شناسهٔ خبر: 1135 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در پایان نشست دو روزه کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان؛

آخوندی و وزیر توسعه قزاقستان یادداشت تفاهم همکاری اقتصادی امضا کردند

دیدار وزیر توسعه و سرمایه گذاری قزاقستان با وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان در پایان نشست دو روزه کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور، یادداشت تفاهم همکاری‌های اقتصادی در زمینه‌های گوناگون به خصوص حمل و نقل امضا کردند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان که به میزبانی وزارت راه و شهرسازی در روزهای نهم و دهم شهریور در تهران برگزار شده بود، امروز دوشنبه 10 شهریور با امضای یادداشت تقاهم در زمینه‌های گوناگون اقتصادی به پایان رسید و دو طرف بر برگزاری دور چهاردهم این اجلاس، در سال آینده و در "آستانه" به تفاهم رسیدند.

در این یادداشت تفاهم که به امضای عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و رئیس ایرانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و قزاقستان و وزیر توسعه و سرمایه‌گذاری قزاقستان و رئیس قزاقستانی کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و این کشور رسید، دو طرف بر استفاده از ظرفیت‌های بالقوه دو کشور در حوزه‌های کشاورزی، دامپروری، نفت، گاز و انرژی، حمل نقل و صنعت و معدن تأکید کردند.

همچنین در این یادداشت تفاهم، دو کشور متعهد شدند با همکاری شرکت‌های ایرانی سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و قزاقستانی آژانس ملی سرمایه‌گذاری قزاقستان (کازنکس) پروژه‌های سرمایه‌گذاری در تأسیس کارخانه‌های تولید سیمان، دارو، اوره و آمونیاک، کاشی و سرامیک، صنایع معدنی در خاک قزاقستان و نیز تجهیز بندر اکتائو در ساحل خزر در این کشور، توسعه گردشگری سلامت، صدور خدمات فنی و مهندسی، حضور در نمایشگاه اکسپو 2017 به صورت مشارکتی و ... را عهده‌دار شوند.

در این یادداشت تفاهم درباره موضوعاتی همچون محیط زیست، اصلاح نباتات و انتقال محصولات کشاورزی، انتقال دانش و همکاری‌های آموزش عالی، همکاری‌های دامی، تبادل فیلم و همکاری‌های رسانه‌ای و خبری با محوریت سازمان‌های ایرانی صدا و سیما و قزاقستانی رادیو و تلویزیون ملی و نیز افزایش حجم ترانزیت کالا از طرق آبی، هوایی، ریلی با اتصال به راه‌آهن سه‌جانبه ایران، ترکمنستان، قزاقستان و جاده‌ای دو طرف به تفاهم دست یافتند.

ضمن اینکه قرار شد در سفر قریب‌الوقوع دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به آستانه، علاوه بر برگزاری اجلاس تجاری و بازرگانی، یادداشت‌تفاهم‌های دیگری نیز با حضور اعضای کابینه‌های دو دولت ایران و قزاقستان به امضا برسد./

برچسب‌ها:

نظر شما