شناسهٔ خبر: 112546 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن در دولت سیزدهم؛

کمک به تکمیل۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر/ رفع تعرض از هزار و ۳۴۱ هکتار زمین

 روند ساخت پروژه ۷۵۰ واحدی نهضت ملی مسکن در شهر رباط کریم عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن از ابتدای دولت سیزدهم تا تیرماه سال جاری حاکی از کمک به تکمیل۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد مسکونی در ۱۳۷ شهر و رفع تعرض از یک هزار و ۳۴۱ هکتار زمین است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بارار مسکن با افزایش تولید و عرضه از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم قرار گرفت تا بتواند ضمن ساماندهی در حوزه مسکن به عنوان پیشران اقتصاد کشور علاوه بر اشتغالزایی، از سهم هزینه مسکن در سبد خانوار به ویژه اقشار کم برخوردار بکاهد.

به همین منظور اجرای طرح عظیم نهضت ملی مسکن با تفاوت‌های جدی با مسکن مهر و رفع نواقص آن، در کشور آغاز شد.

از بین زیرمجموعه‌های وزارت راه وشهرسازی سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان متولی اصلی برای تامین زمین وارد عمل شد و با توجه به تاکید رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی بر شهرسازی بجای ساخت مسکن صرف، اقدامات زیربنایی و روبنایی برای سکونت خانوارها، در این سازمان به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های وزارت راه و شهرسازی شروع شد.

از آنجایی که تکمیل واحدهای باقی‌مانده از مسکن مهر نیز در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داشت،  سازمان ملی زمین و مسکن اقداماتی در جهت کمک به تکمیل ۲۰۷ پروژه معادل ۲۶ هزار و ۸۸۸ واحد  مسکونی در ۱۳۷ شهر از شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت از واحدهای مساکن مهر انجام داد که اعتبار آن به میزان ۶۴۳.۳ میلیارد ریال از محل بند ب تبصره ۸ قانون بودجه کشور سال ۱۴۰۰ بود.

احداث ۵۴ مدرسه در ۴۷ شهر

این سازمان همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا دوازدهم تیرماه سال جاری خدمات روبنایی به مبلغ ۲۴۱.۳ میلیارد ریال را انجام داده که کمک به احداث ۵۴ مدرسه در ۴۷ شهر، کمک به احداث ۲۱ باب کلانتری در ۱۸ شهر و همچنین کمک به احداث ۴۱ پروژه شامل مسجد ، کتابخانه و مراکز درمانی و ... در ۳۸ شهر از جمله این خدمات است.

از جمله خدمات زیربنایی این سازمان نیز اجرای ۴۹ پروژه به مبلغ ۹۲ میلیارد ریال برای کمک به تاسیسات زیربنایی(آب ، فاضلاب و برق) در اراضی مسکن مهر در ۳۰ شهر بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت بوده است.

سازمان ملی زمین و مسکن تاکنون طرح ۱۲۸ پروژه مختلف جمعاً به مبلغ ۱۹۸ میلیارد ریال را نیز تهیه کرده است که شامل مطالعات امکان سنجی توسعه اراضی به تعداد ۱۹ پروژه جهت بررسی امکان توسعه اراضی مورد نظر متناسب با سیاست‌های سازمان، وزارت متبوع و دولت، مطالعات رفع خطر سیلاب و آبگرفتگی به تعداد ۳ پروژه جهت بررسی خطرات سیلاب و آبگرفتگی در پروژه های مورد عمل و در معرض خطر و مطالعات ژئوتکنیک اراضی برای ۱۳ پروژه جهت بررسی خطر زلزله و خطرات زمین ساخت، می‌شود.

این سازمان از ابتدای دولت سیزدهم تا زمان یاد شده ۴۵ طرح آماده‌سازی زمین جهت توسعه اراضی، ۴۲ مورد طرح برای پروژه‌های ساخت و ساز و ۶ مورد پروژه‌های تخریب و نوسازی خانه‌های سازمانی را تهیه کرده است. 

بررسی و تصویب ۴۰طرح  آماده‌سازی زمین، ۳۹طرح ساختمانی و ۱۷ طرح غیر ساختمانی (از جمله دیوار حائل و ..) از اقدامات انجام گرفته توسط کمیته‌های فنی بررسی و تصویب طرح های مورد عمل سازمان ملی زمین و مسکن است.

این سازمان زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی در زمینه پژوهش نیز طرح‌هایی را تهیه کرده و به مرحله تصویب رسانده است.

طراحی و ارائه مدل ساختمان‌های سبز و پایدار و تهیه شرح خدمات مهندسین مشاور برای آن و همچنین بررسی راهکارها و قوانین تشویقی جهت توسعه ساخت ساختمان‌های سبز و پایدار از جمله این پروژه‌های پژوهشی است.

تعدادی از طرح‌های جاری نیز در دولت دوازدهم آغاز شده و در دولت سیزدهم در حال انجام است که شامل تهیه و تدوین ویرایش پنجم آئین‌نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله (استاندارد ۲۸۰۰) ایران به همراه تفسیر آن می‌شود.

امکان‌سنجی روش‌های اجرای ساختمان‌های مسکونی بتن مسلح پیش ساخته مدولار تا ۱۰ طبقه و با هدف تهیه الگویی مناسب جهت انبوه‌سازی و ارزیابی الگو و شاخص‌های بومی سرزمینی طراحی نما در معماری تاریخی ایران از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه است که شامل انتشار نتایج حاصل از طرح پژوهشی با عنوان «طراحی و ارائه مدل ساختمان های سبز و پایدار» و تهیه شرح خدمات مهندسین مشاور برای آن و همچنین بررسی راهکارها و قوانین تشویقی جهت توسعه ساخت ساختمان های سبز و پایدار در قالب کتاب با همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان مجری این طرح، می‌شود.

معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن نیز از ابتدای دولت سیزدهم تا زمان یاد شده به تحصیل ۲,۲۴۲ هکتار اراضی داخل محدوده و ۲۴,۴۲۸ هکتار اراضی داخل حریم اقدام کرده است که واگذاری مسکونی ۹ هزار و ۴۷۴ واحد معادل ۱۴۱ هکتار از دیگر اقدامات این معاونت به شمار می‌آید. همچنین ۳۶۲ قطعه به مساحت ۳۵۵ هکتار نیز واگذاری غیر مسکونی شده است.

واگذاری زمین به ۲ هزار و ۳۵ نفر از اقشار ویژه  از دیگر اقدامات معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن طی عمر دولت سیزدهم تا دوازدهم تیرماه ۱۴۰۱ است.

رفع تعرض از هزار و ۳۴۱ هکتار زمین

یگان حفاظت  سازمان ملی زمین ومسکن نیز طی این مدت به رفع تعرض از یک هزار و ۳۴۱ هکتار زمین پرداخته که  برای ۳۵۰ فقره به مساحت ۴۷۹ هکتار به ارزش ۱۲ هزار و ۱۲ میلیارد تومان اجرای حکم انجام شده است.

عملکرد معاونت املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن در دولت سیزدهم

ردیف

نام شاخص

واحد

مقدار

۱

تحصیل اراضی داخل محدوده

مساحت به هکتار

۲,۲۴۲

۲

تحصیل اراضی داخل حریم

مساحت به هکتار

۲۴,۴۲۸

۳

واگذاری مسکونی

معادل واحد مسکونی

۹,۴۷۴

مساحت  به هکتار

۱۴۱

۴

واگذاری غیر مسکونی

تعداد قطعه

۳۶۲

مساحت به هکتار

۳۵۵

۵

واگذاری به اقشار ویژه

تعداد نفر

۲,۰۳۵

۶

تامین نصاب مالکانه

مساحت به هکتار

۹

۷

اخذ اسناد تک برگی

تعداد سند

۱۸,۷۸۶