شناسهٔ خبر: 11613 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

کشاورزیان مطرح کرد:

جرايم فعلی بازدارندگی خود را از دست داده است/ برخورد جدی‌ كشورهای توسعه‌ يافته با تخلفات رانندگی

داود کشاورزیان معاون وزير راه و شهرسازی با بیان اینکه جرايم فعلي بازدارندگی خود را از دست داده است گفت: در حال حاضر جرايمی كه اعمال مي‌شود مربوط به اواخر سال ۸۹ است كه از ابتدای سال ۹۰ اعمال شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی به نقل از سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، ​چهارمين نشست اعضاي اصلي ستاد خدمات هماهنگي سفر با حضور معاون وزير راه و شهرسازي ، معاون سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري و ساير اعضاي اين ستاد به ميزباني جمعيت هلال‌احمر برگزار شد. داود كشاورزيان در چهارمين نشست اعضاي اصلي ستاد خدمات هماهنگي سفر با اشاره به اينكه در سال جاري به دليل پاره‌اي از مشكلات مالي و كاهش قيمت نفت، سال بودجه‌اي سختي در پيش رو خواهد بود، اظهار کرد: بالطبع پروژه‌هاي عمراني نيز به عنوان بخشي از فعاليت‌هاي دولت، امسال با تنگناي جدي اعتباري روبه‌ رو بوده و به رغم پيش ‌بيني‌هاي صورت گرفته در بودجه سال ۹۴، در مقام تخصيص مشكلاتي وجود خواهد داشت.

وي افزود: با اين وجود، به دليل برنامه ‌ريزي‌هاي صورت گرفته در سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي، همكاران ما توانسته‌اند در پنج ماهه امسال، اقدامات خوبي را در زمينه بهسازي راه‌هاي كشور انجام دهند و خوشبختانه بخش نگهداري راه‌ها در تمامي استان‌هاي كشور فعال است و پيمانكاران در پروژه‌هاي مختلف مشغول كار هستند هرچند مطالبات پيمانكاران رو به افزايش است و عمده كارها بر دوش اين بخش قرار دارد.

كشاورزيان افزود: به رغم تنگناهاي اعتباري، در حال حاضر مشكلي در بخش نگهداري راه‌ها نسبت به سال‌هاي گذشته به ‌وجود نيامده است و اميدواريم در سال‌هاي آتي با بهبود مشكل بودجه كشور بتوان ضعف‌هاي موجود را در سال‌هاي آينده جبران كنيم.

معاون وزير راه و شهرسازي با ارائه گزارشي از سامانه جامع ۱۴۱ سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي گفت: شماره ۱۴۱ تلفن گوياي سازمان است كه هموطنان از هر نقطه كشور مي‌توانند با اين شماره تماس حاصل كرده و اطلاعات موردنظر خود را از اين طريق دريافت كنند. در عين حال كاربران جاده‌اي مي‌توانند در صورت مشاهده هر گونه مشكلي در طول مسير، از طريق همين شماره به همكاران ما در سازمان اطلاعات لازم را ارائه دهند.

وي افزود: همچنين هموطنان مي‌توانند اطلاعات موردنياز درخصوص وضعيت راه‌ها، مسير سفر، بعد مسافت يا اطلاعاتي از اين قبيل را از طريق سامانه پيامكي ۱۰۰۰۱۴۱ دريافت كنند.
رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي یادآور شد: در همين راستا هموطنان مي‌توانند اطلاعات مربوط به ترددشمارها و دوربين‌ها را به طور مستقيم از طريق سايت  http://۱۴۱.ir و اپليكيشن ۱۴۱ كه نرم‌افزار آن به صورت رايگان در اختيار مردم قرار دارد، دريافت كنند.
وی گفت: اطلاعات دوربين‌ها در سايت هر پنج دقيقه يكبار دانلود مي‌شود و هموطنان مي‌توانند سه پنج دقيقه آخر را از اين طريق مشاهده و وضعيت جاده را از نزديك رؤيت كنند و براي سفرهاي خود تصميم و مديريت کنند.

وي تأكيد كرد: در عين حال معتقدم اين دوربين‌ها اطلاعات قابل‌قبولي را به كاربران و مسافران ارائه خواهند داد، كه مي‌تواند به تصميم‌گيري آن‌ها در انتخاب ساعت سفر كمك كند تا بدين ترتيب با ترافيك كمتر و ايمن‌تر به مقاصد خود برسند.

