شناسهٔ خبر: 11478 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در جریان بازدید از مپنالکوموتیو مطرح کرد:

برنامه بسیار مفصلی در حوزه ریلی داریم/ تحویل ریل‌های ساخت ذوب‌آهن اصفهان تا زمستان/ مپنا ۱۵۰ لکوموتیو سفارش راه‌آهن را تا پایان سال تحویل می‌دهد/ ساخت ۱۳ هزار کیلومتر خط آهن جدید را در برنامه داریم

مپنا وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که قرار گرفتن آرم و برند کارخانه مپنالکوموتیو در کنار شرکت زیمنس آلمان که یک برند جهانی به شمار می‌آید موجب افتخار است افزود: ساخت ۱۳ هزار کیلومتر خط آهن جدید در برنامه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در جریان سفر یک روزه به استان البرز که صبح امروز پنج‌شنبه ۱۲ شهریور انجام شد، از کارخانه ساخت لکوموتیو مپنا بازدید یک ساعته به عمل آورد.

وزیر راه و شهرسازی طی مراسمی در پایان بازدید خود از این کارخانه اظهار کرد: بسیار خرسندم که از کارخانه بزرگ مپنالکوموتیو بازدید داشتم. پیش از این آوازه این کارخانه را از مسئولان ریلی شنیده بودم و در این بازدید از نزدیک شاهد تکنولوژی بالای ساخت لکوموتیو بودم که لازم است به کارکنان و زحمتکشان کارخانه و همچنین به رهبر معظم انقلاب و مردم ایران تبریک بگویم.

وی افزود: اینکه آرم و برند کارخانه مپنالکوموتیو در کنار شرکت زیمنس آلمان که یک برند جهانی است قرار گیرد، موجب افتخار است. من چند روز پیش با مدیرعامل زیمنس گفتگویی داشتم و وی اعلام کرد در کل دنیا ۳۵۰ هزار کارمند دارد و اینکه نام مپنالکوموتیو در کنار زیمنس قرار می‌گیرد، افتخار بزرگی از جهت فناوری و تکنولوژی برای تمام مردم این است.

آخوندی یادآور شد: اهمیت راه‌آهن برای ایران نیازی به تشریح ندارد؛ قطعا توسعه راه‌آهن نیاز اصلی شهرها و کلانشهرهای کشور است و در واقع گزینه دیگری پیش روی ما نیست.

وی با بیان اینکه کلانشهرها چه در داخل شهر و چه در حومه و چه در مسافت‌های بلندبرد نیاز به قطار و ریل دارند، افزود: برای حمل بار نیز نیاز به راه‌آهن است؛ چراکه راه‌آهن حمل و نقل سبز است و با محیط زیست بهترین سازگاری را دارد.

وی راه‌آهن را کارآمدترین روش حمل و نقلی در کشور برشمرد و تأکید کرد: خواه ناخواه راه‌آهن در آینده ایران جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت و هر دولتی که روی کار بیاید، باید به این روش حمل و نقلی توجه بیشتری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تردد روزانه بیش از ۱۱۷ هزار خودرو در مسیر ورودی تهران ـ کرج افزود: انتقال این حجم از مسافر به روی ریل هم در مصرف انرژی، هم از نظر ایمنی در حمل و نقل و هم صرفه‌جویی در وقت مردم به سود کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه دنیا به سمت سرمایه‌گذاری در این جهت حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: دانش برقی و الکترونیکی کردن راه‌آهن و ارتقای سرعت قطارها در کنار افزایش کنترل و ایمنی افق‌های بسیاری را در مقابل صنعت راه‌آهن ایجاد کرده است. در سفر اخیری که به کره جنوبی داشتم، قطارهایی با سرعت ۳۵۰ کیلومتر در دنیا رایج شده و خبر از راه‌آهن‌های با سرعت ۴۵۰ کیلومتر به گوش می‌رسد که این قطارها در مسافت‌های ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتری به راحتی قابل رقابت با هواپیما هستند؛ البته این قطارها هنوز وارد بازار نشده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه برنامه بسیار مفصلی در حوزه ریلی داریم، گفت: در حال حاضر دانش فنی در راه‌‌آهن وضعیت بسیار مناسبی و تولید ریل نیز در جایگاه مناسبی قرار دارد. به طوری که طبق توافق اخیر با وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سفر اصفهان، قرار است ذوب‌آهن طبق وعده اعلامی خود تا زمستان به ما ریل تحویل دهد و ما بتوانیم از نظر تأمین ریل نیز وابستگی کمتری به خارج داشته باشیم.

نیاز ۲۸ میلیارد دلاری تا ۱۴۰۰ برای حمل و نقل ریلی

وی نکته مهم در توسعه حمل نقل ریلی را موضوع تأمین مالی عنوان و اظهار کرد: طبق برنامه تا سال ۱۴۰۰ شمسی حدود ۲۸ میلیارد دلار نیاز به سرمایه‌گذاری در این حوزه داریم تا خطوط ریلی در مسیرهای انتهایی به کلانشهرها، دوخطه، سه‌خطه و چهارخطه شوند.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید از نیاز به افزایش ظرفیت سه هزار کیلومتری در راه‌آهن سخن گفت و یادآور شد: ساخت ۱۳ هزار کیلومتر خط آهن جدید در برنامه‌های عمرانی وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

آخوندی با اشاره به اهمیت برقی کردن خطوط آهن تهران ـ مشهد، تهران ـ بندرعباس و تهران ـ تبریز گفت: باید حمل و نقل سریع در مسیرهای بلندبرد توسعه یابد تا حداقل سرعت قطارها به ۲۰۰ کیلومتر برسد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰۰ لکوموتیو داریم که نیاز به ۹۰۰ لکوموتیو دیگر در کشور وجود دارد،‌ افزود: ‌البته تعداد ۱۲۰ دستگاه لکوموتیو از طریق کارخانجات بازسازی لکوموتیو شرکت راه‌آهن تأمین می‌شود؛ ولی مابقی این نیاز باید از شرکت‌های تولیدکننده لکوموتیو مانند شرکت مپنالکوموتیو تأمین شود.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد: مدل اجاره‌ای و اجاره به شرط تملیک در خصوص خرید لکوموتیو اجرایی شود؛ چراکه این سیستم تأمین مالی در تمام دنیا در حال پیاده شدن است. شاید نیاز باشد برای اجرایی شدن این مدل تأمین مالی نهاد واسطه‌ای تعریف شود تا خود مپنا به شکل مستقیم وارد عمل نشود.

آخوندی یکی دیگر از موارد بسیار مهم برای مپنالکوموتیو را موضوع صادرات خواند و ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی قطعا از صادرات مپنالکوموتیو حمایت می‌کند و این شرکت نباید به بازار داخلی قانع باشد. در حال حاضر همکاری خوبی میان شرکت‌های مپنا و راه‌آهن وجود دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشینه موفق شرکت مپنا در صنعت برق خاطرنشان کرد: چنانچه این شرکت مدل تأمین مالی مناسبی برای برقی کردن مسیرهای ریلی از جمله تهران ـ مشهد ارائه کند، آمادگی همکاری و واگذاری اجرای این پروژه به این شرکت وجود دارد./

نظر شما