شناسهٔ خبر: 113083 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آزمایش موفق بویه‌های‌ آب‌های عمیق و اقیانوسی ساخت داخل در بندر شهیدرجایی

بندر شهید رجایی آزمایش عملیاتی و کاربردی بویه‌هایی با قطر ۲ هزار و ۲۰۰ میلی‌متر ساخت داخل برای نخستین بار در حوضچه بندر شهید رجایی با موفقیت انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با بهره‌گیری از توان متخصصان و سازندگان داخلی عملیات به آب‌اندازی و انجام آزمایشات کاربردی یک فروند بویه ساخت داخل با قطر ۲هزار و ۲۰۰ میلی‌متر با حضور کارشناسان موسسه رده بندی داخلی انجام گرفت.

هدف از انجام این آزمایش‌ها ارتقاء سطح دانش و تخصص مهندسان و سازندگان، اطمینان از صحت کارکرد نمونه بویه ساخته شده، افزایش توان فنی و عملیاتی شرکت های سازنده داخلی و گسترش خودباوری در مجموعه‌های ساخت و طراحی بود.

از جمله آزمایش‌های مهم انجام شده بر روی این بویه می توان به بررسی استحکام بویه در مراحل مختلف حمل و نقل در خشکی و دریا و در زمان به آب اندازی، آزمایش ثبات رنگ و استحکام آن در برابر نور خورشید، آزمایش معروف به self righting یا برگشت خودکار بویه به حالت پایداری اولیه در بارگذاری‌های مختلف شامل اتصال به زنجیر لنگر و بدون اتصال به زنجیر لنگر اشاره کرد؛ تمامی مراحل آزمایش این بویه با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی،  بویه از جمله ابزارهای کمک ناوبری است که برای علامت‌گذاری کانال‌ها، نقاط مبنای مهم، نزدیکی به بندرگاه، خطرها، کشتی‌های غرق شده و مناطق با اهمیت ویژه به کار می‌رود. این وسیله برای علامت‌گذاری خطوط در گذرگاه‌های آبی باریک و پرازدحام که مشمول مقررات عبور و مرور هستند، استفاده می‌شود.