رئيس سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي همچنين با اشاره به آمار بالاي مراجعه به مجتمع‌هاي خدماتي ـ رفاهي در سطح كشور یادآور شد: در دو جلسه قبل، تصميمات اتخاذ شده در مورد وضعيت مجموعه تاسيسات بين‌راهي به ويژه سرويس‌هاي بهداشتي موجود كه مقرر بود رسيدگي و نظارت لازم به استانها ابلاغ شود كه نياز است بررسي شود آيا جلسات لازم در اين خصوص در استان‌ها تشكيل شده است يا خير، چرا كه هدف از اتخاذ اين تصميمات جلب كمك‌هاي مديران استان‌ها در اين زمينه بود، زيرا همانطور كه لازم است دستگاه‌هاي مختلفي همچون سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، ادارات‌كل حمل‌ونقل و پايانه‌ها و راه و شهرسازي، نيروي انتظامي، تعزيرات و وزارت بهداشت در مورد وضعيت تاسيسات رفاهي ذي‌مدخل هستند و با همكاري مجموعه اين دستگاه‌ها است كه مي‌توان وضعيت مناسبي را در راهها فراهم آورد.

وي افزود: اگر اين قبيل مشكلات حل نشود نمي‌توان به هدفگذاري كه در اين خصوص انجام شده است، دست يافت، بنابراين رسيدگي به وضعيت مجموعه خدماتي –رفاهي به ويژه سرويس‌هاي بهداشتي هم به لحاظ بهداشتي و هم به لحاظ ارائه خدمات موردنياز مردم حائز اهميت است.

كشاورزيان ابراز اميدواري كرد در جلسه آتي، گزارش‌هاي لازم در اين خصوص ارائه شود، چرا كه هيچ يك از دستگاه‌ها به تنهايي نمي‌توانند اين مشكل را حل كنند و از آنجا كه اختيارات لازم در اين زمينه در بين دستگاه‌هاي ذي‌مدخل توزيع شده است، مجموعه دستگاه‌ها با همكاري يكديگر مي‌توانند سياست‌هاي لازم را در اين خصوص اتخاذ كنند.

معاون وزير راه و شهرسازي در بخش ديگري از سخنان خود، با اشاره به آمار چهار ماهه تصادفات رانندگي در كشور یاد آور شد: آمارها حاكي از كاهش سه درصدي تصادفات رانندگي برون‌شهري است، اما متأسفانه آمار تيرماه امسال نسبت به تيرماه سال گذشته رشد نشان مي‌دهد، كه شايد يكي از دلايل اين افزايش، تفاوت روزهاي ماه مبارك رمضان امسال با سال قبل باشد، زيرا معمولاً بعد از اتمام ماه مبارك رمضان، حجم سفرها افزايش و بالطبع ميزان تصادفات نيز افزايش مي‌يابد.

وي با بيان اينكه ميزان جرايم فعلي بازدارندگي خود را از دست داده است، اظهار کرد: در حال حاضر جرايمي كه اعمال مي‌شود مربوط به اواخر سال ۸۹ است كه از ابتداي سال ۹۰ اعمال شده است، اين در حالي است كه از اين تاريخ تا كنون بيش از ۱۰۰ درصد تورم داشته‌ايم. ضمن اينكه برخي از اين جرايم از ابتدا هم خاصيت بازدارندگي كافي را نداشته‌اند.

وي ادامه داد: اگر وضعيت جرايم را با كشورهاي همسايه و كشورهاي توسعه‌يافته مقايسه كنيم، مشاهده مي‌كنيم كه تفاوت‌هاي بسياري در اين زمينه وجود دارد. به ويژه‌ اينكه در كشورهاي توسعه‌يافته با رفتارهاي خلاف قوانين راهنمايي و رانندگي برخورد جدي‌تري صورت مي‌گيرد، كه نشان مي‌دهد آن‌ها براي حريم شخصي و سلامتي جان افراد ارزشي بيش از ما قائل هستند، چرا اگر ما هم به اين موضوعات اهميت بيشتري مي‌داديم، قطعاً با كساني كه حريم شخصي و سلامت افراد را به خطر مي‌اندازند و در جاده‌ها ايجاد مزاحمت مي‌كنند برخورد شديدتري مي‌كرديم.

كشاورزيان در خاتمه از تمام دستگاه‌ها و كساني كه به نوعي با مقوله سفر روبه‌رو هستند و تلفات جاده‌اي مي‌تواند به عنوان يك موضوع در ذهن‌شان مطرح باشد، درخواست كرد كه به اين نكته اهميت بيشتري دهند و در كميته‌ها و جلساتي كه حضور مي‌يابند اين موضوع را مطرح كنند تا بحث بازنگري جرايم مورد توجه قرار گيرد. ضمن اينكه به موجب قانون اين حق وجود دارد كه بعد از سه سال متناسب با تورم، ميزان جريمه‌ها افزايش يابد كه بايستي اكنون اين مبالغ به بيش از دو برابر افزايش يابد تا كاربران جاده‌اي به خود اجازه ندهند رفتارهاي پرخطر داشته باشند.

چهارمين نشست اعضاي اصلي ستاد خدمات هماهنگي سفر با حضور معاون وزير راه و شهرسازي ، معاون سازمان ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري و ساير اعضاي اين ستاد به ميزباني جمعيت هلال‌احمر برگزار شد./

نظر شما