شناسهٔ خبر: 116131 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل بانک مسکن مطرح کرد؛

هزینه ساخت ۲۰۰ هزار واحد اجاره‌ای در جنوب پایتخت تامین می‌شود/فروش متری زمین و اصلاح نظام سپرده‌گذاری در دستور کار

محمود شایان مدیرعامل‌بانک مسکن با اعلام اینکه فروش متری زمین و اصلاح نظام سپره‌گذاری در دستور کار است از امضای تفاهم نامه سه جانبه این بانک، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد اجاره ای کوچک متراژ در جنوب پایتخت خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی،  محمود شایان مدیرعامل بانک مسکن در همایش فناوری صنعت ساختمان و مسکن پیشنهادات خود را برای بهبود وضع موجود اعلام کرد. به گفته مدیرعامل بانک مسکن تبدیل صندوق ملی مسکن به صندوق فراگیر، فروش متری زمین و اصلاح نظام سپرده‌گذاری در اصلاح وضع موجود حائز اهمیت است و باید به این سمت گام برداشت.

شایان با اعلام اینکه دوره مشارکت تسهیلات ساخت مسکن حداقل ۲۴ و حداکثر ۳۶ ماه است، بر روش‌های کوتاه کردن دوره ساخت تاکید کرد. وی افزود: هم اکنون به دلیل پایین بودن هزینه «پول» سازندگان تمایلی به کوتاه کردن دوره مشارکت ندارند در حالی که با فناوری‌های نوین ساختمان می‌توان دوره ساخت را به شش ماه کاهش داد.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: تقریباً صد درصد تأمین مالی پروژه‌های مسکن از بازار پول است و موفق نشدیم از طریق بازار سرمایه در تأمین مالی پروژه‌های مسکن ورود کنیم. بانکداران تمایلی به فرآیند بازار سرمایه ندارند. حال آنکه باید در تأمین مالی پروژه‌ها به اصلاح روش روی آورده و به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه برویم.

شایان با اشاره به اینکه برای تأمین مالی در شبکه بانکی، بانک به سراغ عقود اسلامی رفته و روش های تعهد و ال سی داخلی و ضمانت نامه بانکی را ملاک قرار نداده است، توضیح داد: بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند اما غیر از بانک مسکن سایر بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن با یادآوری اینکه در دولت قبل، سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی از ۱۸ به ۵ درصد کاهش یافت که نتیجه آن در وضعیت کنونی بازار مسکن مشخص است، گفت: کل خط اعتباری مسکن مهر ۵۵ هزار میلیارد تومان بود اما بانک عامل بخش مسکن تاکنون برای پرداخت ۴۶ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کرده و ۲۶ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

وی با اشاره به روش‌های تأمین مالی پروژه‌های مسکن از بازار سرمایه مانند صندوق‌های پروژه، صندوق‌های زمین و ساختمان و امثال آن گفت: درصدد هستیم تا رژیم سپرده گذاری را تغییر دهیم. همچنین روش فروش متری از طریق بازار سرمایه نیز در برنامه است.

شایان گفت: برای اجاره داری حرفه ای مسکن تفاهم نامه سه جانبه میان بانک مسکن، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران به امضاء رسیده تا براساس تأمین مالی این بانک، شهرداری نسبت به ساخت ۲۰۰ هزار واحد اجاره ای کوچک با تأمین مالی ۲۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ ساله اقدام کند.