شناسهٔ خبر: 11460 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

ابلاغ ۷ ماموریت رئیس سازمان هواپیمایی/ تاخیرهای پروازی تیرماه/ فرود بدون چرخ و موفق هواپیما در مهرآباد/ پایان اعزام زائران مدینه قبل

پرواز عبوري - هواپيما - پرواز در هفته‌ای که گذشت شاهد رویدادهایی در بخش هوانوردی کشور بودیم که خلاصه و اهم این موارد در قالب گزارشی ارائه می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم رویدادهای بخش هوانوردی کشور در هفته گذشته به شرح زیر است:

در هفته گذشته، دو اجلاس پایگاه داده اطلاعات هوانوردی خاورمیانه (MID Region AIM Database-MIDAD) و مدیریت اطلاعات هوانوردی (AIM Sub-Group) دفتر منطقه‌یی ایکائو، از شنبه هفتم شهریورماه به میزبانی ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی کیش آغاز به کار کرد.

در این دو اجلاس، ترتیبات مهم منطقه ای در خصوص ایجاد پایگاه داده اطلاعات هوانوردی (MIDAD) در منطقه خاورمیانه، نحوه مشارکت کشورها، تحولات مهم بین‌المللی و منطقه‌ای در حوزه مدیریت اطلاعات هوانوردی، وضعیت اجرای الزامات مدیریت اطلاعات هوانوردی و نقصان‌های هوانوردی (Deficiency) کشورها در اجرای الزامات ایکائو مورد بررسی و تصمیم‌گیری قرار خواهند گرفت.

پس از سال ۲۰۰۹ که نخستین اجلاس AIM در تهران برگزار شد، این برای دومین بار است که ایران میزبانی اجلاس AIM را به عهده دارد.

 

۷ ماموریت‌ رئیس سازمان هواپیمایی

وزیر راه و شهرسازی در حکم انتصاب رئیس جدید سازمان هواپیمایی کشوری، تمام وظایف و مأموریت‌های محوله به وی آمده است که به شرح زیر است:

۱- مهم‌ترین مأموریت ما در دولت وضع و اجرای مقررات به منظور افزایش ایمنی، رفاه، بهبود كیفیت خدمات و حفاظت از حقوق شهروندان است بنابراین در طراحی و بازنگری تمام سیاست‌ها و فرآیندهای عملیاتی صنعت هوانوردی این شاخص‌ها بایدمورد توجه ‌باشد.

۲- ایمنی و استاندارد قوانین غیر قابل شكست در عملیات هوانوردی است. از سازمان هواپیمائی كشوری انتظار می‌رود طی یك برنامه مشخص نسبت به ارتقای موقعیت ایران در سطح جهان اقدام نماید.

۳- همچنان كه ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران تاكید دارد، سیاست دولت در حمل و نقل هوایی مبتنی بر آزادسازی و بیشینه كردن سهم بخش خصوصی در این صنعت است. در هر صورت لازمه اینكار بازسازی ساختاری صنعت هوانوردی براساس این مأموریت و بستر سازی برای همكاری با حرفه‌ورزان و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است.

۴- توسعه و مدرن‌سازی صنعت هوانوردی در ایران چه در بخش نوسازی ناوگان و چه در بخش تجهیز فرودگاه‌ها نیازمند سرمایه گذاری فراوانی است، با این وجود افزایش میزان بهره وری از سرمایه گذاری های انجام یافته باید در صدر فعالیت ها قرار گیرد.

۵- در اجرای ماده ۱۶۶ قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه موقعیت كشور در حمل و نقل هوائی بین‌المللی نسبت به تهیه برنامه عملیاتی تبدیل شدن به قطب حمل و نقل با ر و مسافر در منطقه اهتمام ورزید.

۶- افزایش توان ملی در جهت جذب فناوریهای جدید و ارتقای فناوری موجود و همچنین آموزش و توسعه نیروی انسانی در صنعت هوانوردی در حوزه‌های عمومی و خصوصی باید مورد توجه باشد.

