شناسهٔ خبر: 113973 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی؛

تعیین تکلیف ۷۶۰۰ هکتار اراضی دولتی شناسایی شده تا پایان شهریور ماه

وزیر گفتگوی ویژه خبری وزیر راه و شهرسازی از تعیین تکلیف ۷۶۰۰ هکتار اراضی تا پایان شهریور ماه با توجه به دستور رئیس جمهور به دستگاه‌های دولتی خبر داد.

به گزارش خبرنگارپایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛ رستم قاسمی  وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری  با اشاره به حضور میدانی رئیس جمهور در وزارت راه و شهرسازی و سفرهای استانی  گفت: اولین چیزی که برای ساخت مسکن نیاز است، زمین است و در گزارشی که به رئیس جمهور ارائه شد طبق آمار یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی از زمین های متعلق به راه و شهرسازی آماده  بهره برداری است.

وی افزود: حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد نیز از زمین‌های راه و شهرسازی در حال تغییر کاربری و الحاق به شهرها در معاونت  معماری و شهر سازی وزارتخانه در حال بررسی است که امیدواریم این تعداد به اضافه تعداد موجود در حدود دو میلیون و ۸۰۰  هزار واحد را تامین می کند. 

قاسمی گفت: بر اساس زمان بندی پایان شهریور ماه زمان تعیین تکلیف اراضی دولتی در استان ها خواهد بود و قطعا برای ساخت ۲ میلیون ۸۰۰هزار واحد مسکونی تا پایان شهریور تأمین زمین صورت خواهد گرفت.

وی  با اشاره به واگذاری زمین های دولتی گفت: واگذاری زمین های دولتی بر اساس ماده ۱۰قانون جهش تولید مسکن کاملا مشخص است و ماه‌ها از ابلاغیه آن قانون گذشته است و در حدود ۷هزار ۶۰۰هکتار مربوط به دستگاه‌های مختلف در استان‌ها شناسایی شده است که حدود ۴ درصد را تاکنون در اختیار گرفته‌ایم.

قاسمی با اشاره به دستور رئیس جمهور به همه دستگاه‌های دولتی برای تعیین تکلیف ۷۶۰۰ هکتار اراضی که شناسایی شده اند بیان کرد: اگر این اراضی تا شهریور ماه واگذار نشد به صورت یکطرفه اداره ثبت به نام وزارت راه و شهرسازی  سند صادر می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ثبت نام ۵ میلیون و پانصد هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن و پالایش و فراهم کردن زیر ساخت‌ها بیان کرد: از پایان شهریور برنامه تحویل واحدهای مسکونی در شهرهای مختلفی از کشور را خواهیم داشت و از آن به بعد هر ماه تعدادی را تحویل خواهیم داد و ساخت تعدادی را نیز شروع خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت چهار میلیون مسکن طی ۴ سال بیان کرد: ساخت مسکن در دو بخش دومیلیونی شروع  خواهیم کرد و هم اکنون ساخت یک و نیم میلیون واحد شروع شده است که بزودی به دو میلیون خواهد رسید و همزمان تحویل واحدهای مسکونی به متقاضیان صورت خواهد گرفت.

قاسمی خاطر نشان کرد: در برخی استان‌ها ساخت سهمیه دوسال مسکن آغاز شده است و حتی  دربرخی استان‌ها سهمیه سه سال آغاز شده است.

تغییر اساسی در حوزه شهرسازی با طراحی۵۰ واحد مسکونی درهرهکتار

عضو کابینه دولت سیزدهم افزود: در مسکن مهر به طورمتوسط برای یک هکتار ۱۲۷ واحد پیش‌بینی شده  بود که در طرح نهضت ملی مسکن برای هرهکتار ۵۰ واحد طراحی شده است که با این نسبت تغییر اساسی در حوزه شهرسازی خواهیم داشت.

وی افزود: به چند روش در کشور ساخت و ساز انجام می دهیم ؛ یک روش، روش سه جانبه است که شامل متقاضی، بانک و سازنده است که بخش با این روش در حال ساخت است و  وزارت راه و شهرسازی رگلاتور این کار است و روش دوم بخشی خود مالکی است که خودشان صاحب زمین هستند و از مزایای نهضت ملی مسکن استفاده می کنند که ۳۰۰ هزار واحد با این روش در حال ساخت است.

قاسمی در مورد روش سوم گفت: افراد با ور اختیار قرار گرفتن زمین به شرط ساخت و قرارداد مشخص و در زمانبندی تعیین شده با در اختیار گرفتن وام و مزایا ی نهضت ملی مسکن  خودشان مسکن می سازند .
ساخت مسکن  به صورت ویلایی در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد انجام خواهد شد.

وزیر راه شهرسازی افزود: در طرح نهضت ملی مسکن تصمیم گرفته شده است در شهرهایی که اساسا مشکل زمین نداریم، مردم به صورت ویلایی بسازند و زمانی که مردم خودشان می سازند  طبعا خانه ارزانتر و متناسب با معماری شهر خودشان ساخته می شود.

قاسمی در ادامه بیان کرد: در شهرهایی که مردم در خانه های یک طبقه زندگی می کنند آپارتمان نخواهیم ساخت و خانه های ویلایی واگذار می کنیم.

ساخت خانه ویلایی در نزدیکی تهران
وزیر راه و شهرسای با اشاره به تاکید رئیس جمهور مبنی بر واگذاری زمین به مردم برای ساخت مسکن گفت: تاکید رئیس جمهور موجب افزایش این نوع ساخت خواهد شد. در کلان شهرها و برخی استان های شمالی و کردستان که محدودیت زمین داریم مجبور هستیم برای صاحبخانه شدن مردم در ارتفاع قرار بگیریم اما در بسیاری از استان ها این شرایط را نداریم. برای مثال در شهر جدید ایوانکی به صورت ویلایی زمین به مردم واگذار شده است هم اکنون تعدادی واحد توسط  مردم در حال ساخت است و تعدادی  نیز به صورت صنعتی سازی  صورت می گیرد.

