شناسهٔ خبر: 11607 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

یزدانفر در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی:

۳۲ لکوموتیو جدید تا پایان سال تحویل راه‌آهن می‌شود/ سرعت ۱۶۰ کیلومتری لکوموتیوها

حمید یزدان فر مدیر پروژه لکوموتیوهای ملی با اشاره به قرارداد تحویل ۱۵۰ لکوموتیو از سوی شرکت مپنا به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:تا کنون هیچ مشکلی درباره ۱۱۸ لکوموتیوهای تحویلی به راه‌آهن گزارش نشده است و ۳۲ دستگاه لکوموتیو باقی مانده تا پایان سال تحویل می‌شود.

حمید یزدانفر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره قرارداد ورود ۱۵۰ لكوموتيو به شبكه ريلي کشور گفت: این قرارداد میان شرکت راه‌آهن و شرکت مپنا در سال ۱۳۸۶ منعقد شد و شرکت زیمنس آلمان نیز به عنوان پیمانکار فرعی پروژه نقش دارد.

مدیر پروژه لکوموتیوهای ملی افزود: ۱۱۸دستگاه لکوموتیو از ۱۵۰ دستگاه لوکوموتیو تست و تحویل راه‌آهن ایران شده و در تمامی مسیر به ویژه مسیر تهران-مشهد در حال سیر و حرکت هستند.

وی با بیان اینکه تا کنون هیچ گونه مشکلی در خصوص لکوموتیوهای تحویلی از سوی شرکت مپنا به راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سوی لکوموتیورانان و استفاده‌کنندگان گزارش نشده است٬ افزود: در لکوموتیوهای قدیمی شرایط راحت و مناسبی برای لکوموتیوران در نظر گرفته نمی‌شد ولی این لکوموتیوها از لحاظ راحتی برای لکوموتیورانان بسیار مناسب و در ساخت آن به این مسئله دقت شده است.

یزدانفر وجود سیستم تهویه مناسب در لکوموتیوهای تولیدی شرکت مپنا را یکی دیگر از ویژگی‌ آن‌ها خواند و ادامه داد: سرعت این لکوموتیوها بالاترین سرعت در میان لکوموتیوهای مورد استفاده در کشور یعنی ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است و با توجه به اینکه لکوموتیوهای دیزلی در دنیا بیشینه سرعتشان ۲۰۰ کیلومتر است این سرعت برای لکوموتیوهای ایرانی سرعت خوبی به شمار می‌آید.

وی یادآور شد: چنانچه محدودیت‌های خط و سالن وجود نداشته باشد این لکوموتیوها می‌توانند مسیر تهران-مشهد را در کمتر از ۸ ساعت طی کنند ولی اگر بخواهیم به زمان سیر کمتر برسیم باید به سمت قطارهای برقی برویم.

این مقام مسئول از تحویل ۳۲ دستگاه لکوموتیو باقی مانده شرکت مپنا تا پایان سال خبر داد و به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: این لکوموتیوها برای تمام واگن‌های داخلی از ریل باس گرفته تا باری قابل استفاده بوده و برای ساخت آن از تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته شده است.

یزدانفر با یادآوری اینکه بوژی و شاسی و قطعات اصلی لکوموتیو در کارخانه مپنالکوموتیو طراحی و ساخته می‌شود٬ گفت: البته مانند تمام کارخانجات دنیا تمام قطعات در مپنا ساخته نمی‌شود و برخی اجزا مثل موتور و ترکشن موتور در شرکت دسا (دیزل سنگین ایران) واقع در شهرستان آمل طراحی و ساخته می‌شود و برای مونتاژ با سایر قطعات به مپنالکوموتیو می‌آید./

نظر شما