شناسهٔ خبر: 115463 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛

هدفگذاری ۲۰ میلیون تنی ترانزیت در سال ۱۴۰۱/ رشد ۲۵ درصدی تراتزیت در ۵ ماه ابتدایی سال جاری

جلسه افندی معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به هدفگذاری ۲۰ میلیون تنی ترانزیت کشور در سال ۱۴۰۱ گفت: در پنج ماه ابتدایی سال جاری میزان ترانزیت کشور به حدود ۵ میلیون تن رسید که با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی در نشست خبری امروز که به مناسبت هفته دولت در محل وزارت راه‌ و شهرسازی برگزار شد با اشاره به اینکه حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت از اهداف مهم و تاثیرگذار در کشور و مورد توجه مسئولین کشور است، خاطر نشان کرد: کریدورهای شمال به جنوب و شرق به غرب امروزه در محافل خبری و تخصصی بسیار مطرح است و استفاده از این فرصت پیامدهای مثبتی در حوزه‌های مختلف برای کشور به همراه دارد.

افندی‌زاده گفت: وزارت راه و شهرسازی متناسب با سیاست‌های دولت سیزدهم دیپلماسی فعالی برای ارتباط با کشورهای دیگر و ایفای نقش مهم در این حوزه بر عهده گرفته و کوشیده گام‌های موثری برای کشور در این زمینه بردارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ایران در چهارراه ترانزیت بین کشورهای آسیا و اروپا قرار دارد و دیپلماسی وزارت راه و شهرسازی به صفر رساندن تعرفه‌های جابجایی کالاهاست.

افندی‌زاده با اشاره به کریدور شمال- جنوب و شرق- غرب به عنوان دو کریدور مهم کشور، خاطر نشان کرد: روسیه، ایران و هند موسس کریدور شمال- جنوب بوده و کشورهای دیگر نیز به آن‌ها پیوستند اما رشد بالایی در ترانزیت طی سال‌های گذشته رخ نداد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: در سال ۹۳ تنها ۱۲ تا ۱۲.۵ میلیون تن کالا از ایران جابجا شد و این رقم در سال ۹۹ با توجه به شرایط کشور به ۵.۵ میلیون تن رسید که رقم بسیار پایینی است.

وی افزود: با تلاش‌های انجام شده در سال ۱۴۰۰ این مقدار به ۱۱.۵ میلیون تن رسید و هدفگذاری برای سال ۱۴۰۱ نیز ۲۰ میلیون تن در نظر گرفته شده است.

افندی‌زاده از ترانزیت ۵ میلیونی در مدت پنج ماهه اول سال جاری خبر داد و گفت: این رقم با رشد ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ همراه شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ باید به ۲۰ میلیون تن برسید.

وی ادامه داد:‌ وزارت راه و شهرسازی تلاش کرد با ایجاد تفاهمنامه‌های مشترک با کشورهای روسیه، ترکمنستان،‌ ازبکستان، ‌تاجیکستان، قزاقستان و سایر کشورهای CIS، کریدور شمال به جنوب را فعال کند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: سه شبکه ریلی مهم و سیستم‌های جاده‌ای و بنادر در کریدور شمال به جنوب وجود دارد .

تکمیل پروژه رشت- آستارا اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی

افندی‌زاده ادامه داد: رشت- آستارا حلقه مفقوده پروژه بندرعباس به سمت آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر و از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است و امیدواریم با سرمایه‌گذاری‌های کشورهای خارجی به ویژه روسیه و آذربایجان این حلقه در چند سال آینده کامل شود که با اتمام آن، شبکه ریلی نیز تکمیل خواهد شد.

وی تاکید کرد: این موضوع در نشست آتی ایران، روسیه و آذربایجان به تفاهم خواهد رسید و با این اتفاق،‌ یک شبکه ریلی از بندرعباس به سمت آذربایجان، روسیه و شمال اروپا خواهیم داشت که مسیر فعلی را از ۴۵ روز به یک سوم کاهش خواهد داد.

