شناسهٔ خبر: 114878 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی:

تکمیل راه‌آهن اردبیل نیازمند ۲ هزارمیلیارد تومان اعتبار است / تأمین ۳۰۰۰ تن ریل برای راه‌آهن اردبیل - میانه

علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت : برای تکمیل پروژه راه‌آهن اردبیل – میانه ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ( استان اردبیل ) ، علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید و بررسی روند اجرای پروژه‌های راه‌آهن اردبیل - میانه و بزرگراه اردبیل – سرچم که با حضور نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ، معاون وزیر راه‌ و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ‌و نقل کشور ، استاندار اردبیل ، مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل و هیئت همراه انجام گرفت گفت: با توجه به پیشرفت راه‌آهن اردبیل – میانه و برای باقی‌مانده مسیر جهت اجرا به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیازمند است که بر اساس پیگیری‌ها ، از محل بانک‌های رفاه کارگران و سپه هر کدام ۲۰۰ میلیارد تومان به‌ صورت ماده ۵۶ و از محل سفر ریاست جمهوری به استان نیز ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص می‌یابد.

نیکزاد اظهار کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نیز ۳۰۰۰ تن ریل از محل اعتبارات خود به این‌ پروژه اختصاص می‌دهد که قیمت هر تن ریل، ۳۵۰میلیون تومان است.

وی تاکید کرد: در تلاش خواهیم بود امسال مجوز ماده ۲۳ برای راه‌آهن اردبیل - پارس‌آباد نیز اخذ و استقرار یک هواپیما برای بهبود وضعیت پروازهای استان در اردبیل انجام شود.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم شهرستان های اردبیل ، نیر ، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به وجود تونل در ۴۳ کیلومتر محور سرچم ، مطالعات لازم در خصوص اجرای جاده جایگزین برای این تونل‌ها انجام و بعد از مطالعات نحوه اجرای بزرگراه در این قسمت نیز مشخص می‌شود.

روند اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه به‌صورت ویژه در حال پیگیری است

سید حامد عاملی استاندار اردبیل در این بازدید اظهار کرد: ارتباطات زمینی ، هوایی و ریلی از جمله مهم‌ترین زیرساخت‌های پیشرفت است که اقدامات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای ارتقای وضعیت استان اردبیل در این زمینه‌ها انجام شده است.

وی افزود: روند اجرای پروژه راه‌آهن اردبیل - میانه به‌صورت ویژه در حال پیگیری است و بر اساس هماهنگی‌ها و تأمین اعتبارات لازم ، تا پایان آبان‌ماه زیرسازی و تا پایان سالجاری کل روسازی و ریل‌گذاری انجام می‌شود و با پیش‌بینی منابعی از محل سفر رئیس‌جمهور و ماده۵۶ بانک‌ها و همچنین افزایش سقف تعهدات اعتباری بنیاد مستضعفان ، اجرای پروژه با سرعت پیش می‌رود.

مطالعات قطعات ۵ و ۶ پروژه احداث باند دوم اردبیل – سرچم در دست تکمیل است

محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل نیز در این بازدید گفت : ۱۷۸ کیلومتر (تفویض شده به اداره کل راه و شهرسازی استان اردبیل) طول کل پروژه احداث باند دوم اردبیل – سرچم می باشد که طول این پروژه دراستان اردبیل ۱۲۴ کیلومتر و مابقی در استانهای آذربایجان شرقی و زنجان است1.

وی ادامه داد: با تلاش پیمانکاران احداث باند دوم محور اردبیل –سرچم در قطعات ۱و ۲ توسط شرکت چتین قایا، در قطعه ۳ توسط شرکت آرمان نصرآذربایجان ،  قطعه ۴ توسط شرکت آب و خاک پارس و قطعه ۷ این پروژه توسط قرارگاه خاتم الانبیاء موسسه راهیران ، با ۲۲۰ دستگاه ماشین آلات در این محور فعال هستند.

حیدری به مشکلات پروژه اعم از جابجایی تاسیسات ، تملک اراضی ، کمبود اعتبار و تخصیص اشاره کرد و افزود: طول بهره برداری شده از پروژه ۳۲ کیلومتر ، طول در دست اجرا ۱۰۳ کیلومتر و طول در دست مطالعه ۴۳ کیلومتر است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل در خصوص ۴۳ کیلومتر محور اردبیل – سرچم که دارای تونل و یکی از سختترین قطعات پروژه هست اظهار کرد : مطالعات مرحله اول قطعات ۵ و ۶ پروژه احداث باند دوم اردبیل – سرچم انجام شده و مطالعات مرحله دوم در دست تکمیل قرار دارد.

وی افزود: اعتبار هزینه شده ۲۷۱۹ میلیارد ریال ، مطالبات  ۱۱۴۲ میلیارد ریال و جهت تکمیل قطعات در دست اجرای پروژه ۲۶۱۸۵ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است.