیان اینکه از پروژه‌های در حال ساخت از برنامه عقب نیستیم، افزود: خوشبختانه پروژه‌ها در زنجان با روند خوبی جلو می‌روند.

۶۰ درصد از متقاضیان نهضت ملی مسکن در زنجان از جامعه کارگری هستند

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، با بیان اینکه ۶۰ درصد از متقاضیان نهضت ملی مسکن در زنجان از جامعه کارگری هستند، افزود: دولت به خانه دار شدن مردم بسیار تاکید دارد.

بیات منش گفت: خوشبختانه در ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در کوی زیتون و کوی زنگان از برنامه پیش بینی شده عقب نیستیم.

وی بیان داشت: واحدهای مسکونی ساخته شده در نهضت مسکن ملی در استان زنجان نسبت به استان‌های هم جوار ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان این مطلب که اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان زیرساخت‌های آب را خود تامین می‌کند، افزود: شرکت آب و فاضلاب هیچ گونه همکاری در خصوص تامین زیرساخت‌های آبرسانی برای واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن ندارد و حتی یک متر لوله گذاری برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن انجام نداده ولی شرکت گاز همکاری خوبی دارد.