شناسهٔ خبر: 11516 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بهشتی شیرازی:

پرونده راه‌آهن ایران برای ثبت در میراث جهانی آماده می‌شود / احیای نقش تاریخی راه‌آهن و معرفی آن به جهان

سید محمد بهشتی شیرازی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از به جریان افتادن پرونده راه‌آهن ایران برای ثبت در میراث جهانی خبر داد و گفت: راه آهن ایران به واسطه ایفای نقش تاریخی به عنوان ظرفیت ارزشمند تاریخی شناخته می‌شود.

سیدمحمد بهشتی‌شیرازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان اهمیت حفظ و احیای ایستگاه‌های راه‌آهن که طرح آن از ابتدای سال جاری در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، توضیح داد: راه‌آهن ایران اثری تاریخی است. چندی پیش مذاکراتی بین معاونت سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با وزیر راه و شهرسازی انجام شد و در آن مذاکرات، پرونده ثبت جهانی راه‌آهن ایران شامل ایستگاه‌ها، پل‌ها و انواع تاسیساتی که مربوط به شبکه خطوط ریلی است در دستور کار قرار گرفت و این روند در حال آماده‌سازی است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تاکید کرد: پرونده ثبت جهانی راه‌آهن ایران برای ثبت در میراث جهانی آماده می‌شود. حقیقتا راه‌آهن ایران وضعیت خاصی دارد و جزو میراث ماندگار جهانی به شمار می‌آید. اگرچه در سایر نقاط دنیا نیز شبکه خطوط ریلی وجود دارد و حتی برخی از آن‌ها طولانی‌تر از خطوط موجود در ایران هستند اما به واسطه ایفای نقش تاریخی راه‌آهن ایران، طبیعت ایران و موقعیت آن در طبیعت کشور، ارزش‌هایی برای راه‌آهن ایران ایجاد شده که شایسته است به آن توجهی ویژه شود.  

عضو عالی شورای‌عالی معماری و شهرسازی با اشاره به موقعیت ویژه راه‌آهن ایران تاکید کرد: شایسته است به واسطه نقشی که راه‌آهن ایران در تاریخ این سرزمین ایفا کرده به عنوان یک اثر تاریخی شناخته و حفظ شوند. راه‌آهن ایران میراث ماندگار این سرزمین بوده و به همین خاطر نیز شایسته است در جهت حفظ و احیای آن کوشا بوده و در معرفی آن به دنیا تمامی تلاش خود را به کار ببندیم.

بهشتی ضمن ابراز خرسندی از رویکرد جدید وزارت راه و شهرسازی در حفظ و احیای راه‌آهن ایران که وزیر راه و شهرسازی شخصا بر آن نظارت دارد و همچنین همکاری مثمرثمر با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در حال حاضر وزارت راه و شهرسازی پیگیر طرح حفظ و احیای راه‌آهن و اجرای آن در سراسر کشور است که در آن موضوعاتی همچون مرمت ایستگاه‌های قدیمی در دستور کار قرار دارد. در عین حال در ساخت ایستگاه‌های جدید نیز تمامی مواردی که به نوعی احترام به ایستگاه‌های قدیمی است رعایت می‌شود که همه اینها به همت وزارت راه و شهرسازی در این دوره مربوط است.

وی در پایان گفت: امیدواری فراوانی وجود دارد تا راه‌آهن ایران بتواند به مثابه یک ظرفیت ارزشمند تاریخی مورد توجه قرار بگیرد. /

نظر شما