شناسهٔ خبر: 11513 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

کمالی خبر داد:

پیشرفت ۹۷ درصدی طرح توسعه تأسیسات زیربنایی بندر خلیج‌فارس

طرح توسعه تأسیسات زیربنایی بندر خلیج‌فارس معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از پیشرفت ۹۷ درصدی طرح توسعه تأسیسات زیربنایی بندر خلیج‌فارس واقع در منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با هدف پاسخگویی به تقاضای سرمایه‌گذاران خبر داد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از  روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، عباس کمالی ضمن اعلام این خبر گفت: با عملیاتی شدن طرح جامع توسعه بندر خلیج‌فارس ۱۳۰ هکتار پس‌ کرانه جدید به منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی الحاق و زمینه اشتغال دو هزار و ۵۰۰  نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم فراهم می‌شود .

کمالی در این رابطه بیان کرد: احداث ساختمان پست اصلی برق بندر به همراه دو عدد پست کمپکت، کابل‌کشی فشار متوسط به طول حدودی ۴۱ هزار متر و فشار ضعیف به طول حدودی ۳۷ هزار و ۵۰۰ متر و احداث شبکه فیبر نوری از دیگر اقدامات انجام پذیرفته در زمینه تأسیسات برقی است.

کمالی افزود: همچنین در بخش تأسیسات مکانیکی لوله‌گذاری و احداث شبکه فاضلاب به طول ۶ هزار و ۵۰۰ متر و احداث شبکه آب‌ شرب به طول حدود ۹ هزار متر و لوله‌گذاری، احداث شبکه آب فضای‌ سبز به طول حدود ۹ هزار و ۵۰۰ متر و شبکه آب آتش‌نشانی به طول حدود ۱۱ هزار متر عملیاتی شده است.

وی در ادامه گفت: در تمامی قسمت‌ ها، تجهیزات و ادوات موردنیاز به طور کامل نصب و پروژه آماده بهره‌برداری است .

معاون مهندسی عمران اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه در مرحله اول احداث این بندر ۴۰ هکتار زمین در اختیار شرکت‌ ها قرار گرفته است، گفت: تا اواخر سال ۹۳، بیش از هزار میلیارد تومان سرمایه‌ گذاری از سوی ۱۳ شرکت در این بندر سرمایه‌گذاری نفتی شده است.

کمالی ضمن بیان این مطلب که این طرح هم‌ اکنون ۹۷% پیشرفت فیزیکی دارد، افزود:زمین‌ ها هم‌اکنون طبق ضوابط مناطق ویژه اقتصادی با نرخ مناسب و به صورت اجاره و BOT در اختیار شرکت‌ها قرار می‌گیرد .

وی همچنین با بیان اینکه با تکمیل طرح توسعه تأسیسات زیربنایی بندر خلیج‌فارس، ظرفیت این بندر به میزان قابل توجهی افزایش می‌باید، گفت: تأسیسات زیربنایی بندر خلیج‌فارس بر اساس مأموریت طرح جامع بندر از بهمن ماه سال ۹۱ آغاز شد.

 بندر خلیج‌فارس با ۹ پست اسکله در زمینه صادرات انواع فرآورده‌های نفتی، قیر، نفت و بنزین فعال است و ترانزیت از ترکمنستان و عراق به این بندر و سوخت رسانی به کشتی‌ ها در تنگه هرمز از جمله فعالیت‌های این بندر است .

 سالانه حدود ۲۴ میلیوت تن کالای نفتی از این بندر صادر، وارد، ترانزیت و ترانشیپ می شود.

نظر شما