ظرفیت ۳۰ میلیون تنی جابجایی کالا در شبکه ریلی کشور

 معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: این مسیر می‌تواند تا ۲۰ میلیون تن جابجایی را بین کشورهای شمال و جنوب داشه باشد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: در تفاهمنامه اخیر ایران و روسیه ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالا بین دو کشور به تفاهم رسید و در سفر اخیر هیات روسی علاقمند بودند با توسعه زیرساخت‌ها این عدد به ۳۰ میلیون تن برسد که نقش مهم ایران را در جابجایی و ترانزیت کالا نشان می‌دهد.

وی با اشاره به شبکه ریلی ترکمنستان به بندرعباس گفت: اولین قطار روسیه از مسکو حرکت کرد،‌ وارد قزاقستان،‌ ترکمنستان و ایران شد و تنها ۵ روز طول کشید که در ایران به بندرعباس برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: پروژه ریلی مهم دیگر از چابهار به سمت زاهدان و سپس سرخس بوده و چابهار بندری است که در اقیانوس قرار داشته و ما را به آب‌های آزاد وصل می‌کند بنابراین می‌تواند کشورهای CIS و افغانستان را تغذیه کند.

وزارت راه و شهرسازی به دنبال حذف تعرفه‌هاست

افندی‌زاده در بخش دیگری از این نشست به پتانسیل بالای شبکه جاده‌ای کشور اشاره کرد و گفت: بیش از ۶۰ هزار کیلومتر راه اصلی،‌ فرعی و آزادراه و بزرگراه در کشور وجود دارد و تلاش ما این است که موانع موجود در مرزها از نظر توقف‌ها و هزینه‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: در حال انعقاد تفاهمنامه‌های خوبی با دو کشور ترکمنستان و آذربایجان هستیم که منجر به کاهش یا حذف تعرفه‌ها خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: دیپلماسی وزارت راه و شهرسازی به دنبال به صفر رساندن تعرفه‌ها در مرزها بود و تلاش می‌شود با استفاده از سیستم‌های الکترونیکی عبور کامیون‌ها از مرزها با حداقل زمان انجام شود و در یک سال گذشته جلسات متعددی با کشورهای آذربایجان، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان، پاکستان و عراق به منظور توسعه این مسیر برگزار شده است.

افندی‌زاده با اشاره به کریدور شرق به غرب گفت: چین سالانه ۶۰ میلیون تن کالا به اروپا می‌برد و سهم ایران از این میزان ترانزیت بسیار کم است، تلاش شده با انجام تفاهماتی از دو مرز اینچه برون و سرخس شبکه ریلی خود را  در اختیار کالاهای ورودی چین قرار داده و آن‌ها را به سمت ترکیه و اروپا ببرد.

وی خاطر نشان کرد: تفاهماتی انجام شده تا با فعال کردن کریدور شرق به غرب این اتفاق رخ دهد و اولین قطارهای قزاقستان وارد ایران شده و به سمت ترکیه رفته است.

ظرفیت ۲۷۰ میلیون تنی بنادر کشور

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به پتانسیل بالای بنادر و اهمیت فعال کردن سیستم حمل‌ونقل ترکیبی اشاره کرد و گفت: علاوه بر شبکه جاده‌ای ما در حال توسعه شبکه ریلی هستیم.

وی افزود: شبکه‌های حمل‌ونقل ترکیبی هم در ایران مورد توجه قرار گرفته است و ظرفیت بنادر ما در شمال و جنوب ۲۷۰ میلیون تن است که می‌توانیم با استفاده از حمل‌ونقل ریلی و ترکیبی از ظرفیت آن‌ها استفاده کنیم.

افندی‌زاده گفت: در سفر اخیری که به پاکستان صورت گرفت یک کریدور دیگر از پاکستان به ایران برای اتصال به ترکیه شکل گرفته که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ایران قطعا می‌تواند در آینده نقش بسیار مهمی در حمل‌ونقل بین‌المللی داشته باشد و در حمل‌ونقل داخلی هم تلاش خواهد شد تا با جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی‌، این حوزه را توسعه دهیم.