شناسهٔ خبر: 11238 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سعیدنژاد در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین حوضچه بنادر شمالی کشور:

عزم دولت برای توسعه بنادر و ظرفیت ترانزیت کالا در شمال کشور/ افتتاح ۵ اسکله جدید در آینده‌ نزدیک

محمد سعید نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مراسم افتتاح بزرگ‌ترین اسکله دریا‌خزر در بندر انزلی که ظرفیت جابه جایی ۸ تن کالا را دارد از افتتاح ۵ اسکله در آینده‌ای نزدیک خبر داد و با اظهار خرسندی از افزایش اسکله‌ها در ایران به تعداد ۱۶ اسکله، تاکید کرد: وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی در جهت توسعه صنعت گردشگری از سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی عصر روز گذشته ۷ شهریورماه همزمان با هفته دولت به استان گیلان سفر کرد و در حضور او بزرگ‌ترین حوضچه بنادر شمالی کشور با هزینه‌ای بالغ بر ۱۲۲ میلیارد تومان افتتاح شد. در جریان این سفر محمد سعیدنژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر گفت: واقعیت این است که دریای خزر یکی از ذخایر ممتاز ایران است و مجموع امتیازاتی که این دریا دارد به دلیل همجواری با ۵ کشور، جمعیت مناطق ساحلی و سطح وسیع٬ موقعیت ممتازی برای ایران فراهم آورده است که می‌تواند موجب توسعه و رفاه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی امتیازات دریای خزر را بهر‌ه‌مندی از شیلات، ماهیگیری، صنعت و توسعه گردشگری عنوان کرد و افزود: امتیازات دریای خزر در شمال کشور در مباحث کشتیرانی و دریانوردی است که از سال‌های طولانی وجود داشته و این دریا یکی از مسیرهای مهم مردم کشورهای این منطقه به شمار می‌رفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه به این دریا و حمل و نقل دریایی بیش از گذشته شد.

تاکید بر موقعیت ممتاز ترانزیتی بندر انزلی و توسعه حمل و نقل ترکیبی

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به بهره برداری از دو بندر انزلی و نوشهر در استان گیلان قدمت این بنادر و به ویژه بندر انزلی را یادآور شد و گفت: موقعیت تزانزیتی بندر انزلی به دلیل همجواری با کشوری مانند شوروی سابق و کشورهای اقماری روسیه فعلی است که پس از انقلاب با توسعه این بندر٬ انزلی رشد قابل‌توجهی یافت و ظرفیت آن نیز بیش از ۳ برابر شد. همچنین به دلیل توسعه مسیر ترانزیتی بنادر شمال کشور از موقعیت ممتازی برخوردارند.

سعیدنژاد با تاکید بر موقعیت ممتاز بندر انزلی و مسافت کوتاهی که این بندر با کشورهای همسایه شمالی و غربی و همچنین با پایتخت کشور دارد، به لزوم توسعه حمل و نقل ترکیبی و بهره‌مندی ایران از این امکان اشاره کرد و افزود: یکی از نواقصی که بندر انزلی به عنوان مهمترین بندر شمالی کشور دارد وصل نبودن به شبکه راه‌آهن است که این مهم از ۱۲ سال پیش مورد توجه مسئوولان قرار گرفت و مطالعات برای تحقق آن آغاز شد و در دولت یازدهم اجرای راه‌آهن قزوین- رشت- انزلی- آستارا در حال انجام است که این شرایط به رونق بندر انزلی کمک فراوانی می‌کند و امکان تبادل کالا را از دریای خزر به جنوب کشور و عبور از خلیج فارس و دریای عمان فراهم می‌کند.

تقاضای کشورهای همسایه برای مبادله ترانزیتی کالا از ایران بالاست

معاون وزیر راه و شهرسازی در تشریح اهداف توسعه بنادر و اسکله‌های بندر انزلی به تقاضای بالای کشورهای همسایه ایران در زمینه ترانزیت کالا اشاره کرد و گفت: هم اکنون ظرفیت بندر انزلی ۸ میلیون تن است. با افتتاح ۵ اسکله این بندر در آینده ای نزدیک این ظرفیت به طور طبیعی با رشد قابل توجهی همراه خواهد شد و تعداد اسکله‌های این بندر  ۱۶ اسکله می‌رسد.

وی با یادآوری فرصت‌هایی که توسعه بنادر پس از رفع تحریم‌ها برای اقتصاد ایران فراهم می‌کند، تاکید کرد: توسعه بنادر و اسکله‌ها به صاحبان کالا و سرمایه‌گذاران فرصت می‌دهد تا از بندر انزلی برای جابه‌جایی کالا استفاده کنند. همچنین موقعیت سیاسی منطقه ضرورت رشد و توسعه بنادر ایران را افزایش می‌دهد.

سعیدنژاد توسعه اسکله و تجهیزات بنادر را توسط بخش دولتی ممکن دانست و ادامه داد: سایر فعالیت‌های بنادر باید توسط بخش خصوصی انجام شود. همانطور که سیاست عمومی نیز اینگونه بوده و تسهیلاتی نیز برای پشتیبانی از بخش‌های خصوصی هزینه شد.

موقعیت جغرافیایی و ضرورت توسعه صنعت گردشگری دریایی در ایران

وی تاکید کرد: سیاست کلی این است که سازمان بنادر و دریانوردی کمک مستقیم می‌گیرد و آن را برای توسعه اقتصاد و تجارت به بخش‌های خصوصی تولیدی واگذار می‌کند. همچنین اراده عمومی، منطقه‌ای و محلی به توسعه صنعت گردشگری و توریسم دریایی متمایل است در حالیکه این مهم در ایران بطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه گذاران در این حوزه حمایت کرده و تسهیلات در اختیار آنها قرار می دهند تا این اشکال برطرف شده و توسعه صنعت گردشگری دریایی در ایران محقق شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به سیاست برنامه ششم به توسعه مباحث مرتبط با دریا و بنادر گفت: اگر بخواهیم مردم را با فرهنگ دریا آشتی بدهیم باید امکان فعالیت های توریستی را در سواحل شمالی ایجاد کنیم. با این دیدگاه دولت نیز خود را موظف می‌داند تا بسترهای مناسب زیربنایی این کار را فراهم کند و افتتاح یکی از زیباترین ترمینال‌های دریایی در بندر انزلی خود گواه این مساله است.

سعیدنژاد افزود: طبق مصوبه جدید سازمان بنادر و دریانوردی از شناورهایی که خدمات گردشگری ارایه می دهند هیچ وجهی دریافت نمی‌شود. /

نظر شما