شناسهٔ خبر: 112916 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران:

نوسازی محله دباغی شیراز الگوی نوسازی محله‌ای می‌شود

بازدید مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به شیراز و بازدید از بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی آن شهر با اشاره به آغاز نوسازی محله‌ای، پروژه محله دباغی شیراز را از نمونه‌های موفق در این زمینه برشمرد که اکنون در دست اجراست.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در سفر به شیراز و بازدید از بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی این شهر با اشاره به آغاز نوسازی محله‌ای، پروژه محله دباغی شیراز را از نمونه‌های موفق در این زمینه برشمرد که اکنون در دست اجراست.

آئینی درباره این پروژه توضیح داد: موقعیت قرارگیری محله دباغی در شهر به لحاظ اهمیت و مناسبت شبکه دسترسی‌های اصلی و پیرامونی از ویژگی‌های مهم این محله محسوب شده و به آن اهمیت ویژه‌ای می‌بخشد. از دیگر ویژگی‌های بارز این محله مجاورت با بافت تاریخی- فرهنگی شیراز و امکان تامین بخشی از خدمات پشتیبانی بافت تاریخی در این محله است.

به گفته آئینی اجرای پارک محله، احداث خانه محله و خانه فرهنگ در مرکز این محله ۳۱ هکتاری و احداث پروژه ۳۲ واحدی به علاوه دو پروژه دیگر در اطراف این مرکز محله تاثیر بسزایی در نوسازی آن دارد.

محمودرضا طالبان مدیرکل راه و شهرسازی فارس نیز پروژه نیکان را یکی از بزرگترین پروژه‌های مشارکتی دانست که طی سال‌های اخیر در مرکز بافت فرهنگی - تاریخی شیراز احداث شده است و گفت: این پروژه در عرصه‌ای به مساحت ۱۸ هزار و۷۵۰ متر مربع با مساحت زیربنایی حدود ۴۵ هزار مترمربع در سه سطح زیر زمین، همکف و اول در دست اجراست.

طالبان توضیحات بیشتری درباره این پروژه ارایه کرد و گفت: عملیات اجرایی این پروژه در قالب فضاهای گردشگری اقامتی سنتی به میزان ۴ هزار و ۷۵۲ متر مربع، فضای تجاری به میزان ۱۴ هزار و ۹۰۰ متر مربع در قالب۴۹۲ واحد تجاری، فضاهای فرهنگی به متراژ ۴ هزار و ۵۰۰ متر مربع ، ۱۸۵ واحد انباری تجاری و ۴۱۰ پارکینگ از سال ۱۳۹۱ آغاز شد و در سال ۱۳۹۸ بخش عمده‌ای از آن به اتمام رسیده و بهره‌برداری رسیده است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، وی با بیان این که این پروژه در مجاورت مدرسه خان یکی از آثار برجسته و فاخر تاریخی فرهنگی بر جای مانده از دوره صفویه در شیراز قراردارد، عنوان کرد: برای احداث این اثر ماندگار و تکرار نشدنی که بر اساس اصول معماری ایرانی اسلامی اجرا شده است، تاکنون مبلغی بیش از ۲هزار میلیارد ریال توسط شرکت عمران و توسعه فارس که سرمایه‌گذار این پروژه بوده و از بزرگترین شرکت‌های سهامی عام در منطقه جنوب کشور به شمار می‌رود، هزینه شده است .

به گفته طالبان اجرای این پروژه نه تنها موجبات اشتغال مستقیم برای ۱۵۰۰ نفر و غیرمستقیم به میزان ۵۰۰  نفر را فراهم می‌کند، بلکه به عنوان یک پروژه توسعه محور شهری نقش بسزایی در افزایش مراکز گردشگری دارد و منجر به تغییر سیمای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مناطق اطراف شده به طوری که این منطقه در آینده نزدیک به مرکز گردشگری تبدیل خواهد شد.