شناسهٔ خبر: 114146 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان؛

سیل اخیر به ۱۲۰۸ دستگاه پل در استان کرمان خسارت وارد کرد

سیل اخیر به ۱۲۰۸ دستگاه پل در استان کرمان خسارت وارد کرد مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان این مطلب که اعتبارات موجود جوابگوی حجم خسارات سیل در راه‌ها و جاده‌های استان کرمان نیست، گفت: یکهزار و ۲۰۸ دستگاه پل در کرمان دچار آب شستگی شده و یا خسارت دیده اند که بدون اعتبار خسارت ها چند برابر می شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از کرمان، احسان عراقی زاده افزود: ۴۴۶ کیلومتر از شانه‌های جاده‌ها، ۲۹۳ کیلومتر قنوها و پل رفسنجان به انار در سیلاب اخیر تخریب و فونداسیون مابقی پل‌ها نیز دچار آسیب جدی شده است و فقط محور رفسنجان - سرچشمه تخریب شده و بدون فونداسیون و بلا استفاده است.

عراقی زاده خاطرنشان کرد: پل‌های استان کرمان اکثرا قدیمی هستند و برای دوره بازگشت ۲۵ ساله طراحی شده و پیش‌بینی بارندگی با دوره بازگشت ۲۰۰ ساله را نداشتیم و همین امر سبب شده بود که سیلاب از زیر آنها عبور نکرده و سرریز شوند.

وی در ادامه گفت: زیر برخی پلها در سیل اخیر تخریب و زیر فونداسیون برخی از آنها اکنون خالی شده که باید تخریب شود یا به آنها بتن تزریق گردد شاید به ظاهر آسفالت و پل ها تخریب نشده باشد و سالم باشند اما به مرور خراب می‌شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمان، با بیان اینکه در سیلاب اخیر بیشترین تنظیف راه‌ها را نسبت به سنوات قبل داشته‌اند، افزود: در سیلاب اخیر بسیاری از خط کشی ها از بین رفت و برخی از تابلوهای جاده ای در اثر شدت جریان آب شکسته یا خراب شدند و با توجه به اینکه شانه‌های جاده‌ها خراب شده لذا جایی برای نصب تابلوها وجود ندارد.

عراقی زاده عنوان کرد: ۴۰۰ کیلومتر تخریب شیب شیروانی، و وجود گل و لای بسیاری در جاده های استان کرمان داشتیم و موجب تخریب خط کشی های اطراف جاده و تابلوها شده است که به معضلی برای رانندگان تبدیل شده و برای بازسازی جاده علاوه بر ساختن شانه باید تابلوها را هم تامین کنیم اما نداشتن جایی برای نصب تابلو بسیار خطرناک است.

وی با بیان اینکه ۲۷۸ کیلومتر تخریب بستر رودخانه ها بوده که باعث تغییر مسیر آب نیز شده است، گفت: که یکی از دلایل وقوع چنین بلایی ساخت و ساز غیرمجاز است و علت دیگر آن معادن شن و ماسه است.

عراقی زاده تصریح کرد: در سیل اخیر تخریب بسیار گسترده بود به این علت که باران از محل مسیل ها نمی آمد لذا آمادگی در برابر آن نداشتیم برخی قسمت ها آب مستقیم از روی جاده می رفت و به پل هدایت نمی شد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کرمان با بیان اینکه در مسیر شهرستان انار نیز پل پاسخگو نبود و آب از روی جاده عبور می کرد گفت: پل ها قدیمی اند و مطالعات آن برای ۲۵ سال بوده و یا راه روستایی به مسیر اصلی تبدیل شده و پیش بینی سیل نشده است.

احسان عراقی زاده یادآور شد: باید در زمان وقوع سیل با آن همگام باشیم، نباید با سیل مقابله کنیم بلکه باید آن را هدایت کنیم.