شناسهٔ خبر: 114787 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو:

تعرض به حریم و بستر رودخانه مهمترین عامل وقوع سیل در امامزاده داوود

مهدی رهنما رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور مداخلات انسانی و تعرض به حریم رودخانه را مهم‌ترین علت وقوع سیلاب در امامزاده داوود دانست‌.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهدی رهنما رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو شامگاه سه شنبه در جلسه شورای مدیران سازمان هواشناسی کشور در پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو اظهار کرد: در مورد رودخانه امامزاده داوود تعرض به حریم رودخانه و ساخت و سازهای غیر مجاز باعث تغییر در عرض بستر رودخانه شد و به همین دلیل زمان تمرکز که در حوضه آبریز امام زاده داوود در حدود ۲۳ دقیقه است، افزایش معناداری پیدا کرده است.

وی توضیح داد: زمان تمرکز، به زمانی گفته می‌شود که رواناب از دورترین نقطه (از لحاظ زمانی) حوضه آبریز به نقطه خروجی از حوضه مورد نظر برسد.

رهنما افزود: بر اساس ‌ماده ۱۵ آیین‌نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه‌ها، انهار، مسیل‌ها، و... حریم کانال‌ها، انهار احداثی و سنتی و شبکه‌های آبیاری و زهکشی باید مطابق قانون حفظ شود اما در امامزاده داوود این موضوع نقض شده است.

وی تاکید کرد: عوامل زیادی در وقوع سیلاب دلخراش امامزاده داوود دخیل بود که مداخلات انسانی و تعرض به حریم رودخانه مهمترین دلایل آن بوده است.

به گزارش سازمان هواشناسی کشور، رئیس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور در ادامه گفت: سال‌ها قبل به سفارش سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، سامانه هشدار سیل برای حوضه‌های آبریز منتهی به شهر تهران توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو به صورت کاملا بومی طراحی و عملیاتی شده است که در جریان رخداد سیل اخیر کمک شایانی به اخذ تصمیمات مناسب و صدور هشدار کرد.