شناسهٔ خبر: 115850 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست با مدیران کل راه و شهرسازی:

معابر خاکی بارزترین چهره محرومیت در محلات حاشیه‌نشینی/بسته‌های تشویقی بسیار خوبی در حوزه بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده است

محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه نهضت ساماندهی معابر خاکی به عنوان یک بهانه در ارتباط با کار جهادی در حوزه نوسازی مسکن است، گفت: توزیع ۶۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۴ هزار تن قیر رایگان در محلات هدف ۴۳۵ شهر کار جهادی و بزرگی بود که توسط ادارات کل راه و شهرسازی انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه نهضت ساماندهی معابر خاکی به عنوان یک بهانه در ارتباط با کار جهادی در حوزه نوسازی مسکن به شمار می‌آید، از زحمات دست‌اندرکاران و تلاشگران این نهضت قدردانی کرد و اظهار کرد: توزیع ۶۰۰ میلیارد تومان معادل ۶۴ هزار تن قیر رایگان در محلات هدف ۴۳۵ شهر کار جهادی و بزرگی بود که توسط همکاران ارجمند در ستاد و ادارات کل راه و شهرسازی انجام شد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست" ارائه عملکرد نوسازی مسکن و جذب قیر تخصیصی در راستای آسفالت معابر در محلات هدف بازآفرینی شهری  در سال ۱۴۰۱" که با حضور تنی چند از معاونان و مدیران شرکت بازآفرینی شهری و همچنین مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها به صورت وبینار برگزار شد با اعلام اینکه سهم قیر امسال سه الی چهار برابر پیش‌بینی شده است، گفت: بارزترین چهره محرومیت در محلات حاشیه‌نشینی، وجود معابر خاکی است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره اینکه واژه بازآفرینی شهری باید به سمت محرومیت‌زدایی معنا شود، اظهارکرد: حلاوت و شیرینی اقدامات بازآفرینی در دل ساکنان مناطق محروم و کم برخوردار و رضایتمندی آنان از دولت، بزرگترین پاداش برای ما و شماست.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، وی با بیان اینکه روابط عمومی استان‌ها در رابطه با مستندسازی و اطلاع‌رسانی اقدامات ساماندهی معابر خاکی اهتمام جدی و ویژه داشته باشند، گفت: بسته‌های تشویقی بسیار خوبی در حوزه بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده، که امید است با یک اطلاع‌رسانی خوب بتوانیم زمینه ورود سرمایه‌گذاران به محلات هدف بازآفرینی شهری را فراهم کنیم.

آئینی با اشاره به اینکه نوسازی محله‌ای، نوسازی محورهای اصلی در بافت‌های هدف، تجمیع پلاک‌های ریزدانه و پلاک‌های فرسوده که از نظر کالبدی امکان تجمیع ندارند به عنوان چهار محور اصلی در بسته‌های تشویقی جدید حوزه بازآفرینی شهری شمار می‌آیند، گفت: در ستاد یک قرارگاه جهاد نوسازی به منظور پیشبرد در امور نوسازی مسکن در محلات هدف تشکیل شده که امید است در استان‌ها نیز چنین قرارگاهی دایر شود.

آئینی با بیان اینکه در نظر است با همراهی اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری به ویژه وزارت کشور و شهرداری‌ها ظرف سه سال آینده تمامی معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری ساماندهی خواهد شد، اظهارکرد: در امر نهضت ساماندهی معابر خاکی در محلات هدف بازآفرینی شهری، شهرداری‌ها باید حضور جدی داشته باشند. و کار درست این است که با جلب مشارکت وزارت نیرو ابتدا شبکه فاضلاب این محلات اجرا و سپس اقدامات زیرسازی و بهسازی و آسفالت معابر خاکی انجام شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه اصلی ما شتاب بخشی به روند نوسازی مسکن ناپایدار در محلات هدف ساکن می باشد، گفت: متاسفانه در سالیان گذشته حوزه نوسازی در محلات هدف مفغول مانده و از این بابت با عقب‌ماندگی روبرو هستیم. 
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدارتصریح کرد؛ نوسازی بناهای ناپایدار و لرزان که جان قریب به ۱۰ میلیون نفر از مردم کشورمان را در بافت‌های ناکارآمد شهری تهدید می‌کند، از برنامه‌های اصلی ما به شمار می‌آید.

آئینی با یادآوری اینکه در طول چهار سال دولت سیزدهم باید ۱ میلیون واحدمسکونی در بافت‌های ناکارآمد شهری نوسازی و احداث می‌شود، گفت: امیدواریم امسال تسهیلات اشتغالزایی و تولید مسکن در بافت های فرسوده از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۱ به چندین برابر خواهد برسد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اینکه هیچ محله هدف بازآفرینی در کشور نباید از برنامه‌ها و حمایت‌های دولت محروم بماند، گفت: اقدامات ویژه در محلات هدف بازآفرینی شهری باید براساس مصوبات ستاد بازآفرینی شهری پایدار شهرستانی و یا استانی انجام شود. 

آئینی با تاکید بر تشکیل مستمر و به موقع ستادهای بازآفرینی شهری پایدار  شهرستانی و استانی گفت:  اعتقاد ما بر این است جهاد نوسازی مسکن می‌تواند با نهضت ملی مسکن هم‌راستا شود و باری از دوش این نهضت بردارد.

گفتنی است، معاونان و مدیران مربوطه در این نشست به بیان گزارش و نقطه نظرات خود پرداختند.