شناسهٔ خبر: 11497 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تشریح کرد:

جزئیات جلسات کمیته‌های مکان‌یابی و احیاء ایستگاه‌های راه‌آهن/ لزوم توجه به مدرن‌سازی ایستگاه‌های راه‌آهن در کنار بهسازی و نوسازی

پور سید آقایی مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دو کمیته متشکل از شرکت راه آهن جمهوری اسلامی، معاونت معماری و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همچنین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای اجرایی‌کردن طرح حفظ و احیای ایستگا‌های قدیمی و همچنین ساخت ایستگاه‌های جدید راه‌آهن خبر داد.

محسن پورسیدآقایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اعلام تشکیل دو کمیته متشکل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، معاونت معماری و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و همچنین شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گفت: دو کمیته یکی برای بهسازی و نوسازی ایستگاه‌های راه آهن موجود و دیگری برای مکان‌یابی و ساخت ایستگاه‌های راه آهن جدید در سراسر کشور تشکیل شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: کمیته نخست که متشکل از راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، معاونت معماری و شهرسازی و شرکت عمران و بهسازی شهری ایران است وظیفه بهسازی و نوسازی ایستگاه های قدیمی راه آهن را برعهده دارد و کمیته دوم نیز علاوه بر سه عضو حقوق بالا شامل شرکت ساخت و توسعه زیریناهای حمل و نقل کشور برای مکان یابی و ساخت ایستگاه‌های راه آهن جدید است.

ایستگاه‌های راه‌آهن برند منطقه خود باشند

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین با اشاره به تشکیل نخستین جلسه کمیته سه‌گانه برای حفظ و احیای ایستگاه‌های قدیمی راه آهن، انتقال بخش‌های اداری ایستگاه راه آهن تبریز را از نخستین اقدامات این کمیته عنوان کرد و گفت: ایستگاه راه‌آهن تبریز از نخستین ایستگاه‌های راه آهنی است که قرار است با تغییراتی نوسازی و بهسازی شود. در کمیته سه‌گانه توافق شد تا با حفظ معماری بیرونی ایستگاه تبریز و بخش‌هایی از داخل آن، بخش‌های اداری به بیرون از مجموعه ایستگاه منتقل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان توجه شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به معماری ایستگاه‌های راه‌آهن فعلی و احداث ایستگاه های راه‌آهن جدید مطابق با الگوهای معماری ایرانی و اقلیمی مناطق مختلف ایران و همچنین انطباق معماری مناطق با شبکه‌های خطوط ریلی گفت: ایستگاه‌های راه‌آهن باید برند منطقه خود باشند. بدین مفهوم که ساختمان‌های ایستگاه‌های راه‌آهن باید به گونه‌ای طراحی، ساخته یا بهسازی شوند که نشانگر منطقه و خاستگاه خود باشند. با توجه به اینکه برخی از ایستگاه‌ها واجد و برخی نیز فاقد این خصوصیات هستند ضرورت دارد تا زیباسازی و بهسازی بر روی برخی از ایستگاه‌های راه‌آهن که فاقد معماری قابل توجهی هستند انجام گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: معماری ایستگاه‌های راه آهن مسئله قابل توجهی است و از آنجایی‌که ساختمان‌ها نمادی از میراث فرهنگی کشور به شمار می‌روند باید حفظ و نگهداری شوند. بنابراین با حفظ آثار گذشته و در عین حال بهره‌مندی ایستگاه‌ها به تکنولوژی روز دنیا و توجه به مدرنیزاسیون این کار انجام گیرد.

لزوم توجه به مدرن‌سازی ایستگاه‌های راه‌آهن در کنار بهسازی و نوسازی

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در تشریح سخنان خود با تاکید بر این نکته که حفظ و نگهداری باید به شیوه‌ای باشد که در عین حال قدرت پاسخگویی به نیازهای معاصر نیز در آن لحاظ شود، گفت: رسیدن به نقطه‌ای که بتوان معماری ایستگاه‌های راه‌‌آهن واجد ارزش را حفظ و نگهداری کرد و در عین حال بتوان آن را متناسب با نیاز انسان معاصر منطبق کرد، کاری دشوار است که تخصص در این زمینه را می‌طلبد. در همین راستا ضرورت دارد که مدرن‌سازی حتما منظور شود و در دستور کار بهسازی و نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن قرار گیرد. در عین حال معماری و شیوه اجرا در اکثر ایستگاه‌ها به گونه‌ای است که بخش‌های اداری در داخل ایستگاه راه آهن قرار گرفته است و این‌ها مواردی است که در معماری معاصر مورد پذیرش نیست.

