شناسهٔ خبر: 112363 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در دیدار نماینده آزادشهر، رامیان و خان‌ببین با معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح شد؛

نوسازی مسکن، محور اصلی ستادهای بازآفرینی شهرستان قرار گیرد

نشست نماینده مردم آزادشهر، رامیان و خان ببین و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه شهرداران و دیگر مدیران شهری با حضور در دفتر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با او دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، غلامعلی کوهساری نماینده مردم آزادشهر، رامیان و خان ببین و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به همراه شهرداران و دیگر مدیران شهری با حضور در دفتر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با او دیدار و گفت و گو کردند.

در این دیدار کوهساری با بیان این که سه شهر از هفت شهر حوزه انتخابی او مطالعات مصوب بازآفرینی شهری دارند، تصریح کرد: در این مدت کارهای خوبی در این سه شهر انجام شده است اما همچنان بسیاری از معابر نیاز به بهسازی دارند.

در ادامه شهرام سعیدی شهردار رامیان با بیان این که رامیان از شهرهای قدیمی استان گلستان است که سابقه ۶۸ سال شهرداری دارد، اظهارکرد: شهر رامیان ۵۵ هکتار بافت مصوب دارد که شامل ۹ محله می‌شود و ۲ هزار و ۲۶۲ هکتار نیز حریم شهری آن است.

وی افزود: همچنین این شهر ۱۷ هزار و ۹۵۰ متر مربع معبر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری دارد که نیازمند ۱۳۸ تن قیر است، یکی دیگر از مشکلات شهر نبود پارک است که زمین آن آماده است و برای شروع ساخت نیاز به تزریق منابع مالی داریم.

سعید اسماعیلی شهردار خان‌ببین نیز با بیان این که بر اساس آخرین آمار سرشماری نفوس و مسکن، این شهر۱۰ هزار و ۸۷۸ نفر و براساس آمار فعلی ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد، تصریح کرد: میزان بافت فرسوده مصوب ۵/۳ هکتار است اما در ابلاغیه جدید به ۳۶.۹ هکتار افزایش یافته و مصوبه کمیسیون ماده پنج آن نیز اخذ شده است.

وی با اشاره به دو پروژه جاده سلامت و نیز گرمابه قدیمی شهر، در این‌باره توضیح داد: گرمابه قدیمی شهر خان‌ببین دیگر قابلیت استفاده ندارد و به دنبال این هستیم تا پروژه جدیدی برای آن تعریف کنیم. پروژه جاده سلامت که در امتداد مسیر خط نفت قرار دارد نیز برای اتمام نیاز به ۲ میلیارد تومان اعتبار دارد.

رضا سلطانی شهردار آزادشهر نیز با اشاره به این که این شهر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد، عنوان کرد: آزادشهر ۴۰ هکتار بافت فرسوده و هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی ناپایدار داشته و بهسازی معابر خاکی آن نیاز به ۲۵۰ تن قیر دارد.

در ادامه آئینی با تاکید بر این که ستادهای بازآفرینی شهرستان را فعال کنید، گفت: ستاد بازآفرینی شهرستان در سند ملی راهبردی باز آفرینی شهری پایدار از جایگاه بالایی برخوردار است که متاسفانه مدتی کمرنگ شده بود. بنابراین در گام اول باید متناسب با نیازمندی‌های روز مشکلات محلات را برآورد کنید و در ادامه با تشکیل جلسات ستاد بازآفرینی شهرستان محدوده‌های هدف مصوب شوند.

وی ادامه داد: یکی از محورهای مهم این جلسات نوسازی مسکن است زیرا به دنبال این هستیم تا فضای شهری و خدمات روبنایی و زیربنایی محلات هدف را به سطح متوسط شهر برسانیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران استفاده از بند «د» تبصره ۱۱ قانون بودجه کل کشور در سال ۱۴۰۱ را گام مهم دیگری دانست که می‌تواند به نوسازی بافت‌های فرسوده کمک کند. او درباره این بند توضیح داد: بر اساس این بند، برای ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی، شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان‌ها موظفند معادل سهم جمعیت ساکن در این مناطق از کل جمعیت هر استان از محل عوارض ماده ۳۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی محلات هدف همان استان کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از صحبت‌های خود از شهرداران سه شهر خواست تا با ارایه تسهیلات و تخفیفات به متقاضیان، مردم را به نوسازی بافت‌های فرسوده تشویق کنند. به گفته آئینی شهرداران در این مسیر می‌توانند از ظرفیت گروه‌های جهادی متخصص استفاده کنند.

وی همچنین از شهرداران خواست تا تخفیف‌های ارایه شده را در سامانه سماد ثبت کنند زیرا علاوه بر دریافت مطالبات خود از محل ارایه تخفیفات می توانند طلب‌های خود را در قالب تهاتر دریافت کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که در شهر رامیان ۹۹۹ واحد و در شهر خان‌ببین هزار و ۲۱۱ واحد مسکونی ناپایدار وجود دارد، اظهارکرد: باید تلاش کنید تا عمده نوسازی‌ها در مرکز شهر باشد.

آئینی در پایان نشست تصریح کرد: در راستای نهضت بهسازی معابر خاکی اعتبار مورد نیاز این شهرها جهت آسفالت و بهسازی معابر خاکی تامین می‌شود تا هر چه زودتر به هدف‌گذاری سه ساله این نهضت و بهسازی تمام معابر خاکی محلات هدف نزدیک شویم.