شناسهٔ خبر: 116061 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در دیدار با نماینده مردم شیروان در مجلس :

ساختارهای اصلی حوزه بازآفرینی شهری شیروان تقویت شود

دیدار دبیر ستاد بازآفرینی شهری پایدار ایران در دیدار با نماینده مردم شیروان و جمعی از مدیران شهری آن شهرستان بر تقویت ساختارهای اصلی حوزه بازآفرینی شهری آن شهر تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری ایران، علی جدی نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی به همراه مدیر اداره راه و شهرسازی و جمعی از مدیران شهری شیروان ضمن حضور در شرکت بازآفرینی شهری ایران با محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار دیدار و گفت‌وگو کردند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه در امر بازآفرینی شهری کلیه دستگاه های عضو ستادهای بازآفرینی شهری پایدار شهرستان ها و استان ها در خراسان شمالی باید پای کار بیایند، اظهارکرد: بسترکار برای ورود سازندگان، توسعه گران و مالکانی که می خواهند در امر نوسازی در محدوده بازآفرینی شهری مشارکت کنند، آماده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه تسهیلات بسیار خوبی شامل وام ودیعه مسکن، سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی و تسهیلات ویژه نوسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری اختصاص یافته است، اظهارکرد: ۴۵ میلیون تومان وام ودیعه مسکن و مبلغ ۳۵۰ میلیون تومان تسهلات نوسازی ازطریق دو روش سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن وزارت راه و شهرسازی و تسهیلات ویژه نوسازی شرکت بازآفرینی شهری ایران در محلات هدف بازآفرینی شهر شیروان پرداخت می شود.

آئینی با بیان اینکه نوسازی محلات هدف در بافت‌های ناکارآمد شهری نیازمند فرهنگ‌سازی عمومی است، گفت: ساختارهای اصلی حوزه بازآفرینی شهری در شهر شیروان باید تقویت شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار افزود: شهرداری شیروان درحوزه بازآفرینی شهری باید تقویت و در این ارتباط تیم منسجم و قوی تشکیل دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی استفاده از ظرفیت مهندسین خیر، گروه‌های جهادی تخصصی، سازمان های بسیج عمران و معماری، خیرین مدرسه‌ساز و سایر دستگاه‌های عضو ستادهای بازآفرینی شهری پایدار در استان و شهرستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: سرانه‌های خدماتی در نقاط محروم و کمتر برخوردار در شهر شیروان باید به اندازه متوسط سرانه‌های خدماتی نقاط توسعه یافته شهر افزایش یابد.

رئیس هیات‌مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به اینکه کارگروه‌های تخصصی زیر مجموعه ستادهای بازآفرینی شهری پایدار باید توسط دبیران این ستادها فعال و پویا شوند، گفت: اولویت‌بندی پروژه‌های بازآفرینی در شهرها بر عهده دبیران ستادهای بازآفرینی شهری پایدار است.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه اتمام پروژه‌های نیمه تمام محلات هدف بازآفرینی شهری باید در اولویت کارها قرار بگیرد. تصریح کرد؛ با تکیه و استفاده از ظرفیت‌ها  و پتانسیل  قانونی موجود در بودجه امسال، قانون حمایت از احیاء ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن می‌توان سرعت نوسازی و بازآفرینی را  در مناطق محروم و کمتر برخوردار افزایش داد.

 معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر از سخنان خود به بند ( د) تبصره ۱۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: به منظور ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی موضوع بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بهسازی محیط‌های اسکان واقع در خارج از محدوده روستاها و خارج از محدوده و حریم شهرها و تأمین زیرساخت و فراهم کردن حداقل خدمات عمومی اعم از مدرسه، مسجد، کتابخانه، روشنایی محیط، پایگاه بسیج، پاسگاه و کلانتری در این مناطق، شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان‌ها، موظفند معادل سهم جمعیت ساکن در این مناطق از کل جمعیت هر استان را بر اساس آیین‌نامه اجرائی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، از محل عوارض ماده (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده صرف محرومیت‌زدایی و بهسازی مناطق فوق‌الذکر در همان استان کنند.

گفتنی است، در این نشست نماینده شیروان ، مدیر اداره راه و شهرسازی شیروان و مدیران شهری این شهرستان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند .