شناسهٔ خبر: 112709 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر اعلام کرد:

ساخت فرستنده ناوتکس برای اولین بار در کشور/ ایران به جمع محدود کشورهای سازنده فرستنده ناوتکس در دنیا پیوست

رضا زاده مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی از ساخت فرستنده ناوتکس برای اولین بار در کشور خبر داد و گفت: ایران به جمع چند کشور محدود سازنده فرستنده ناوتکس در دنیا پیوست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آیت‌اله رضازاده مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه یکی از الزامات سازمان بین‌المللی دریانوردی،  پخش وضعیت هواشناسی و گزارش‌های اضطراری از طریق فرستنده ناوتکس در باند MF است، اظهار کرد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه علیه کشور، سازندگان بین المللی این تجهیز از تأمین قطعات برای تعمیرات ناوتکس‌های موجود و فروش ناوتکس‌های جدید به سازمان بنادر و دریانوردی خودداری می‌کنند.

وی ادامه داد: فرستنده ناوتکس بندر فریدونکنار که آب‌های دریای خزر را پوشش می‌دهد به صورت طولانی مدت خراب و خارج از سرویس بوده است، از این رو اداره کل تأمین و مهندسی تجهیزات (زیرمجموعه معاونت مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر) در راستای سیاست‌ها و اهداف بالادستی درخصوص پشتیبانی و حمایت از تولیدات داخلی با رفع موانع و تقویت شرکت‌های دانش‌بنیان، ساخت فرستنده ناوتکس را در دستور کار قرار داد.

مدیرکل تامین و مهندسی تجهیزات سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: با اخذ مجوزهای لازم از سوی معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری قراردادی به مبلغ ۴۰ میلیارد ریال با یکی از شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان جهت ساخت دو دستگاه ناوتکس با توان ۳ کیلوات و در ۲ فرکانس کاری منعقد شد.

وی افزود: خوشبختانه پروژه در سال تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین به نتیجه رسید که یک دستگاه از آن در حال حاضر به صورت آزمایشی نصب و در حال بهره‌برداری است و پس از تأیید سازمان تنظیم و مقررات و ارتباطات رادیویی دستگاه دوم نیز وارد چرخه بهره‌برداری خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، رضازاده گفت: با انجام این پروژه، ایران در حال حاضر جزء چند کشور محدود سازنده فرستنده ناوتکس در دنیا به شمار می‌رود، باید بدانیم که مشخصات فنی دستگاه ایرانی به مراتب بالاتر و بهتر از نمونه خارجی است و در عین حال این دستگاه به صورت کاملا ماجولار ساخت شده و  مشکلات فرستنده‌های ناوتکس خارجی قبلی در آن رفع شده است.