شناسهٔ خبر: 114744 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی در دیدار با رسانه های استان مطرح کرد:

ارتقای ۲.۵ درصدی بهره‌مندی روستاهای استان از راه آسفالت/ بهره برداری از احداث و بهسازی ۱۲۰ کیلومتر راه روستایی، فرعی و اصلی در هفته دولت

رسانه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی به مناسبت روز خبرنگار در خبرگزاری های جمهوری اسلامی خراسان شمالی، مهر، فارس، روزنامه خراسان شمالی و پایگاه خبری، تحلیلی استان فرهنگ ها (استان من) حضور یافت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی(خراسان شمالی)، جعفر شهامت در خبرگزاری جمهوری اسلامی خراسان شمالی با بیان این که این استان حدود ۴ هزار کیلومتر راه آسفالته دارد، به عقب ماندگی ۱۰ درصدی راه های روستایی استان نسبت به میانگین کشوری اشاره کرد که با آسفالت هر ۷ روستا، یک درصد از این عقب ماندگی جبران خواهد شد.

وی گفت: طی ۴.۵ ماه گذشته حدود ۱۸ روستا در استان از راه آسفالته برخوردار شدند که البته حجم عملیات اجرایی بیشتر است و از نظر عملکرد ۶۵ کیلومتر راه روستایی به طور کامل تا هفته دولت افتتاح می شود و شاخص راه های روستایی از ۷۱ درصد به ۷۳.۵ درصد می رسد واین شاخص در مجموع ۲.۵ درصد ارتقا می یابد.

 وی میانگین شاخص راه روستایی در کشور را ۸۱ درصد عنوان و اضافه کرد: ما جزو ۴ تا ۵ استانی هستیم که عملکرد متناسب با عقب ماندگی در این دوره ۴.۵ ماهه را با کمک پیمانکاران و اعتبارات محرومیت زدایی و سایر بخش ها انجام وظیفه کردیم.

به گفته وی تخصیص اعتبارات دراین حوزه، معادل ۳۵ میلیارد تومان پول نقد بود که حدود ۲۵ میلیارد تومان به شکل نقدی هزینه کردیم و با احتساب حدود ۲۵ میلیارد تومان قیر، در مجموع برای آسفالت ۶۵ کیلومتر راه روستایی حدود ۶۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

 شهامت خاطرنشان کرد: حدود ۲۴۰ میلیارد تومان قرارداد فعال در حوزه روستایی استان داریم که با توجه به مصوبات خوب سفر هیئت دولت سیزدهم به استان ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای دوره سه ساله در راه های روستایی استان دیده شده است که این میزان اگر تسریع شود ۶۵ کیلومتر راه روستایی را به بالای ۱۰۰ کیلومتر خواهیم رساند.

موضوع بعدی که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی آن را مورد توجه قرار داد و مطالبه مردم نیز هست روکش راه هاست که شهامت در پایگاه خبری، تحلیلی استان فرهنگ ها(استان من) در این باره گفت: طی ۴.۵ ماه گذشته حدود ۵۵ کیلومتر راه اعم از راه های اصلی، فرعی، روستایی و شریانی روکش شده است و در مجموع تا هفته دولت احداث و بهسازی ۱۲۰ کیلومتر راه به بهره برداری می رسد که البته پیش بینی می شود تا انتهای شهریور این میزان به ۱۳۵ کیلومتر افزایش یابد.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به این که فصل کاری ما تا پایان آبان ماه است  امیدواریم امسال بتوانیم احداث و بهسازی  راه ها را به ۱۵۰ تا ۱۸۰ کیلومتر  برسانیم و این امر مستلزم این است که اعتبارات جدید و قیر ۱۴۰۱ به موقع برسد.

