شناسهٔ خبر: 115158 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

حمایت ویژه از نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم‌های مطهر با ایجاد صندوق اختصاصی

حرم امام رضا (ع) شرکت بازآفرینی شهری ایران به کمک نهادهای ذی‌ربط، بهبود وضعیت، ارتقا کیفیت زندگی شهری و ساماندهی بافت‌های پیرامون حرم‌های مطهر را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری ایران به کمک نهادهای ذی‌ربط بهبود وضعیت و ساماندهی بافت‌های پیرامون حرم‌های مطهر را در دستور کار قرار داده است، یکی از اقدام‌های انجام شده در این زمینه تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر به شمار می‌رود.

چندی پیش محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد به منظور نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم امام‌ رضا (ع)، حضرت معصومه (س)، حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و حضرت احمد بن موسی(ع)( شاهچراغ)  باید صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر بیش از گذشته فعال شود.

همچنین داوود دانش جعفری، رییس هیات مدیره صندوق سرمایه‌گذاری طرح حرم‌های مطهر پیشتر در جلسه‌ای با حضور آئینی با بیان این که هدف از تشکیل این صندوق کمک به بازسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم است، گفته بود: اولین ویژگی صندوق ساختار غیر دولتی آن است، در واقع صندوق سرمایه‌گذاری و شرکت بازآفرینی شهری ایران به نوعی مکمل هم هستند با این تفاوت که شرکت بازآفرینی شهری ایران مسوولیت برنامه‌ریزی در سطح کلان کشور را بر عهده دارد و می‌تواند برای صندوق نقش تعریف کند.

در این راستا، کلیات طرح اصلاح قانون نوسازی بافت‌های فرسوده اطراف حرم‌های مطهر در مجلس نیز به تصویب رسید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون عمران با کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) موافقت کردند و مقرر شد این اصلاحیه به صورت دو شوری در کمیسیون مربوطه بررسی شود.

به گفته عبدالجلال ایری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس تشکیل صندوق و افزایش مشارکت نهادهای استانی از جمله موضوعاتی است که در این اصلاحیه مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین ادیانی نماینده دولت نیز ضمن موافقت با کلیات طرح اصلاح قانون حمایت از بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س) گفت: دولت این طرح را مثبت ارزیابی می‌کند زیرا در چارچوب اسناد بالادستی است اما جزئیات آن نیازمند توجه به برخی از موضوعات است.

همچنین به گفته میلاد امینی، مدیرعامل «صندوق سرمایه گذاری طرح حرم‌های مطهر» در مشهد کار شناسایی زمین جهت اجرای نهضت ملی مسکن شروع شده است و در 13 سایت، ساخت 750 تا هزار واحد مسکونی با محوریت صندوق در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، یکی دیگر از تسهیلات در نظر گرفته شده به منظور نوسازی و بهسازی بافت‌های پیرامون حرمین مطهر، افزایش میزان وام نوسازی است. به گفته محمد آئینی میزان تسهیلات نوسازی بافت فرسوده در چهار شهر مشهد، قم، شیراز و تهران و در محدوده حرم امام رضا (ع)، حرم حضرت معصومه (س)، حرم حضرت احمد بن موسی (ع) و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) تا سقف ۶۰۰ میلیون تومان رسیده است که ۱۵۰ میلیون تومان از وام متقاضیان بدون سود بانکی پرداخت می‌شود.