شناسهٔ خبر: 113806 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

با بهره‌گیری از دانش و توان متخصصان داخلی صورت گرفت؛

طراحی و ساخت ۵۰ دستگاه پاکت کانتینری در بندر شهید رجایی/ افزایش سرعت بارگیری و ایمن‌سازی عملیات مطابق با دستورالعمل‌ها و استانداردهای جهانی

طراحی و ساخت پاکت‌های کانتینری در بندر شهید رجایی معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی هرمزگان از طراحی، ساخت و بهره‌برداری از ۵۰ دستگاه پاکت کانتینری (دریچه‌ای) به منظور افزایش سرعت بارگیری و ایمن‌سازی عملیات بارگیری کالاهای فله مطابق با استانداردهای جهانی در بندر شهید رجایی خبر داد.

منصور خرمشکوه معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در تشریح ساخت و آماده‌سازی ۵۰ دستگاه پاکت کانتینری در بندر شهید رجایی، گفت: استفاده از ظرفیت گنتری‌کرین‌ها برای بارگیری شناورهای فله همواره مورد توجه بوده است و در همین راستا با بهره‌گیری از دانش متخصصان داخلی ۵۰ دستگاه پاکت کانتینری (دریچه‌ای) که قابلیت حمل و جابه‌جایی توسط گنتری کرین‌ها را دارا است، طرحی، ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

خرمشکوه گفت: ساخت این تجهیزات به همت متخصصان یک بخش خصوصی فعال در صنعت حمل و نقل دریایی  و با هدایت بخش فنی اداره تعمیرات و تجهیزات خشکی طراحی و ساخته شده است.

وی توضیح داد: این طرح فنی با هدف بهره‌برداری و استفاده از ظرفیت و ‌پتانسیل گنتری کرین‌های مستقر در اسکله‌های ۶ و ۷ و به منظور اجرای عملیات بارگیری محموله‌های فله (گوگرد، کود، سنگ گچ و...) ساخته شده است.

معاون امور بندری و اقتصادی بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: با توجه به چالش‌ها و مشکلات مترتب بر شناورهایی که فاقد کرین بوده یا کرین‌های آنها دچار نقص فنی شده و نیازمند به تجهیزات بارگیری بودند، نیروهای توانمند و متخصص مجموعه بندری در راستای برطرف کردن این مشکلات، این طرح را بومی سازی و اجرا کردند.

خرمشکوه به مزایای این پاکت‌های کانتینری نیز اشاره کرد و گفت: افزایش سرعت عملیات بارگیری و ایمن‌سازی و سلامت در نحوه انجام عملیات بارگیری مطابق با استانداردها و دستورالعمل‌های ایمنی جهانی مهمترین شاخصه این تجهیزات است.

وی یادآور شد: با استفاده از این پاکت‌ها می‌توان در هر جابه‌جایی تا ۲۰ تن محموله را به کشتی بارگیری کرد که با احتساب عملکرد ۲۰ ساعت در شبانه‌روز برای هر گنتری‌کرین نرم ۴ هزارتن به ازای هر گنتری و نرم تقریبی ۱۲ هزار تن باری هر کشتی با بهره‌گیری از سه دستگاه گنتری کرین قابل احصا خواهد بود.

وی کاهش هزینه‌های مترتب بر شناورها و صاحبان کالا، استفاده از ظرفیت تجهیزات گنتری کرین موجود در اسکله های ۶ و ۷ و عدم جابه‌جایی دیگر تجهیزات سنگین مانند جرثقیل‌های ۱۴۰ تنی را بخش دیگری از مزایای استفاده از این تجهیزات دانست.

یادآوری می‌شود، بندر شهید رجایی به عنوان کانونی‌ترین، بزرگترین و پیشرفته‌ترین بندر کانتینری ایران، از مهم‌ترین مبادی ورودی کالای کانتینری کشور محسوب می‌شود.