شناسهٔ خبر: 11253 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

جزئیات راه‌اندازی شهرهای جدید در شمال خلیج فارس و سواحل مکران/ تملک ۴ هزار هکتار زمین برای شهر جدید «تیس»

حبیب الله طاهرخانی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ضمن تشریح راه‌اندازی شهرهای جدید در خلیج فارس و سواحل مکران از تملک چهار هزار هکتار زمین برای شهر تیس در نزدیکی چابهار خبر داد.

حبیب‌اله طاهرخانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در این‌باره اظهار کرد: طرح جامع شهر جدید "تیس" آماده شده و ۱۰ شهریورماه به تصویب می‌رسد، برای این شهر که در نزدیکی چابهار قرار دارد و از شهرهای مورد تاکید رئیس جمهور هم به شمار می‌آید، چهار هزار هکتار زمین نیز تملک شد. این شهر جدید علاوه بر ظرفیت تفریحی و گردشگری زمینه اشتغال گسترده‌ای را فراهم می‌آورد و کارکردهای متنوعی هم به دنبال دارد.

وی با ذکر توضیحاتی در خصوص علت راه‌اندازی شهرهای جدید در خلیج فارس و سواحل مکران گفت: تمرکز مکان‌یابی شهرهای جدید روی سواحل خلیج فارس و مکران است چون از نظر حوزه سکونت، این مناطق خالی از سکنه هستند؛ در قسمت شمالی خلیج فارس و دریای عمان با آنکه بارگذاری صنعتی خیلی بالایی صورت گرفته اما جمعیتی در آن منطقه وجود ندارد.

طاهرخانی ضمن تاکید بر بهره‌مندی از مزیت دریای جنوب و جنبه تفریحی آن ادامه داد: روزانه هواپیماهای زیادی در حال نقل و انتقال کارشناسان و متخصصان به منطقه ویژه عسلویه هستند، این افراد در منطقه مذکور کار می‌کنند و دوباره با پرواز بر می‌گردند در حالیکه ما در این بخش از شمال خلیج فارس مزیت‌های بالایی برای اسکان جمعیتی داریم.

این عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در ادامه به شهر جدید کوشک در منطقه پارسیان اشاره کرد و به پایگاه خبری گفت: مکان‌یابی شهر جدید کوشک در منطقه پارسیان در حال انجام است. دلیل اصلی ایجاد شهر کوشک هم استقرار یک منطقه انرژی‌بر ۱۲ هزار هکتاری است که در نزدیکی عسلویه قرار دارد و می‌تواند بخشی از نیازهای جمعیتی عسلویه را هم پوشش دهد.

به گفته این مقام مسئول، مکان‌یابی شهرک خوارزمی در جاده خراسان رضوی در حال انجام است، این شهرک نیز برای استقرار شاغلان بخش صنعت شهرک‌های صنعتی واقع در جاده گرمسار-مشهد راه‌اندازی خواهد شد.

وی همچنین به ایجاد شهرهای جدید در منطقه لامرد استان فارس که یک منطقه انرژی‌بر ۸ هزار هکتاری است و ایجاد شهر جدید در منطقه جاسک اشاره کرد که از نظر پروژه‌های نفتی و صنایع انرژی پتانسیل‌های فراوانی برای استقرار جمعیت دارد./

نظر شما