شناسهٔ خبر: 11530 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

جزئیات کامل اجرای پروژه افزایش خطوط راه‌آهن تهران-کرج/ پیشرفت ۳۰ درصدی پروژه

کابین راننده قطار پروژه افزایش خطوط راه‌آهن تهران-کرج با هدف توسعه خطوط قطارهای حومه‌ای در حال اجرا است که این طرح تا کنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ پروژه افزایش خطوط راه‌آهن تهران-کرج به صورت EPC در حال اجرا است. این پروژه با کارفرمایی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و پیمانکاری شرکت مهندسی ساختمان و تأسیسات راه‌آهن اجرا می‌شود ضمن اینکه مدیر این پروژه "مهندسین مشاور هراز راه"٬ مشاور همکار "مهندسان مشاور ایمن‌راه" و مشاور ژئوتکنیک "مهندسان مشاور خاک آزمون تهران" هستند.

هم اکنون روزانه ۶ رام قطار حومه‌ای در مسیر ریلی ۲ خطه تهران ـ شهر قدس ـ کرج سیر‌ و حرکت دارند اما پس از چهار خطه شدن مسیر فقط ۲ خط به سیر قطارهای ریل‌باس حومه‌ای با سرعت ۱۲۰ کیلومتر اختصاص پیدا می‌کند.

کل مبلغ قرارداد حدود ۱۵۳ میلیارد تومان و طول عملیات اجرایی پروژه ۴۱.۷۳۰ کیلومتر است که طبق قرارداد باید این پروژه ظرف ۱۸ ماه اجرایی شود.

پروژه افزایش خطوط راه‌آهن تهران-کرج به چهار بلاک اصلی تقسیم بندی شده که در بلاک نخست این پروژه عملیات اجرای اسلب‌تراک داخل تونل دو خط روسازی از کیلومتر صفر الی ۹.۸۳۸ را شامل می‌شود.

شرح فعالیت‌های انجام شده در بلاک یک شامل "مونتاژ و نصب خط به طول ۴.۹ کیلومتر"٬ "بتن‌ریزی اسلب‌تراک به طول ۴.۶ کیلومتر"٬ "تولید تراورس دی‌بلوک به تعداد ۱۲۵۳۱ اصله"٬ "تأمین ۲۲۶۵ شاخه ریل" و "تولید روزانه ۱۱۰ متر مکعب بتن مورد نیاز بلاک یک توسط بچینگ کارگاه" می‌شود.

در بلاک دوم که از کیلومتر ۹.۸۳۸ تا کیلومتر ۱۸ است عملیات اجرای دو خط زیرسازی و دو خط روسازی باید اجرایی شود که شرح فعالیت‌های انجام شده شامل ۶ پروژه "اجرای کامل عملیات زیرسازی تا سطح ساب گرید به طول ۸.۲ کیلومتر"٬" اجرای ۳۰ درصد روسازی بالاستی و تأمین ۷۰ درصد مصالح روسازی بلاک۲"٬ "تکمیل عملیات اجرایی آبروهای فربت٬ لاله و نواب"٬ "اجرای ۵۰ درصد عملیات استراکچر تقاطع سینا"٬ "اجرای شمع‌ها٬ سرشمع‌ها و بتن‌ریزی ۵ عدد از تیرهای تقاطع خیلج فارس"٬ "اجرای شمع و سرمشع‌های تقاطعات بهشهر٬ پاکسان٬ سپنتا و حفاری شمع‌های سامانی‌پور" می‌شود.

مشکلی که در بلاک دوم پروژ افزایش خطوط راه‌آهن تهران-کرج وجود دارد جلوگیری شهرداری از ادامه عملیات اجرایی تقاطع آزادگان است که البته این مشکل پس از پیگیری‌های متعدد در حال رفع شدن است.

بلاک سوم این پروژه از کیلومتر ۱۸ تا کیلومتر ۲۳.۵ است که تا کنون اقداماتی مثل "اجرای ۹۰ درصد عملیات زیرسازی تا سطح ساب گرید"٬ "اجرای ۱۰ درصد عملیات روسازی بالاستی مسیر و تامین ۲۰ درصد مصالح روسازی" و "اجرای ۶ عدد آبرو" اجرایی شده است.

مشکلات عملیات  احداث بلاک سوم این پروژه جلوگیری‌ شهرداری از اجرای تقاطعات تولائی و سولیران و بازطراحی این تقاطعات و همچنین جلوگیری فرماندهی ترابری ارتش از عملیات اجرایی زیرسازی و ابنیه بود که این مشکل پس از مکاتبات متعدد به تازگی برطرف شد.

 بلاک چهارم و پایانی پروژه در حد فاصل کیلومتر ۲۳.۵ تا کیلومتر ۴۱.۷۳۰ است که شرح فعالیت‌های انجام شده در این بلاک شامل "اجرای ۳۰ درصد از عملیات زیرسازی تا سطح ساب گرید"٬ "اجرای سکوی مسافربری شهرقدس"٬"اجرای آرماتوربندی و کیج گذاری شمع‌های تقاطع امیرکبیر"٬ "اجرای آرماتوربندی ۷۰عدد شمع و بتن‌ریزی ۱۴ عدد از آن‌ها" و "اجرای عملیات نصب بچینگ کارگاه پل رودخانه کرج" است.

در بلاک چهارم معارض املاک شخصی و زمین و باغات کشاورزی در بیشترین طول این بلاک موجب کندی عملیات اجرایی شده است. همچنین معارض شرکت نفت پارس و مرکز تحقیقات شهید میثمی از اجرای عملیات این تقاطعات جلوگیری کرده است.

کل ابنیه‌های فنی پروژه شامل ۲۳ عدد تقاطع غیرهمسطح٬ ۲۷ عدد آبرو٬ چهار ۴ ایستگاه و یک توقف‌گاه است.

عملیات اجرایی اسلب‌تراک و ساخت تراورس دی بلوک به صورت دو خطه در داخل تونل در حال اجرا است که ۴ کیلومتر آن آماده بهره‌داری است.

عملیات خاکی شامل بیش از یک میلیون متر مکعب خاکریزی است که تقاطعات اصلی پروژه پل بزرگ اتوبان آزادگان با چهار دهانه ۳۰ متری و پل بزرگ رودخانه کرج با ۷ دهانه ۲۵ متری هستند که در حال حاضر عملیات آرماتوربندی٬ حفاری و بتن‌ریزی شمع‌های فونداسیون پل کرج در دست اقدام است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ در حال حاضر خط آهن تهران کرج دو خطه است و پس از اجرای کامل این پروژه تعداد خطوط آن به چهار خط افزایش پیدا می‌کند؛ درصد پیشرفت کلی پروژه که از دی‌ماه سال ۱۳۹۳ کلید خورد تا ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ حدود ۳۰ درصد است.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه ۱۲ شهریور به همراه سید حسین هاشمی استاندار تهران، محسن پورسید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران و حسین گروسی نماینده مردم شهریار، قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در سفر ریلی یک روزه‌ای به استان البرز در جریان جزئیات روند اجرایی پروژه افزایش خطوط راه‌آهن تهران-کرج قرار گرفت./

نظر شما