به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از سازمان راهداری، محمدعطرچیان گفت: در پي اقدامات انجام شده از سوي سازمان راهداري و حمل و نقل جادهاي در زمينه توسعه و بهبود زيرساختهاي حمل و نقل و تقويت كريدورهاي ترانزيتي از مسير جمهوري اسلامي ايران، هماهنگي با سازمانهاي ذيربط و برنامهريزي و فعال کردن مناسبات ترانزيتي و حمل و نقلي با كشورهاي منطقه، همچنين تعامل و همكاري بخش خصوصي فعال در حوزه حمل و نقل بينالمللي در كشور در مدت مذكور از مجموع كالاهاي ترانزيت شده، ۲ ميليون و ۶۱۳ هزار تن را مواد نفتي و ۲ ميليون و ۶۴۱ هزار تن را مواد غيرنفتي تشكيل دادهاند كه عمدهترين بخش مواد غيرنفتي كالاهايي نظير مواد سوختي، انواع تركيبات شيميايي، انواع پنبه، لوازم خانگي و كالاهاي ساختماني بوده است.
مديركل دفتر ترانزيت و پايانههاي مرزي افزود: در مدت زمان مذكور، از ميان مرزهاي كشور پرويز خان در استان كرمانشاه با يك ميليون و ۳۸۶ هزار تن معادل ۴ / ۲۶ درصد فعالترين مرز در زمينه ترانزيت ورود كالا به شمار ميرود. پس از آن مرزهاي بندر عباس با ۱ / ۲۳ درصد، باشماق با ۸ / ۱۴ درصد و بازرگان با ۵ / ۱۰ درصد در ردههاي بعدي قرار دارند.
وي در بخش ديگري از سخنان خود اظهارکرد: در زمينه ترانزيت خروج كالا از كشور، بندر امام با يك ميليون و ۹۴۱ هزار تن معادل ۳۷ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي بندرعباس با ۸ / ۹ درصد، بازرگان با ۵ / ۶ درصد، لطفآباد با ۷ درصد و سرخس با ۶ درصد در ردههاي بعدي قرار دارند.
عطرچيان بيشترين حجم تردد كاميونهاي حامل بار ترانزيتي را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام كرد و افزود: از ۲۳۸ هزار دستگاه تعداد سفر كاميونهاي حمل كننده كالاهاي ترانزيتي، ۱۵۱ هزار دستگاه معادل ۶۴ درصد توسط كاميون ايراني و مابقي توسط ساير مليتها از كشور حمل شده است.
وي یادآور شد: جمهوري اسلامي ايران به دليل موقعيت استراتژيك و ژئوپلتيك خود به عنوان چهار راه ترانزيتي آسيا و اروپا داراي پتانسيلهاي كافي براي افزايش ترانزيت كالا و مسافر از طريق شيوههاي گوناگون حمل و نقل است/.
نظر شما