شناسهٔ خبر: 114681 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

استاندار فارس در جلسه شورای مسکن استان اعلام کرد؛

اقدامات انجام شده در استان فارس در اجرای طرح نهضت ملی مسکن قابل قبول و امیدوار کننده است

استاندار فارس در جلسه شورای مسکن استاندار فارس اعلام کرد: وضعیت و شرایط امروز استان در بحث اجرای نهضت ملی مسکن با توجه به اقدامات انجام شده قابل قبول و امیدوار کننده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، ( فارس)  ، محمد هادی ایمانیه، در شورای مسکن فارس گفت:  این آمادگی را دارم که روزانه ساعتی را با حضور دستگاه‌های متولی به بررسی شرایط شهرستان‌هایی که بیشترین مشکل را در این زمینه دارند اختصاص دهم تا با رفع موانع موجود روند کار در آن شهرستان ها نیز با شتاب بیشتری پیش رود.

وی، ضمن تاکید بر لزوم رصد فعالیت و اقدام فرمانداران استان در بحث اجرای طرح نهضت ملی مسکن و رتبه بندی آنها از نظر عملکردی ادامه داد: با توجه به اینکه نخستین گام در اجرای این طرح بحث تامین زمین است، لذا بحث زمین در شهرهایی که به طور کامل حل و فصل نشده از جمله شیراز و صدرا به سرعت تعیین تکلیف شود.

استاندار فارس، بر لزوم پیش بینی مسجد و مدرسه در پروژه‌های نهضت ملی مسکن نیز تاکید کرد و افزود: هیچ مجتمع مسکونی نباید بدون مسجد و مدرسه اجرا شود.

ایمانیه افزود: در بحث ساخت درمانگاه و یک مرکز درمانی در این مجتمع ها بخش خصوصی به احتمال بسیار زیاد ورود می کند اما ساخت مسجد و مدرسه باید همزمان با ساخت پروژه پیش بینی و اجرا شود.

وی، با اشاره به دستور اخیر رئیس جمهور مبنی بر ساخت خانه‌های یک طبقه در قالب طرح نهضت ملی مسکن بیان کرد: با توجه به دستور رئیس جمهور، در شهرهایی که زمین به میزان کافی وجود دارد و امکان ساخت خانه های یک طبقه وجود دارد این اتفاق باید بیافتد.

او گفت: گاهی برخی شهروندان نسبت به جا نمایی زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن گلایه دارند و مکان در نظر گرفته شده را مناسب سکونت خود نمی‌دانند که انتظار داریم دستگاه‌های متولی در بحث جانمایی زمین حتی المقدور نظرات مردم را نیز جویا شوند.

استاندار فارس، در خصوص مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح نهضت ملی مسکن گفت: برای اجرای این طرح آمادگی داریم که چنانچه انبوه سازان آمادگی داشته باشند زمین در اختیارشان قرار دهیم و در مراحل بعد از جمله دریافت انشعاب های آب، برق و گاز و همچنین پروانه ساخت از آنها حمایت کنیم.

استاندار فارس همچنین در نشست شبکه خیرین استان پیشنهاد داد که یک سامانه ثبت پروژه‌های خیرساز راه‌اندازی شود تا مشخص شود که هر پروژه در چه مرحله‌ای از اجرا قرار دارد.

ایمانیه افزود: این سامانه به شکل منظم نیز به روزرسانی شود تا بتوان روند اجرای پروژه‌ها را رصد کرد و در صورت نیاز اطلاعات آن پروژه‌ها در راستای هم افزایی در اختیار دستگاه‌ها قرار گیرد.

وی ادامه داد: همچنین بررسی شود که چگونه می‌توان از تسهیلات بانکی برای اجرای پروژه‌های خیر ساز استفاده کرد و در صورت درخواست خیرین آن تسهیلات را در اختیار آنها قرار داد.

استاندار فارس، در خصوص مکان استقرار مجامع خیرین استان نیز گفت: بحث ساخت این محل احتیاج به یک پیگیری جدی دارد و هرکجا که مشکلی نیز ایجاد شد آماده کمک و پیگیری هستیم.

ایمانیه افزود: برای تامین زمین این مکان در مقطعی مجمع خیرین تامین سلامت اعلام آمادگی کرد و بنا شد که سایر مجامع خیرین نیز در ساخت آن مشارکت و کمک کنند.

استاندار فارس، از روند واگذاری پروژه‌های نیمه تمام به خیرین نیز ابراز گلایه کرد و افزود: انتظار می رفت که کار واگذاری تا حد قابل قبولی پیش رفته باشد اما امروز می بینیم که هیچ اتفاقی در این حوزه نیافتاده است.

وی ادامه داد: بنا شد اطلاعات مربوط به پروژه‌های نیمه تمام در حوزه‌های همچون ورزش، کتابخانه‌ها، آموزش و پرورش و سلامت در اختیار خیرین قرار گیرد و پس از تکمیل توسط خیرین، آن پروژه به نام فرد خیر و یا هر فردی که مد نظر خیرین باشد نامگذاری شود.

استاندار فارس، خواستار رفع موانع صدور مجوز اجرای پروژه‌های خیر ساز شد و گفت: به هیچ وجه منطقی نیست که یک فرد خیر بخواهد کار خیری انجام دهد و برای او مانع تراشی نیز شود.
ایمانیه گفت: باید با ایجاد یک پنجره واحد صدور مجوز، روند صدور مجوز برای پروژه‌های خیرساز کاملا تسهیل شود.

وی افزود: باید ترتیبی داده شود که به جای مراجعه خیرین به ادارات، افرادی با نهایت تواضع به منزل خیرین مراجعه کنند و کارهای اداری را بدون به زحمت افتادن خیرین پیش ببرند.