شناسهٔ خبر: 114810 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون املاک و حقوقی راه و شهرسازی اردبیل:

۶۲ درصد املاک راه و شهرسازی سند تک برگی گرفته اند / ۱۴۱ هکتار زمین خلع ید و به حقوق دولتی مسترد شد

کریم شیروند معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: ۶۲ درصد املاک راه و شهرسازی استان اردبیل سند مالکیت تک برگی گرفته اند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( استان اردبیل ) ، کریم شیروند معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل با اعلام این مطلب اظهار کرد: اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل به نمایندگی از سازمان ملی زمین و مسکن به مساحت ۶ هزار و ۶۳۷ هکتار زمین با نمایندگی این سازمان را در اختیار دارد.

وی گفت: در اجرای ماده ۹ قانون حدنگار درقالب کاداستر ۹۲ درصد اراضی دولتی مشمول طرح کاداستر بوده و در این استان روند تثبیت و جانمایی به انجام رسیده است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل افزود: معادل ۴ هزار و ۱۲۹ هکتار اراضی تثبیت و جانمایی شده و برای این اراضی سند تک برگی به تعداد ۳ هزار و ۷۰۶ فقره دریافت کرده ایم.

شیروند با بیان اینکه ۶۲ درصد از املاک سازمان منجر به صدور سند تک برگی شده است، گفت: این آمار و اطلاعات براساس عملکرد معاونت املاک و حقوقی در سال ۱۴۰۰ و ابلاغیه سازمان ملی زمین و مسکن بوده است.

وی بیان کرد: در حوزه تامین زمین و تخصیص اراضی در محدوده ۳۵ هکتار تحصیل اراضی انجام شده و همچنین تحصیل اراضی حریم شهرهای استان نیز به مساحت ۸۱ هکتار انجام شده است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: برنامه معاونت املاک، اخذ صورت مجلس تفکیکی در سطح استان به تعداد ۱۳۰ قطعه بوده که در طبقات ۲۰۰ واحدی انجام شده است تا حدود یک هزار و ۵۰۰ فقره سند مالکیت تک برگی صادر شود.

شیروند ادامه داد: در حوزه شناسایی اراضی تصرفی در سال گذشته ۵۰ مورد شناسایی زمین انجام شده که این کار منجر به تشکیل پرونده در محاکم قضائی شده است.

وی اظهار کرد: در حوزه حقوقی ۳۴۴ پرونده دولت در یک سال گذشته تعیین تکلیف شده و حدود ۴۰ فقره متصرفان اراضی دولتی رفع تصرف شده و اجرای حکم را شاهد بودیم.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در حوزه تعیین تکلیف قرارداد سنوات گذشته ۱۴۱ هکتار به اسناد تبصره ذیل ماده ۱۲ قانون جهش تولید مسکن خلع ید از بیت المال انجام و این اراضی به حقوق دولتی مسترد شده است.

شیروند گفت: برنامه ای که برای تامین و پرداخت حساب های مالی انجام شده به ازای یک هزار و ۲۰۰ متر زمین سهم مالک پرداخت و واگذاری زمین برای اقشار مختلف مردم انجام شده تا ما بتوانیم برای گروه های خاص به ویژه واگذاری اراضی را به خانواده های ایثارگران و شهدا شاهد باشیم.

وی افزود: در حوزه تامین زمین برای اراضی نهضت ملی مسکن در اجرای قانون جهش تولید مسکن حدود ۱۱۸ هکتار اراضی دولتی توسط راه و شهرسازی با طرح در کارگروه زیربنایی و آمایش سرزمینی استان، تائید شورای برنامه ریزی و اخذ مجوز ماده ۵ شورای عالی معماری زمین در اختیار این طرح قرار گرفته است.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل تصریح کرد: در همه شهرها به غیر از اردبیل تامین زمین با همین روند قانونی انجام شده تا افراد متقاضی که در این طرح ثبت نام کرده اند بتوانند از مسکن مناسب بهره مند شوند.

شیروند ادامه داد: تامین زمین برای نهضت ملی مسکن در شهر اردبیل در مرحله توافق و تائید نهایی است که اطلاع رسانی در این زمینه انجام خواهد شد.

وی برنامه های امسال این معاونت را حفاظت از اراضی با تقویت نظارت نیروهای یگان حفاظت و استفاده از مهندسان متخصص در شناسایی اراضی و تثیبت آن اعلام کرد و افزود: تلاش بر این است تا برای این اراضی سند مالکیت تک برگی گرفته شود.

معاون املاک و حقوقی اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل گفت: سازمان ملی زمین و مسکن با همکاری معاونت املاک و حقوقی ادارات راه و شهرسازی استان ها برنامه های مختلفی را در حال اجرا دارد و امیدواریم در سال جاری به اهداف مورد نظر دست یافته و تا پایان سال ۱۰۰ درصد برنامه های پیش بینی شده را محقق کنیم.

شیروند اظهار کرد: در کنار تامین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن سعی ما بر این است تا اهداف دیگر این معاونت را به شایستگی جامه عمل بپوشانیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول امسال تغییر کاربری به مساحد ۱۱۸ هکتار در استان انجام شده تا عملیات اجرایی نهضت ملی مسکن را سرعت بیشتری ببخشیم.