شناسهٔ خبر: 112453 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان:

افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر بلایای طبیعی به ویژه زمین‌لرزه‌ها در کاهش خسارات مؤثر است

زنجان بیات منش 2.jpg مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، گفت: افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر بلایای طبیعی به ویژه زمین‌لرزه‌ها به میزان زیادی در کاهش این خسارات و همچنین زمان بهبودی جوامع مؤثر است.

مسعود بیات منش در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، گفت: افزایش تاب‌آوری شهرها در برابر بلایای طبیعی به ویژه زمین‌لرزه‌ها به میزان زیادی در کاهش این خسارات و همچنین زمان بهبودی جوامع مؤثر است.

وی اظهار کرد: برنامه‌ریزی و مدیریت شهری به منزله مهمترین عامل در طراحی کالبد شهرها، نقشی اساسی در افزایش تاب‌آوری جوامع شهری در برابر زمین‌لرزه دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: علی‌رغم عدم پیش‌بینی زمان وقوع بسیاری از مخاطرات (زلزله، رانش، زمین لغزش) می‌توان با چاره‌اندیشی و شناخت همه جانبه این گونه وقایع در جامعه، میزان آسیب‌پذیری را به حداقل ممکن کاهش داد.

بیات منش تاکید کرد: افزایش مقدار متغیرهایی چون فاصله از گسل، مساحت قطعات، دسترسی بر اساس عرض معبر، و سازگاری کاربری‌ها از نظر همجواری باعث کاهش آسیب پذیری می‌شود.

وی گفت: کاهش آسیب پذیری شهرها در برابر زلزله در بلند مدت، زمانی محقق می‌شود که ایمنی شهر در برابر خطرات زلزله به عنوان یک هدف در تمامی سطوح برنامه ریزی مدنظر قرار گیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان، سطح میانی یعنی شهرسازی و برنامه ریزی شهری را از جمله کارآمدترین سطوح برنامه ریزی برای کاهش آسیب پذیری برابر زلزله اعلام کرد و بیان داشت: کیفیت مصالح ساختمانی و ابنیه و تراکم جمعیت ازجمله معیارهایی است که در میزان تاب آوری شهرها لحاظ می‌شود.

بیات منش گفت: یکی از مهم‌ترین الزامات، پرداختن به مسائل کالبدی بافت‌های مسکونی در شهرها، تبیین مفهوم تاب‌آوری و پیرو آن مقاوم‌سازی این بافت‌ها در مواجه با حوادث و مخاطرات احتمالی زلزله است.