شناسهٔ خبر: 112451 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره راه و شهرسازی ابهر-خرمدره-سلطانیه:

آمادگی در برابر بحران یکی از نیازهای اصلی مردم است

سرداریان رییس اداره ابهر خرمدره سلطانیه استان زنجان رئیس اداره راه و شهرسازی ابهر-خرمدره-سلطانیه، با بیان اینکه آمادگی در برابر بحران یکی از نیازهای اصلی مردم است، گفت: امیدواریم با حمایت و همکاری مسؤلان استانی شاهد نصب و راه‌اندازی تعداد دیگری از تجهیزات به روز در پهنه استان باشیم.

حمید رضا سرداریان اصفهانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، به اهمیت اجرای آیین نامه‌های ایمنی اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه ایمنی ساختمانها در برابر زلزله یا استاندارد ۲۸۰۰، مجموعه قوانین سازه‌ای برای طراحی لرزه‌ای سازه در برابر زلزله است.

وی اظهار کرد: این مقررات در دهه ۴۰، که بعدها در فصلی از استاندارد ۵۱۹ ایران قرارگرفت، گامی در مسیر مقاوم‌سازی سازه‌ها در برابر زلزله‌های مخرب در ایران بود.

رئیس اداره راه و شهرسازی ابهر-خرمدره-سلطانیه، گفت: تصویب و اجرای اجباری آیین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) در سالهای ۱۳۶۶و ۱۳۶۷ نیز عزم ملی و برنامه دولت را با وجهه علمی، رسمیت قانونی بخشید.

سرداریان تاکید کرد: تدوین این آیین‌نامه موجب رونق ضوابط مهندسی در روند ساخت و ساز کشور شد و در عین حال، تلاش برای اجرای فراگیر آن و جلوگیری از تخلفات، در کاهش خسارات ناشی از زلزله، بسیار مؤثر است.

وی با بیان اینکه تجدید نظر در آئین‌نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله بر عهده وزارت راه و شهرسازی (مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن) است، ابراز داشت: این امر مهم هر ۵ سال یکبار انجام می‌شود و از مهمترین بحث‌های سازه ایی که در این آئین‌نامه بحث می‌شود تعیین نیروی زلزله وارد بر ساختمان و کنترل نا منظمی‌ها در سازه است.

رئیس اداره راه و شهرسازی ابهر-خرمدره-سلطانیه، عوامل مؤثر در آسیب پذیری شهرها در برابر زلزله را به بزرگی، شدت و مدت زلزله، شرایط زمین‌شناسی منطقه، حداکثر توان لرزه زایی گسل‌ها، نوع گسل‌ها، فاصله از چشمه‌های لرزه زایی، وضعیت سازه‌های منطقه به جهت مقاومت و نزدیکی به نواحی با تراکم جمعیت به نواحی با تراکم جمعیت بالا مرتبط اعلام کرد و افزود: نوع مصالح سازه‌ها، کیفیت اجرای ابنیه، تراکم جمعیت، بعد خانوار، تعداد طبقات، از جمله عوامل انسانی است که در آسیب پذیری شهرها موثر است.

سرداریان به ضوابط اجرایی آیین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله مطابق استاندارد ۲۸۰۰ و لزوم برنامه‌ریزی در خصوص مقاوم سازی و برنامه‌ریزی‌های مدیریتی در این خصوص اشاره کرد و گفت: نصب ایستگاه شتاب نگار الزامی به نظر می‌رسد، تا با اجرای مقاوم سازی و رعایت اصول مهندسی استاندارد در مناطق پر خطر علاوه بر افزایش ایمنی؛ خسارات جانی و مالی را مناطق شهری و روستای به حداقل برسانیم.

وی یاد آورشد: با توجه به اهمیت مدیریت خطر حوادث و بلایا با رویکرد مردم محوری، در جهت کاهش خسارات مالی و جانی، آمادگی در برابر بحران یکی از نیازهای اصلی مردم است.

رئیس اداره راه و شهرسازی ابهر-خرمدره-سلطانیه، تصریح کرد: انجام ارزیابی‌های اولیه از میزان آمادگی و آگاهی خانوارها جهت مشخص نمودن نقاط ضعف و قوت آن‌ها ضروری است.

سرداریان گفت: با مشخص نمودن نقاط ضعف می‌توان احساس نیاز به آموزش در خانوارها را ایجاد و با توجه به این نیاز آموزش‌های لازم در جهت مقابله و آمادگی حوادث و بلایا ارائه شود.

وی بیان داشت: مدیریت بحران استانداری زنجان جهت اختصاص یک دستگاه شتابنگار به شهرستان خرمدره خواستار مقرارت وضوابط اجرایی مفاد آیین نامه ۲۸۰۰ با پیگیری مسئولین شهرستان توسط مهندسین ناظر در شهرستان است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان ابهر-خرمدره-سلطانیه گفت: امیدواریم با حمایت و همکاری مسؤلان استانی شاهد نصب و راه‌اندازی تعداد دیگری از این تجهیزات به روز در پهنه استان باشیم.

سرداریان ادامه داد: فراهم کردن شهر ایمن‌تر و زندگی بهتر برای شهروندان از وظایف ماست و امیدواریم اطلاعاتی که به واسطه نصب و راه‌اندازی دستگاه‌های شتاب نگار به دست می‌آید بتواند مورد استفاده مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.