شناسهٔ خبر: 114430 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مطرح کرد؛

پایش و ثبت وضعیت بیش از ۲۰۰ هزار پل و ابنیه فنی جهت مدیریت هدفمند منابع و بهبود خدمت رسانی به هموطنان

ذاکری مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل از پایش و ثبت وضعیت بیش از ۲۰۰ هزار پل و ابنیه فنی جهت مدیریت هدفمند منابع و بهبود خدمت رسانی به هموطنان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حمزه ذاکری مدیرکل دفتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل، این دستاورد ملی را حاصل مشارکت فعال دفاتر تخصصی و بویژه اهتمام ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سراسر کشور در زمینه برداشت اطلاعات دانست و افزود: شبکه زیرساخت راه‌های کشور با برخورداری حدود ۳۶۰ هزار دستگاه پل مستلزم پایش مستمر و بازرسی سیستماتیک دوره ای به منظور برنامه‌ریزی و مدیریت هدفمند منابع مالی و افزایش سطح خدمت‌دهی است.
وی افزود: ایجاد شناسنامه یکپارچه امکان ثبت بازرسی های دوره‌ای و ارتباط با سایر سامانه‌های حوزه راهداری از مهمترین قابلیت های این سامانه است که با همکاری و مشارکت دفاتر مطالعات راهبردی و اقتصاد حمل و نقل، نگهداری رویه راه‌ها و ابنیه فنی، نگهداری راه‌های فرعی و روستایی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ایجاد پیاده سازی شده است.
ذاکری خاطر نشان کرد: با استفاده از دانش بومی و بکارگیری توانمندی نخبگان جوان، برای اولین بار در سطح کشور به‌منظور پایش و ثبت داده‌های زیرساختی شبکه جاده‌ای، نرم‌افزار هوشمند و کاربردی با قابلیت ثبت اطلاعات پل‌ها و ابنیه فنی (با قابلیت ثبت آنلاین و آفلاین داده‌ها)، تصاویر مربوطه و همچنین شاخص‌های اختصاصی (نظیر آسیب سازه‌ای، ایمنی بهره‌برداری و وضعیت هیدرولیکی پل) با همگام‌سازی آنی با سامانه تحت وب GIS طراحی و پیاده‌سازی شده و قابلیت های ویژه‌ای از جمله توسعه مدل های پیش بینی اضمحلال و برآورد خسارات در فاز توسعه برای آن در نظر گرفته شده است.
مدیر کل دفتر مطالعات راهبردی واقتصاد حمل‌ونقل افزود : علاوه بر تهیه بانک داده مبتنی بر اطلاعات جغرافیایی پل‌ها و ابنیه فنی کشور، تخصیص گزینه مناسب برای ترمیم و نگهداری، اولویت‌دهی پل‌ها با توجه به سقف اعتبارات ابلاغی، پایش لحظه‌ای و تهیه گزارشات مدیریتی در سطح شبکه راه‌های کشور از دیگر برنامه های در دست اقدام است.
وی ادامه داد : داشبورد مدیریتی سامانه مدیریت ابنیه فنی نیز در حال حاضر ایجاد شده است که از طریق آن ادارات کل می‌توانند ضمن مشاهده وضعیت پل‌های ثبتی، از طریق شاخص‌های مربوط به سلامت پل‌ها، اولویت‌بندی و گزینه‌گذاری اقدامات نگهداری؛ نسبت به مدیریت و برنامه‌ریزی لازم برای تعمیر و نگهداری پل‌های حوزه استحفاظی اقدام کنند.
گفتنی است بازرسی و پایش وضعیت بیش از ۲۰۷ هزار دستگاه پل و ابنیه فنی تا کنون انجام شده و مقرر است تا پایان سال جاری علاوه بر ادامه بازرسی های دوره ای و ویژه از ابنیه فنی استراتژیک، تمامی پل‌های کشور در سامانه دارای کد یکتا و شناسنامه فنی شوند.