۷-استفاده از فناوری اطلاعات درصنعت هوانوردی چه در مدیریت شبكه و ناوگان و چه در سهولت دسترسی شهروندان و بهره‌برداران به اطلاعات و به خدمات خرید و سفارش و همچنین خدمات دسترسی به شبكه اینترنت در حین سفر و سایر خدمات مرتبط مورد تأكید است.

 

واگذاری ایران‌ایرتور به مبلغ پایه ۳۴ میلیارد تومان توسط سازمان خصوصی سازی

سازمان خصوصی‌سازی وابسته به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد٬ قصد دارد ۹۵ درصد سهام شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور را به مبلغ پایه ۳۴ میلیارد و ۸ میلیون تومان به فروش برساند.

این سازمان سهام این شرکت را از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار می‌کند. مجموع سهام قابل واگذاری این شرکت ۶ میلیون و ۸۵۴ هزار و ۲۵۰ سهم (بلوکی) است که با ارزش‌گذاری هر سهم به رقم ۴ هزار و ۹۶۱ تومان، در مجموع ارزش سهام این شرکت به بیش از ۳۴ میلیارد تومان می‌رسد.

 

تابان در صدر تاخیرهای پروازی فروگاه مهرآباد در تیرماه

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در هفته گذشته در گزارشی، وضعیت تاخیر پروازهای تیرماه از فرودگاه بین المللی مهرآباد را مورد بررسی قرار داد.

بر اساس این گزارش، در تیرماه امسال ۴ هزار و ۴۱۱ پرواز توسط ۱۳ شرکت هواپیمایی فعال در فرودگاه بین المللی مهرآباد انجام شد که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر با ۶۹۴ پرواز بیشترین و شرکت هواپیمایی معراج با ۷۰ پرواز کمترین پرواز را به خود اختصاص دادند.

بر اساس این گزارش، تاخیرهای هر شرکت هواپیمایی متناسب با تعداد پروازهای همان شرکت بررسی شده است که شرکت هواپیمایی تابان به نسبت تعداد پروازها بیشترین تاخیر را در بین سایر شرکت‌های هواپیمایی به خود اختصاص داد.

 

فرود بدون چرخ هواپیمای آزمایشی در مهرآباد

ساعت ۱۳:۱۰ دوشنبه هفته گذشته مصادف ۹ شهریور ماه، یک فروند هواپیمای آر. جی شرکت هواپیمایی قشم ایر در زمان فرود به دلیل باز نشدن چرخ‌های جلوی هواپیما به باند فرودگاه برخورد کرد.

خوشبختانه این پرواز، آزمایشی و بدون مسافر بود که به منظور تست سیستم ناوبری داخل هواپیما پرواز کرده بود و هیچ صدمه‌ای به خلبان و کادر پروازی این پرواز وارد نشد.

 

اختلال در ۷ پرواز ورودی به فرودگاه مهرآباد به دلیل کاهش دید افقی

اما طوفان دوشنبه هفته گذشته که سرعت آن بین بین ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر در تهران متغیر بود ۷ پرواز ورودی به فرودگاه بین المللی مهرآباد را با تاخیر مواجه کرد.حداقل دید برای فرود هواپیما در فرودگاه بین المللی مهرآباد باید ۸۰۰ متر باشد که با این طوفان به ۶۰۰ متر کاهش یافت.

پرواز عسلویه به تهران شرکت هواپیمایی آسمان به شماره ۸۲۳ ، پرواز شیراز- تهران شرکت هواپیمایی ماهان به شماره ۱۰۸۶، پرواز شرکت هواپیمایی نفت به شماره ۲۶۱۵ در مسیر اهواز به تهران، پرواز مشهد به تهران به شماره ۴۰۹۴ هواپیمایی زاگرس، پرواز تهران – اصفهان شرکت هواپیمایی زاگرس به شماره ۴۰۷۰، پرواز تهران – اهواز شرکت هواپیمایی تابان به شماره ۶۲۸۶ و پرواز بندرعباس به تهران شرکت هواپیمایی کیش ایر به شماره ۷۰۸۸ پروازهایی بودند که به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی و طوفان در تهران نتوانستند به موقع در فرودگاه بین المللی مهرآباد فرود آیند.

