شناسهٔ خبر: 11522 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

امکانی برای تولد اندیشه‌های نو

حامد مانی فر حامد مانی‌فر*: با توجه به الزامات و ضروریات زمان تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان، تمرکز این تشکل بر رعایت اصول و ضوابط مقررات ملی ساختمان قرار گرفت. تدوین آیین نامه‌های مقرراتی مبنی بر طراحی سازه های مقاوم در برابر زلزله و رعایت استانداردهای طراحی و ساخت و اجرای ساختمانهای فولادی و بتنی از جمله آنها است.

پس از آن و با مطرح شدن بحث اصلاح الگوی مصرف و صرفه جویی انرژی، رعایت مبحث نوزدهم از مقررات ملی ساختمان در دستور کار قرار گرفت و این تشکل با تکیه بر ظرفیت های فنی و نیروی انسانی ماهر خود گام های قابل توجه و اثر بخشی را در این حوزه ها برداشته و از آخرین تکنولوژهای موجود در دنیای مهندسی و مصالح ساختمانی در پروژه های تحت ساخت و نظارت خود بهره برد.

و ما امروز بسیار خرسندیم که سیستم های سازه ای ما با بادبندها و اتصالاتش، بتن ریزی ها و مقاومت مشخصه آنها، دیوارهای حایل و سایر ملزومات سازه ای با کیفیت قابل قبولی در حال اجراست و ساختمانهای ما در استفاده از در و پنجره های دوجداره، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، دربازکن های برقی و ضدسرقت و... پیشرفت خوبی داشته اند، ولی آیا همه آنچه که امروز به آن نیاز داریم همین هاست؟

سازمان نظام مهندسی ساختمان فرصت این را یافته که با همه توان و تخصصی که در اختیار دارد اقداماتی در خصوص کیفیت بخشی به زندگی شهرنشینی انجام دهد؟ طراحی معماری ساختمانها تا چه اندازه نیازهای امروز ساکنان آنرا برآورده می نماید؟ ایجاد شهرهای شاد و سرزنده و چهره و سیمای ایرانی – اسلامی تا چه اندازه میان برنامه و طرح های بزرگترین تشکل فنی و تخصصی کشور وارد شده است؟

نگرانی همه ما در این روزگار از دست دادن عناصر محیط زیست است، دور شدن از کوچه و محله های انسان محور و خانه های سبز. آیا تاکید بر جانمایی باغچه ای در میان حیاط کوچک خانه های امروز ما اهمیتی بسیار کمتر از پیش بینی پارکینگ خودروهامان دارد؟ چگونه است که در این سالها به حفظ جان انسانها در برابر زلزله و بلایای طبیعی اندیشیده ایم ولی برای حفظ آرامش و شادی انسان ها هیچ گامی برنداشته ایم؟

شاید استقلال مالی سازمان نظام مهندسی در رویکردهای اتخاذ شده بی تاثیر نبوده باشد ولی در مصوبات و قوانین موجود نیز راهکاری برای ورود این سازمان به حوزه کیفیت بخشی به زندگی شهروندی پیش بینی نشده است.

امروز زمان آن رسیده که از نیروی متخصص و کارآمد موجود استفاده کنیم، تجربیاتی که در حوزه های شهرسازی و معماری در این سالها بدست آمده پیش روی خود بگذاریم و راهکاری فراهم کنیم برای ساخت شهرهای دلخواه و آرمانی خود.

تصمیمات و عملکرد سازمان نظام مهندسی بازتاب اجتماعی دارد و این تشکل با توجه به تعداد اعضا و اثرگذاری آنها می تواند در حوزه های ساختمان و شهرسازی فرهنگ سازی کند، می تواند با ارایه تعاریف درست و فنی از توسعه هدفمند، حمایت و مشارکت مردم را در این خصوص جلب کند. قطعا با همراهی و مشارکت اجتماعی می توان به بخش عظیمی از اهداف و آرمان های برنامه ریزی شده دست یافت.

ابلاغیه وزیر راه و شهرسازی در خصوص منع شرکت و نامزدی کارکنان سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی در انتخابات هیات مدیره سازمان نظام مهندسی گام بلندی برای اشتغال زایی و پویایی این تشکل خواهد بود. این دستور امکان ورود اندیشه و افکار متفاوت از بدنه نهادهای درگیر با فضای ساخت و ساز را در سازمان نظام مهندسی به وجود خواهد آورد.

حضور سلایق متفاوت و نواندیش باعث رشد و پیشرفت هر چه بیشتر این سازمان می شود، فضای یک قطبی به فضای چند قطبی تبدیل می شود و به پویایی سازمان و حتی پویایی اشخاصی که حضور در نهادهای یاد شده را به حضور در سازمان ترجیح داده اند خواهد افزود و این یعنی پویایی و تحرک اجتماعی.

سازمانهای دولتی و نهادهای عمومی در کنار هم مجموعه ای را تشکیل می دهند که به مردم خدمات می دهد. زوایای مختلف این مجموعه نباید یک رنگ و یک جنس باشد، وجود نگاه و دیدگاه متفاوت در این مجموعه ها جریان های سازنده و نقادانه ایجاد کرده و در پی خود تحول، نوآوری، حرکت و پیشرفت را خواهد داشت.

* مدیرکل راه وشهرسازی استان قزوین

نظر شما