شناسهٔ خبر: 114747 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

برگزاری اجلاس حمل و نقل کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی در ترکمنستان

سفر وزیر به ترکمنستان اجلاس بین‌المللی وزرای حمل و نقل کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی در مرکز کنگره منطقه ملی توریستی آوازه ترکمنستان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در این مجمع که به ابتکار ترکمنستان و تحت نظارت سازمان ملل متحد برگزار شد، هیئت‌هایی از حدود ۴۰ کشور و بیش از ۳۰ سازمان بین المللی حضور دارند.

در این اجلاس روسای آژانس‌های سازمان ملل متحد، سازمان‌های معتبر بین المللی، منطقه‌ای و زیرمنطقه‌ای و ساختارهای مالی، نمایندگان بخش خصوصی، انجمن‌های غیردولتی و دانشگاهیان شرکت کردند.

ابتدا «سردار بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان برای شرکت کنندگان در کنفرانس بین المللی وزرای حمل و نقل کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی پیامی ویدئویی ارسال کرد.

رئیس جمهور در سخنرانی ویدئویی خود برای شرکت کنندگان در کنفرانس، خاطرنشان کرد که تحلیل فرآیندهای مدرن، روندهای غالب در اقتصاد جهانی به طور قانع کننده‌ای نشان می‌دهد که توسعه حمل و نقل و ارتباطات به طور فزاینده‌ای مهم و تعیین کننده است.

اهداف اصلی کنفرانس، تجزیه و تحلیل پیشرفت کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی در زمینه حمل و نقل پایدار و اهداف توسعه پایدار بعد از چالش‌های کووید ۱۹ و کاهش تغییرات آب و هوا و سازگاری است.

از دیگر اهداف این انجمن باید به اشتراک گذاری دانش، تجربه و رویکردهای نوآورانه، راه حل‌های تامین مالی زیرساخت‌ها پس از همه گیری ویروس کرونا، تضمین پایداری و ثبات آن، شناسایی توصیه‌ها و فرصت‌ها برای بهبود توسعه و نگهداری زیرساخت‌های حمل و نقل در کشورهای محصور در خشکی اشاره کرد.

هم چنین «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در سخنرانی ویدیویی،  اتصال حمل و نقل برای آینده کشورها را حیاتی خواند و تصریح کرد: به دلایل مختلف، امروزه موانع بزرگی برای بهبود ارتباطات حمل و نقل کشورهایی که به دریا دسترسی ندارند، وجود دارد. تعداد زیاد گذرگاه‌های مرزی، رویه‌های پیچیده حمل‌ونقل و مرزی و محدودیت‌های اعمال‌شده توسط بیماری همه‌گیری، هزینه‌ها و تأخیرهایی را در پی داشته است.

وی ادامه داد: ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا حمل و نقل را به مسیر توسعه قبلی خود بازگردانیم. برای کشورهای محصور در خشکی، این نیاز را می‌توان از طریق نقشه راه که فعالیت‌های مقرون به صرفه را شرح می‌دهد، برطرف کرد.

«رباب فاطیما» معاون دبیرکل سازمان ملل متحد، نماینده عالی سازمان ملل متحد برای کشورهای کمتر توسعه یافته محصور در خشکی در پیام ویدئویی خاطرنشان کرد: ترانزیت و حمل و نقل برای کشورهایی که به دلیل موقعیت جغرافیایی خود به دریا دسترسی ندارند از اهمیت بالایی برخوردار است و وابستگی آنها به تجارت خارجی حدود ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی در مقایسه با میانگین است. همچنین ۴۲ درصد هزینه بالای تجارت بستگی به کاستی‌هایی دارد که در زیرساخت‌های حمل و نقل وجود دارد.

وی افزود: برای تشدید ارتباطات حمل و نقل کشورهای محصور در خشکی، ابتدا باید مشکلات فیزیکی زیرساخت‌های حمل‌ونقل حل شود که به نوبه خود، باعث فعال شدن و گسترش تماس‌های منطقه‌ای و بین‌المللی بین خواهد شد.

فاطیما تاکید کرد در آسیای مرکزی، به عنوان یک منطقه فعال در حال توسعه، امروزه پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است.

سخنران بعدی «کولن ویکسن کلاپیله» رئیس شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد تصریح کرد که کریدورهای ترانزیتی و حمل و نقل در آسیای مرکزی عملکردی مانند مراکز لجستیکی دارند که کشورهای آسیایی و آفریقایی را با سایر نقاط جهان متصل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: حتی قبل از شیوع ویروس کرونا، کشورهای محصور در خشکی با چالش‌های منحصر به فردی در توسعه خود مواجه بودند. به طور متوسط ‌دو برابر بیشتر برای عملیات ترانزیتی برای ارسال یا دریافت محموله کالاهای ضروری از کشورهای خارجی پرداخت می‌کنند.

کلاپیله ادامه داد: برای غلبه بر مشکلات موجود، چنین کشورهایی نیاز به حمایت دارند که امروزه می‌تواند توسط کشورهایی که به کریدورهای حمل و نقل و ترانزیتی گسترده دسترسی دارند، پشتیبانی شوند. همچنین سرمایه گذاری‌های بلندمدت و کوتاه مدت در زیرساخت‌های حمل و نقل و در درجه اول راه آهن اهمیت زیادی خواهد داشت.

در این کنفرانس «کنیو میکوریا»، دبیر کل سازمان جهانی گمرک گفت: سازمان جهانی گمرک در حال توسعه رویه‌های گمرکی استاندارد، ارتقای همکاری گمرکی و حفظ پتانسیل اعضای سازمان گمرک است.
وی ادامه داد: در عمل، این فعالیت‌ها در جهت تسهیل رویه‌های تجاری، جمع آوری درآمدهای گمرکی و حفاظت از مرزها در برابر قاچاق غیرقانونی است. در این زمینه، بهینه سازی تشریفات گمرکی و مرزی تاثیر مثبتی بر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در مرزها خواهد داشت. در این فرآیند، سیاست «درهای باز» که توسط ترکمنستان و کشورهای آسیای مرکزی دنبال می‌شود و همچنین چارچوب قانونی و نظارتی ایجاد شده در سال‌های اخیر در تنظیم تسهیل رویه‌های تجاری برای سرعت بخشیدن به جابجایی کالا و ترانزیت وسایل نقلیه کمک خواهد کرد.

«آنتونیو پدرو» معاون دبیر اجرایی کمیسیون اقتصادی سازمان ملل در آفریقا در کنفرانس حمل و نقل در آوازه اظهار داشت: همه‌گیری کووید-۱۹ بر توسعه زیرساخت‌ها برای بهبود اقتصادی در کشورهای محصور در خشکی که به دلیل فاصله جغرافیایی از بازارهای اصلی با چالش‌های تجاری مواجه هستند، بیشتر تاثیر گذاشته است.

وی گفت: قاره آفریقا دارای ۱۶ کشور از ۳۲ کشور محصور در خشکی است. آنها همچنین از نظر اقتصادی کمترین یکپارچگی را دارند و از عدم رقابت در صادرات و واردات و کاهش قدرت خرید جمعیت رنج می‌برند. این کشورها بسیار کندتر از کل منطقه آفریقا و سایر کشورهای در حال توسعه در جهان بهبود می‌یابند که اهمیت دسترسی سرزمینی به دریا و حمل و نقل را برجسته می‌کند. بنابراین، تقویت ترانزیت و حمل و نقل یک اولویت ثابت برای این کشورها است.

در راستای این کنفرانس «سردار بردی محمداف»، رئیس جمهور ترکمنستان، پیشنهاد تدوین قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد تقویت نقش کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی در جهت توسعه همکاری حمل و نقل جهانی را ارائه کرد.

بردی محمداف تاکید کرد که سند مربوطه می‌تواند انگیزه معناداری برای ارتقای منافع کشورها باشد که نشان دهنده اهمیت و درک مشکلات مربوطه و تعهد جامعه جهانی به حل آنهاست.
وی همچنین خاطرنشان کرد که ترکمنستان آماده آغاز تهیه سندی است که ازهمه پیشنهادات و توصیه‌های سازنده استقبال می‌کند.