 

تاخیر ۱۰ ساعته پرواز تهران - مشهد

پرواز تهران - مشهد شرکت هواپیمایی تابان به شماره ۶۲۵۸ طبق برنامه قرار بود ساعت ۲۲ دوشنبه شب (۹ شهریور) فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را به مقصد فرودگاه بین المللی مشهد ترک کند اما این پرواز با بیش ۱۰ ساعت و ۳۵ دقیقه تأخیر در نهایت در ساعت ۸:۳۵ دقیقه صبح امروز پرواز کرد.

 

آغاز فعالیت شرکت هواپیمایی امارات در دومین فرودگاه ایران

با راه اندازی پروازهای دبی- مشهد توسط شرکت هواپیمایی امارات (EMIRATES) از روز سه شنبه ۱۰ شهریور دومین مقصد این شرکت هواپیمایی به ایران فعال شد به طوریکه تا پیش از این مقصد تنها مقصد پروازی شرکت هواپیمایی امارات در ایران، فرودگاه بین المللی امام خمینی بود.

پروازهای دبی- مشهد- دبی ۵ روز در هفته و در روزهای یکشنبه، دوشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و جمعه انجام می‌شود.

طبق برنامه اعلام شده پروازهای شرکت هواپیمایی امارات ساعت ۷ صبح روزهای مذکور وارد فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد می‌شود و ساعت ۹ صبح همان روز مشهد را به مقصد امارات ترک می کند.

 

پایان اعزام حجاج «مدینه‌ قبل»/ آغاز پروازهای «مدینه بعد» از روز گذشته

بر اساس این گزارش سرپرست عملیات حج شرکت فرودگاه‌های کشور به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: روز چهارشنبه هفته گذشته آخرین گروه از زائران مدینه ‌قبل به سرزمین وحی اعزام شدند و از روز گذشته پنجشنبه عملیات انتقال زائران مدینه‌بعد آغاز شد.

عملیات انتقال زائران به سرزمین وحی تا ۲۶ شهریورماه ادامه خواهد داشت. تا کنون عملیات انتقال زائران استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران و گیلان به سرزمین وحی به پایان رسیده است. عملیات بازگشت حجاج نیز از ششم مهرماه‌ آغاز می‌شود و تا روز ۲۵ مهرماه ادامه دارد.

در طول زمان عملیات انتقال بالغ بر ۶۴ هزار زائر از طریق ۲۲۳ سورتی پرواز و عملیات بازگشت آنها از طریق  ۲۱۸ سورتی پرواز انجام می‌شود./

 

اهم رویدادهای بخش هوانوردی در هفته گذشته

آغاز اجلاس مدیریت اطلاعات هوانوردی با حضور معاون دفتر منطقه‌‌ای ایکائو در کیش

جزئیات خبر

۷ماموریت‌های رئیس سازمان هواپیمایی

جزئیات خبر

سازمان خصوصی‌سازی ایران‌ایرتور را به مبلغ پایه ۳۴ میلیارد تومان واگذار می‌کند

جزئیات خبر

جزئیات تاخیرهای پروازی در تیرماه/ تابان در صدر بیشترین تاخیرها

جزئیات خبر

فرود بدون چرخ هواپیمای قشم ایر در فرودگاه مهرآباد/ هواپیما بدون مسافر بود

جزئیات خبر

اختلال در ۷ پرواز ورودی به فرودگاه مهرآباد به دلیل کاهش دید افقی

جزئیات خبر

 تاخیر ۱۰ ساعته پرواز تهران - مشهد

جزئیات خبر

آغاز فعالیت شرکت هواپیمایی امارات در دومین فرودگاه ایران در مسیر دبی- مشهد

جزئیات خبر

پایان اعزام حجاج «مدینه‌ قبل»/ آغاز پروازهای «مدینه‌ بعد» از امروز

جزئیات خبر

 

 

 

 

 

نظر شما