وی ادامه داد: فصل کاری اجرای پروژه های راهسازی در خراسان شمالی زیاد نیست به طوری که دمای هوا در برخی نقاط استان در انتهای شهریور به نزدیک صفر می رسد و تا انتهای فروردین ممکن است زیر صفر باشد بنابراین به طور میانگین تا پایان آبان ماه می توانیم کارها را انجام دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان در روزنامه خراسان شمالی هم اظهارکرد: وظیفه ماست آنچه دولت در شرایط به نسبت دشوار اقتصادی انجام می دهد اطلاع رسانی کنیم که کارها با اولویت بندی و برنامه پیش می رود.

وی اضافه کرد: با نگاه مثبت استاندار و مجمع نمایندگان، در سفر هیئت دولت به استان ۱۴۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه راه های روستایی، فرعی و ایمن سازی راه ها و نقاط حادثه خیز اختصاص یافت که رقم بسیار خوبی است و بیش از ۱۰ درصد  اعتبارات استان را شامل می شود.

به گفته وی اعتبارات خوبی نیز به شرکت زیرساخت داده شده که در محور بجنوردـ جنگل گلستان تحول ایجاد خواهد کرد و می توان امیدوار بود انتظار زائران و مسافران مسیر باب الرضا(ع) تامین شود.

وی با اشاره به این که در حوزه روکش راه ها برنامه این است حداقل ۲۰۰ کیلومتر راه با احتساب لکه گیری، آسفالت حفاظتی و روکش  اجرا شود، گفت:از ۹۶ نقطه  حادثه خیز مصوب سال ۹۵ ، ۶۰ نقطه حادثه خیز رفع شده و ایمن سازی ۷ نقطه دیگر در دست اقدام است و اگر برای تامین اعتبار مشکلی ایجاد نشود تا پایان سال، ۶۷ نقطه ایمن شده خواهیم داشت.

این مسئول در خبرگزاری مهر با اشاره به فعالیت ۱۵ مجتمع خدماتی رفاهی استان و صدور ۱۵ موافقت اصولی در این حوزه تصریح کرد: یکی از مواردی که برای شروع عملیات اجرایی پیشنهاد دادیم احداث یک باب نمازخانه و سرویس بهداشتی در قوچ قلعه است زیرا  مسیر بجنوردـ شیروان به دلیل توپوگرافی منطقه از داشتن مجتمع خدماتی رفاهی محروم است که خلا بزرگی است.

شهامت افزود: در ۱۰ سال گذشته فقط دو سال احداث راه های روستایی بیش از ۱۰۰ کیلومتر و مابقی تا ۱۵ کیلومتر نیز کاهش یافته بود و ما باید با توجه به اعتبارات سفر دولت سیزدهم به استان سالانه ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر برنامه احداث و آسفالت راه داشته باشیم.

 دبیر کمیته اجرایی کمیسیون ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان در خبرگزاری فارس به مصرف بیش از ۸ هزار و ۲۰۰ تن قیر در راه های روستایی و راهداری اشاره کرد و گفت:  با توجه به سابقه کاری که داریم و نسبت به سال گذشته عملکردمان را افزایش دادیم و برنامه این است که تا دوره سه ساله عملکرد راه های روستایی را به بیش از ۱۰۰ کیلومتر تثبیت کنیم که در این صورت حداقل ۷۰ درصد از نیازهای جدی روستاها برطرف خواهد شد و فقط نقاط صعب العبور و پرهزینه باقی خواهد ماند.

شهامت افزود: درخواست ما برای سفر هیئت دولت به استان حدود هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان اعتبار برای ۱۱۱ روستای بالای ۵۰ خانوار بود اما اعتبار ۱۴۱۰ میلیارد تومانی که در حوزه های راه های روستایی، فرعی و ایمن سازی نقاط پرحادثه اختصاص یافته می تواند کارگشا باشد.

وی رسانه ها را پل محکمی دانست که دستگاه های اجرایی را به مردم وصل می کند و گفت: از نظرات، پیشنهادات و انتقادات رسانه ها برای پیشبرد اهداف و اقدامات این اداره کل استقبال می کنیم.