جداسازی بخش‌های اداری از بخش انتقال مسافر و کالا در ایستگاه‌ها

پورسیدآقایی با اشاره به اینکه در زمان ساخت برخی از ایستگاه‌های راه‌آهن، توجه کمی به سیستم‌های داخلی و امکانات رفاهی استفاده‌کنندگان شده است یا این‌که در صورت توجه در حال حاضر پاسخگوی نیاز جامعه معاصر نیست، افزود: با توجه به اینکه بیشتر ایستگاه‌های واجد ارزش میراثی مربوط به ۷۰ تا ۸۰ سال قبل هستند ضروری است به روز شوند. امروزه با توجه به وسعت ایستگاه‌های درون شهری و برون شهری، افزایش جمعیت و مسایلی از این دست نمی‌توان بخش‌های اداری را در داخل ایستگاه‌ها تعبیه و نگهداری کرد. به همین‌خاطر نیز در بهسازی و نوسازی ایستگاه‌های راه‌آهن انتقال بخش‌های اداری از بخش‌های انتقال مسافران و کالا در دستور کار قرار می‌گیرد. 

تصمیم‌گیری برای ساخت ایستگاه‌‌‌های جدید راه‌آهن در کمیته مکان‌یابی

پورسید آقایی از تشکیل کمیته‌ای موازی برای تعیین محل ایستگاه‌های جدید نیز خبر داد و افزود: در کمیته دوم، آقای نورزاد مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز حضور دارد که وظیفه آن کمیته، مکان‌یابی و معماری ایستگاه‌های جدید راه‌آهنی است که به تصویب کمیته مذکور در نقاط مختلف کشور ساخته می‌شود.

تغییر کاربری ایستگاه قدیمی راه آهن همدان به حمل کالا 

وی با اعلام تشکیل جلسه کمیته مکان‌یابی و ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن متشکل از راه آهن جمهوری اسلامی ایران، معاونت معماری و شهرسازی، شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از ساخت ایستگاه جدید راه آهن همدان در مرکز آن شهر خبر داد و گفت: در نخستین جلسه‌ای که در کمیته مکان‌یابی ساخت ایستگاه‌های راه‌آهن تشکیل شد ساخت ایستگاه راه آهن همدان در مرکز آن شهر مصوب شد. بر اساس این مصوبه، ایستگاه قدیمی راه آهن همدان که در خارج از شهر قرار دارد با حفظ ایستگاه و خطوط ریلی آن صرفا برای حمل بار و کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد و ایستگاه ساخته شده در مرکز شهر با معماری منطبق با منطقه جهت جابه جایی مسافران احداث می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت ایستگاه‌های جدید راه‌آهن در شهرهای دیگر افزود: کمیته مکان‌یابی ساخت ایستگاه‌های جدید راه‌آهن در نظر دارد در جلسات آتی خود ساخت ایستگاه‌های جدید راه‌آهن در شهرهای رشت، کرمانشاه، ارومیه و سایر نقاط کشور را مورد بررسی قرار دهد و همچنین کمیته‌های زیرگروه این کمیته نیز در حال فعالیت هستند تا محل ایستگاه‌های جدید راه آهن را تعیین کرده و نتایج بررسی‌های خود را در اختیار کمیته اصلی قرار دهند.

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: پس از مکان‌یابی توسط کمیته‌های زیرگروه و کمیته اصلی مکان‌یابی، طراحی ایستگاه جدید در کمیته طراحی که متشکل از راه آهن، معاونت معماری و شهرسازی و مدیرعامل توسعه و زیرساخت شهری است مورد بررسی و کارشناسی قرار می‌گیرد و جنبه‌های زیبایی شناسانه و معماری آن لحاظ می‌شود.

پورسیدآقایی در پایان با اشاره به اینکه مشاوره و همکاری بخش‌های مختلف حمل و نقل و معماری و شهرسازی پیش‌تر در معاونت‌های وزارت راه و شهرسازی سابقه نداشت ادغام دو وزارتخانه مسکن و شهرسازی و راه و ترابری را مثبت ارزیابی کرد و یادآور شد: در گذشته و زمانیکه وزارتخانه‌ها راه و مسکن به عنوان دو وزارتخانه مجزا فعالیت می‌کردند راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصمیم می‌گرفت که کدام‌یک از ایستگاه‌ها باید تخریب، کدامیک نگهداری و در کدام نقطه ایستگاهی جدید باید احداث شود. در حال حاضر همکاری مثبت و مثمرثمری برای ادامه کار به وجود آمده است که نتیجه ادغام این دو وزاتخانه است و این ادغام و همکاری مشترک معاونت‌های حمل و نقلی و مسکن و شهرسازی می‌تواند به توسعه حمل و نقل حومه‌ای هم کمک قابل توجهی کرده و مردم را برای زندگی در شهرهای حومه کلانشهرها ترغیب کند. /

نظر شما