شناسهٔ خبر: 113267 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح زرد کشاورزی صادر کرد؛

رگبار باران در برخی استان‌ها و خسارت به محصولات کشارزی/توصیه به تسریع در برداشت شالیزارهای رسیده

هواشناسی کشاورزی سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد کشاورزی از رگبار باران با رعد و برق و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور سامانه رگبار باران با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی از بعدازظهر امروز شنبه اول مردادماه آغاز شده و تا اواخر وقت چهارشنبه پنجم ادامه دارد.

نوع مخاطره رگبار باران با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی و منطقه اثر آن برای روز شنبه گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب شرق فارس پیش‌بینی شده است.

روز یک‌شنبه شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان و جنوب شرق فارس درگیر این سامانه خواهند شد.
روز دوشنبه اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس،‌روز سه‌شنبه سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس و روز چهارشنبه سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس، جنوب یزد با این سامانه همراه خواهند شد.

اثر مخاطره خسارت به محصولات کشاورزی اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به باز کردن خروجی کرت های شالیزاری در مرحله رسیدن جهت جلوگیری از ماندابی شدن مزرعه، تسریع در برداشت شالیزارهای رسیده (ارقام زودرس) قبل از شروع بارندگی، کاهش غذادهی استخرهای پرورشی به نصف نرمال با توجه به ابری بودن و بارندگی، عدم آبیاری مزارع سویا و پنبه به دلیل وقوع بارندگی، زهکشی و پاکسازی مسیر آبیاری باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبیاری، محلول پاشی و سم پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها به ویژه در مزارع گندم استان اردبیل و مرکبات استان‌های شمالی، انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، عدم استفاده از آب باران برای دام‌ها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، تنظیم دریچه های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی توصیه کرده است.