شناسهٔ خبر: 112893 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شد؛

تهیه و تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه نحوه تأمین مصالح ساختمانی برای طرح‌های مسکن حمایتی

مصالح ساختمانی در اجرای تکلیف مقرر در تبصره (۱) ماده (۱۳) قانون جهش تولید مسکن مبنی بر «تهیه آیین‌نامه مربوط به نحوه تأمین مصالح ساختمانی (فولاد و سیمان) برای طرح‌های مسکن حمایتی (با حذف واسطه‌ها)»، وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور را تهیه و جهت طرح و تصویب در دولت، ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت براساس ماده (۱۳) قانون جهش تولید مسکن، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است به منظور پوشش خطرپذیری (ریسک) ساخت مسکن، امکان پیش‌خرید و سایر ابزارهای پوشش خطرپذیری خرید مصالح ساختمانی (صرفاً فولاد و سیمان) را در بورس کالا فراهم کند. همچنین به موجب تبصره (۱) ماده مذکور، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت مکلفند آیین‌نامه مربوط به نحوه تأمین مصالح ساختمانی (فولاد و سیمان) را برای طرح‌های مسکن حمایتی (با حذف واسطه‌ها) تهیه کنند و به تصویب هیئت‌وزیران برسانند.

در همین راستا، وزارت راه و شهرسازی پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب در دولت، ارایه کرده است.

به موجب آیین نامه پیشنهادی فوق، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است به منظور جلوگیری از هرگونه کمبود و کسری مصالح طرح‌های حمایتی مسکن، اقدامات لازم از جمله فعالیت کلیه تولیدکنندگان مصالح ساختمانی با حداکثر ظرفیت اسمی تولید و یا افزایش ظرفیت بر اساس میزان حجم مصالح اعلامی وزارت راه و شهرسازی را انجام دهد.

همچنین براساس آیین‌نامه یاد شده، وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف می‌شود به منظور کاهش اثر هزینه‌های حمل و نقل بر قیمت مصالح و جبران کسری احتمالی تولید در برخی استان‌ها، نسبت به تعیین استان و کارخانه‌های معین برای هر استان بر اساس نیازسنجی که توسط وزارت راه و شهرسازی برای مصالح مورد نیاز طرح های مسکن حمایتی انجام می‌شود، اقدام کند.

این پیشنهاد در حال حاضر در کمیسیون زیربنایی، صنعت و محیط‌زیست توسط کارشناسان بررسی می‌شود.