شناسهٔ خبر: 115451 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

افتتاح پایانه مرزی رازی در مهرماه/ افزایش تعداد گیت‌های عبوری در مرز شلمچه و چذابه

ببینید | پنجمین جلسه کمیته حمل و نقل ستاد اربعین معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی از افتتاح پایانه مرزی رازی در مهرماه و افزایش تعداد گیت‌های عبوری در مرز شلمچه و چذابه خبر داد و به ارائه گزارش این سازمان پرداخت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،‌ داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در نشست خبری حوزه حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی که روز یکشنبه، ششم شهریورماه در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، بیان کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دو ماموریت مهم را بر عهده دارد یکی بحث نگهداری راه‌های کشور است، ما در حال حاضر ۲۲۱ هزار کیلومتر راه اصلی شریانی، راه فرعی و راه روستایی داریم و این یک میراثی است که از گذشته به ما رسیده و باید سعی کنیم این میراث را به بهترین نحو حفظ کنیم و به نسل ‌آینده تحویل دهیم.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم حمل و نقل مسافر ‌کشور، بار و ترانزیت از طریق جاده انجام می‌شود، عنوان کرد:‌ بیش از ۸۵ درصد از حمل و نقل کشور از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد و از ابتدای سال تا کنون یک میلیارد و هفت دهم پلاک خودرو خوانده شده داریم که این امر بیانگر حجم ترافیک در جاده‌های کشور است؛‌ لذا ضرورت دارد هر روزه به وضعیت جاده‌ها رسیدگی و مشکلات راه‌ها برطرف شود.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اولویت دیگر این سازمان را سیاست‌گذاری و هماهنگی در بخش جاده‌ای خواند و اظهار کرد: خوشبختانه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی مناسب بوده است و  بیش از ۹۹ درصد بخش حمل و نقل جاده‌ای چه در بحث زیرساخت و چه در ایجاد مجتمع‌های خدمات رفاهی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

امانی افزود:‌ قریب به ۵۲۸ مجتمع خدمات رفاهی در حال بهره‌برداری است و ۵۶۰ مجتمع در حال ساخت و ۶۳۰ مجتمع خدمات رفاهی نیز در حال پیگیری امور اداری است و به طور میانگین در هر ۸۰ کیلومتر یک مجتمع وجود دارد که با تکمیل واحدهای در حال ساخت این رقم به ۴۰ کیلومتر می‌رسد.

افتتاح پایانه مرزی رازی در مهرماه

وی با اشاره به پایانه‌های مرزی و دستاوردهای دولت سیزدهم در این زمینه گفت: تعامل با کشورهای همسایه، دیپلماسی اقتصادی که از ابتدای دولت آغاز شد و اقداماتی که در وزارت راه و شهرسازی انجام شد، جلسات مختلف با هیات‌های خارجی موافقتنامه‌هایی را به دنبال داشت و توافقنامه‌هایی که اجرایی نشده بود نیز در این دولت پیگیری و اجرا شد و سال گذشته بیش از ۵۰ درصد رشد ترانزیت را شاهد بودیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه طی پنج ماهه ابتدایی سال نسبت به سال گذشته قریب به ۳۰ درصد افزایش ترانزیت را به ثبت رساندیم، عنوان کرد:‌ ۲۶ پایانه مرزی در کشور وجود دارد و در مهرماه سال جاری نیز شاهد افتتاح پایانه مرزی رازی خواهیم بود.

امانی تصریح کرد: سال گذشته در بحث جابه‌جایی بار داخلی نیز بیش از ۵۱۵ میلیون تن جابه‌جایی بار توسط ناوگان جاده‌ای را ثبت کردیم و با همه سختی‌ها رانندگان‌ و شرکت‌های حمل و نقل در کنار مردم بودند و هر جا نیاز به حضور این عزیزان بود، سعی کردند ماموریت خود را به درستی انجام دهند.

افزایش صددرصدی جابه‌جایی مسافر جاده‌ای

وی از جابه‌جایی جابه‌جایی ۱۲۱ میلیون مسافر خبر داد و گفت: خوشبختانه نسبت به ایام کرونا بیش از صددرصد افزایش را رقم زدیم.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای یکی دیگر از ماموریت‌های بزرگ این سازمان را بحث اربعین برشمرد و عنوان کرد: بر اساس برآوردهای ستاد اربعین، امسال نزدیک به پنج میلیون نفر زائر خواهیم داشت‌ که با تاکیدات ریاست محترم جمهور و معاون اول، روز گذشته از مرزهای مختلف بازدید به عمل آمد. 

امانی با تاکید براینکه سازمان راهداری در رابطه با سفرهای اربعین در سه مقوله ماموریت دارد،‌ خاطرنشان کرد: بحث جاده‌های منتهی به مرزهای خروجی به عراق روی لکه‌گیری‌ جاده‌ها،‌ نصب نیوجرسی،‌ گاردریل و خط کشی روشنایی اقداماتی را انجام و رفع نقاط پرحادثه را در دستور کار قرار دادیم. از سال پیش بر اساس تاکید وزیر راه و شهرسازی کار را شروع کردیم و از ابتدای امسال اعتبارات خوبی را به این موضوع تخصیص دادیم. 

وی افزود: بیش از یک هزار و ۲۳۹ میلیارد تومان از منابع داخلی سازمان به این امر اختصاص داده شد و در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد اقدامات انجام شده است و  ۱۰ روز پیش از شروع اربعین اقدامات به ثمر می‌نشیند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی بحث رسیدگی به پایانه‌های مرزی با عراق را یکی دیگر از مسئولیت‌های سازمان راهداری برشمرد و گفت:‌ مهم‌ترین پایانه کشور ایران که هرساله بیشترین تعداد زائر را دارد، پایانه مهران است، که با توجه به گرمایی که طی چندین سال در ماه محرم و صفر شاهد هستیم، ایجاد سایبان در محوطه پایانه، ایجاد مه‌پاش، افزایش سرویس‌های بهداشتی و آبسردکن‌ها و سیستم سرمایشی بخش قابل توجهی از اقدامات اینچنینی انجام شد و تا ۱۰ روز آینده به ثمر خواهد نشست.

افزایش تعداد گیت‌های عبوری در مرز شلمچه و چذابه

امانی تصریح کرد:‌ افزایش تعداد گیت‌های عبوری در مرز شلمچه و چذابه مدنظر است؛ امسال مرز تمرچین و باشماق نیز به تعداد مرزها افزوده شد که اقدامات زود باز ده را می‌طلبد تا عبور و مرور زائران تسهیل شود. 

وی همچنین در خصوص پروژه‌های هفته دولت نیز گفت: برای پروژه‌های هفته دولت بیش از پنج هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان اعتبار تعیین شد که ۷۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دررابطه با وضعیت ناوگان فرسوده توضیحاتی را ارئه و عنوان کرد: اقدام بزرگی در این دولت صورت گرفته و بیش از هشت هزار دستگاه ناوگان به روز وارد کشور شده است که از این تعداد چهار هزار و ۶۷۰ عدد شماره گذاری شده و مابقی در انتظار شماره‌گذاری است و به دنبال رفع بحث اسقاط هستیم و در این راستا نیز دستورالعملی را تنظیم کردیم.