وی در مورد کیفیت ساخت واحدهای مسکونی گفت: وزارت راه و شهرسازی به کیفیت واحدهای مسکونی با توجه به تجربه مسکن مهر و آیین نام های جدید در خصوص زلزله دقت لازم  را دارد. نظام مهندسی نیز مامور شده است واحدهای با کیفیت ساخته شوند.

عضو کابینه سیزدهم در مورد برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای سرعت گرفتن عملیات ساخت  مسکن گفت: ساخت مسکن در همه استان‌ها با روال خوبی در حال انجام است و استانداران رئیس شورای مسکن استان هستند و ازسوی وزارتخانه اختیاراتی به آنها واگذار شده است. هر هفته استانداران جلساتی در مورد پیشرفت پروژه ها دارند. همچنین پیشرفت پروژه‌ها هر هفته در سامانه حال کنترل است و شرایط نسبتا خوبی داریم.

 تاکید رئیس جمهور بر سرعت، کیفیت و قیمت در طرح نهضت ملی مسکن
 وی افزود: در جلسه با رئیس جمهور بر سه نکته بسیار مهم سرعت، کیفیت و قیمت تاکید شد که جز ضروریات توجه به نهضت ملی مسکن است ، انشاءلله همکاران در وزارتخانه ، استانداران و مدیران کل در شهرستان ها  این سه نکته رئیس جمهور را  سرلوحه کار خود قرار دهند.

سامانه ملی املاک و اسکان بزرگترین سامانه برای برنامه ریزی در کشور
عضو کابینه دولت سیزدهم در خصوص شناسایی واحدهای خالی و ارائه آنها به بازار مسکن گفت: هم اکنون حدود ۶۰۰ هزار خانه خالی شناسایی و به سازمان امور مالیاتی اخذ مالیات شده است. سامانه ملی املاک و اسکان یکی از سامانه هایی است که چنانچه تکمیل شود بزرگترین سامانه برای برنامه ریزی کشور خواهد بود.

قاسمی افزود: هم اکنون در سامانه ملی املاک و اسکان اطلاعات ۷۳ میلیون نفر ایرانی ثبت و ضبط شده است. با بخشنامه‌ای که اخیراً توسط معاون اول رئیس جمهور صادر شده مبنی بر اینکه همه باید اطلاعات خود را سامانه ثبت کنند و چنانچه این سامانه ثبت نشود ارائه هرگونه خدمات بانکی، صدور گذرنامه، شماره گذاری پلاک خودرو و خدمات پذیر نخواهد بود امیدوار هستیم پایان سال جاری اطلاعات معنی افراد در سامانه به شکل خود اظهاری ثبت شود.

وی با اشاره به اینکه اطلاعات کنونی سامانه ملی املاک و اسکان اطلاعات جامعی کامل نیست اخذ مالیات جاهای خالی را قانونی قدیمی مربوط به سال ۵۳ عنوان کرد.

شناسایی ۶۰۰ هزار خانه خالی در دولت سیزدهم
وزیر افزود: اخذ مالیات از خانه‌های خالی در دولت های مختلف وجود داشته است اما در دولت سیزدهم ۶۰۰ هزار خانه خالی شناسایی در اختیار سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات قرارگرفت که کار بزرگی است. اما با توجه به اینکه ممکن است اطلاعات نیاز به اصلاح داشته باشد ضرور است تا اصلاحات لازم توسط خود اظهاری مردم انجام شود.

به گفته وی از ۶۰۰ هزار واحدخالی شناسایی شده، ۶۰ هزار واحد نسبت به خالی بودن ملک خود اعتراض کرده اند ما منتظریم اطلاعات خود را اصلاح و در سامانه وارد کنند.

قاسمی در پاسخ به این پرسش که طبق گفته کارشناسان دو میلیون و پانصد هزار خالی در کشور  وجود دارد و مشکلات شناسایی تعداد واحد های خالی و معرفی به سازمان امورمالیاتی  چیست، گفت: اساسا قانون بر خود اظهاری تاکید دارد و اینکه مردم با خود اظهاری سامانه املاک و اسکان اطلاعات مربوط واحدهای خود را ثبت کنند، اما چنانچه تا مهلت اعلام شده آنان نیز سپری شده، ابزارهایی به کار گرفته شود تا مردم به خود اظهاری و ثبت نام در سامانه اقدام کنند.

وی افزود: ثبت اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان برای برنامه ریزی در حوزه مسکن از جمله اجاره ساختمان مفید است. همچنین با توجه به اینکه از۳۰۰ هزار بنگاه معاملات املاک کشور حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار واحد کد رهگیری دارند تکمیل اطلاعات حتی برای اجاره واحدهای مسکونی مفید است و می تواند در بخش برنامه ریزی موثر باشد.

قاسمی افزود: با تکمیل اطلاعات در سامانه املاک و اسکان در خصوص اجاره بها، میزان افزایش مجاز اجاره بها بر اساس مصوبه سران قوا برای ساماندهی مسکن قابل تعیین است.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: رئیس جمهور در شورای عالی مسکن تاکید کرد که تمامی دستگاه ها و مردم اطلاعات ملکی خود را در سامانه ملی املاک و اسکان تکمیل کنند که با تاکید رئیس جمهور و ابلاغ معاون اول و همچنین ابزارهای در اختیار امید است تا پایان سال سامانه ملی املاک و اسکان تکمیل شود.