شناسهٔ خبر: 115478 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل اعلام کرد؛

بهره‌برداری از بخش اول راه‌آهن چابهار_زاهدان در هفته‌های آتی/تنظیم خط و ریل‌گذاری ۱۵۸ کیلومتر طی یک سال گذشته

خیرالله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از بهره‌برداری بخش اول راه‌آهن چابهار_زاهدان در هفته‌های آتی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در نشست خبری امروز که در محل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد خاطره شهیدان رجایی و باهنر خاطر نشان کرد: وظایف ما احداث زیرساخت‌های حمل ونقلی کشور در بخش‌های مختلف ریلی، آزادراهی و بزرگراهی است که پروژه‌های خوبی در حال اجراست.

خادمی گفت: در حال حاضر در قالب ۳۳۹ پروژه اقداماتی انجام شده و ۲ هزار و ۶۴۵ پروژه با مبلغ اولیه ۷۳ هزار میلیارد تومان که ارزش روز آن به ۲۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد نیز در حال اقدام است.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: بخش اول راه‌آهن چابهار_زاهدان در هفته‌های آتی بهره‌برداری می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد: ۲ هزار و ۷۶۱ کیلومتر آزادراه در حال بهره برداری و ۱۰۳۸ کیلومتر به صورت اشتراکی با سرمایه‌گذاران در حال کار است و در این قراردادها معمولا ۵۰ درصد هزینه‌ها را دولت و ۵۰ درصد را نیز بخش خصوصی تامین می‌کند.

وی با بیان اینکه توسعه ریلی‌، آزادراهی و راه اصلی در کشور داریم، بیان کرد:‌  حدود ۱۴ هزار کیلومتر خط‌آهن ساخته شده در کشور وجود دارد که مدیریت آن با شرکت راه‌آهن است، همچنین قرارداد ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید هم منعقد شده و نزدیک به ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر پروژه توسعه ریلی‌ هم در حال مطالعه‌ داریم، بنابراین در مجموع حدود ۹ هزار و ۶۰۰ کیلومتر توسعه خط ریلی در برنامه وزارت راه و شهرسازی قرار داد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: همچنین ۱۸۸۲ کیلومتر آزادراه در حال مطالعه و نزدیک به ۴۵ هزار کیلومتر مسیر و بزرگراه در کشور وجود دارد که حدود  ۶ هزار و ۳۱ کیلومتر آن در دست اجرا قرار دارد و ۳ هزار و ۱۴۲ کیلومتر هم در حال مطالعه قرار دارد که برنامه داریم طول‌ بزرگراه‌های کشور به ۳۵ هزار کیلومتر برسد.

خادمی بیان کرد: طی یک سال گذشته در بخش حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و آزادراهی فعالیت‌های خوبی انجام شده است، با وجود ‌همه محدودیت‌ها نزدیک به ۱۴۲ کیلومتر در بخش ریلی کار توسعه‌ای و نزدیک به ۱۵۸ کیلومتر هم‌ تنظیم خط و ریل‌گذاری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: امیدواریم طی هفته‌های آینده بخش اول پروژه‌ راه‌آهن زاهدان-چابهار (حد فاصل مسیر زاهدان تا خاش) به طول ۱۵۴ کیلومتر را برای بهره‌برداری آماده کنیم.

در بخش بزرگراهی و راه اصلی ۵۵۱ کیلومتر بزرگراه و ۱۸۴ کیلومتر هم راه اصلی در کشور احداث شده که عموما به بهره‌برداری رسیده و ۲۳۷ کیلومتر بزرگراه در ۱۶ استان نیز با مبلغ حدود ۵۰ میلیارد تومان در هفته دولت به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی افزود: در بخش آزادراهی ۱۲۹ کیلومتر آزادراه آماده کرده‌ایم اما هنوز زیر بار ترافیک نرفته است و باید تکمیل شود.
وی اظهار کرد: برای یک سال آینده ۵ پروژه ریلی دردستور کار قرار دارد که از این پروژه‌ها حدود ۵۶۱ کیلومتر مسیر ریلی جدید هستند و پیشرفت فیزیکی این ۵ پروژه بالای۵۷۰ درصد است که شامل خط‌آهن میانه به تبریز، راه‌آهن زاهدان به خاش، خط‌آهن همدان به سنندج، راه‌آهن رشت به کاسپین و خط‌آهن میانه به اردبیل است که به ترتیب با ۹۹ درصد، ۹۵ درصد، ۹۰ درصد، ۷۱ درصد و ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی همراه هستند و در صورت تزریق مالی ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی می‌توان از پروژه‌ها بهره‌برداری کرد که عدد قابل توجهی است چرا که در برنامه پنجم و ششم توسعه متوسط ۲۰۰ کیلومتر سالانه افتتاح می‌شد اما با افتتاح این پروژه‌ها افزایش ۲.۷ برابری را تجربه خواهیم کرد.

خادمی بیان کرد: در بخش آزادراهی نیز طی یک سال آینده برنامه افتتاح ۵ پروژه را در دستور کار داریم که شامل پروژه آزادراه شیراز به اصفهان‌ به طول‌ ۲۱۰ کیلومترو با پیشرفت فیزیکی ۵ درصد، آزادراه منجیل به رودبار به طول ۸ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی‌ ۸۰ درصد، بخش باقیمانده آزادراه تهران- شمال به طول ۲۲ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد، ‌آزادراه مراغه به هشترود به طول ۳۰ کیلومتر و پیشرفت فیزیکی ۷۹ درصد و آزادراه تبریز به صوفیان به طول ۲۴ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۷۳ درصد است.

وی اضافه کرد: برای اتمام این پروژه‌ها به بیش از ۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که ۵۰ درصد آن را دولت و ۵۰ درصد دیگر را بخش خصوصی تأمین می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت:‌ متوسط ساخت بزرگراه‌ها سالانه بین ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر است و امیدواریم طی یک سال آینده ۷۳۰ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه را به اتمام برسانیم که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز خواهد داشت.