شناسهٔ خبر: 11673 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

گزارش خبري پايگاه خبري وزارت راه و شهرسازي؛

رونمایی سندراهبردی عملیاتی ارتقاءشرایط اجتماعی فرهنگی سه شهر جديد/ نریمان: موظفيم مشکلات شهرهای جدید را به حداقل برسانیم

جلسه رونمایی از طرح سند شهرهای جدید معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم رونمایی سند راهبردی عملیاتی ارتقای شرایط اجتماعی فرهنگی شهرهای جدید با محوریت شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد گفت: پوسته قدیمی شهرهای جدید فاقد مشکلاتی است که در پروژه‌های مسکن مهر شاهد آن هستیم. آسیب شناسی و فعالیت‌های پژوهشی به‌روز می‌تواند بخش عمده‌ای از نابهنجاری‌ها را شناسایی کرده و راه‌حل بنیادی ارایه دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، جلسه رونمایی از طرح «تدوین سند راهبردی عملیاتی ارتقای شرایط اجتماعی ـ فرهنگی شهرهای جدید؛ نمونه شهرهای پرند، پردیس و هشتگرد» ظهر امروز ۱۷ شهریور ماه در شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید با حضور محسن نریمان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، اعضای هیئت مدیره این شرکت و مشاوران طرح برگزار شد.

نریمان در جلسه رونمایی از سند راهبردی عملیاتی ارتقای اجتماعی فرهنگی شهرهای جدید پردیس، پرند و هشتگرد پس از استماع اطلاعات پژوهشی مشاور طرح با اعلام نحوه فعالیت ‌های شرکت عمران شهرهای جدید گفت: فعالیت شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید بیشتر جنبه سخت افزاری دارد و مسایلی که مربوط به مسایل اجتماعی و آسیب‌هایی است که در شهرها رخ می‌دهند قبل از تبدیل شدن به معضلی حاد باید مورد بررسی و آسیب‌شناسی قرار بگیرند. این نکته که آسیب‌هایی جدی متوجه شهرهای جدید هستند و با افزایش جمعیت احتمال افزایش آسیب‌ها نیز بالا می‌رود مسئله‌ای است که کارشناسان علوم اجتماعی می‌توانند آسیب‌شناسی کرده و راه‌حل‌هایی ارایه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه پژوهش‌های اجتماعی لازمه فعالیت‌های عمرانی هستند و ضرورت دارد تا همزمان با اجرای پروژه‌های عمرانی دنبال شوند، افزود: در شرکت عمران شهرهای جدید علاقه‌مندیم تا چنین پژوهش‌هایی در فضای بزرگتری انجام بگیرد و به مشتریانی که علاقه‌مند به خرید خانه در شهرهای جدید هستند این اطمینان را بدهیم که شهرهای جدید با پژوهش‌ها و بررسی‌های فراوان ساخته شده و در ساخت آن‌ها به مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز پرداخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی شهرهای جدید تاکید کرد: تلاش ما در ساخت شهرهای جدید رسیدن به این مهم است که شهرهایی از تمامی جهات سالم داشته باشیم. همچنین شهرهای جدید بستر بکری هستند که اگر با برنامه پیش بروند مشکلات کمتری را به نسبت کلانشهرها خواهند داشت.

نریمان با اشاره به اینکه مشکلات شهرهای جدید عمدتا مربوط به مسکن مهر هستند تاکید کرد: در پوسته قدیمی شهرهای جدید مشکلات حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را آنگونه که امروزه در پروژه‌های مسکن مهر وجود دارند شاهد نبودیم. آسیب‌های اجتماعی شهرهای جدید با اجرایی شدن مسکن مهر و به تدریج شکل گرفتند. پوسته قدیمی شهرهای جدید فاقد مشکلاتی است که در مناطق مسکن مهر شاهد آن هستیم. آسیب‌شناسی و فعالیت‌های پژوهشی به‌روز می‌تواند بخش عمده‌ای از نابهنجاری‌ها را شناسایی کرده و راه‌حل بنیادی ارایه دهد.

عدم مطالعه، مشکل عمده مسکن مهر بود

وی با اشاره به مشکلات و آسیب‌های اجتماعی ساخت مسکن مهر در شهرهای جدید گفت: قطعا در ساخت مسکن مهر نیت‌ها خیر بود اما مشکل عمده‌ای که در مسکن مهر با آن مواجه بودیم عدم مطالعه در اجرای طرح‌ها بود. در حدود دو سال نزدیک به ۴۰۰ هزار خانوار در مسکن مهر ساکن شدند که این میزان در هیچ کجای دنیا سابقه نداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مسکن مهر شتاب‌زده ساخته شد و ما وظیفه داریم مشکلات را به حداقل برسانیم.

بنا بر این گزارش، در جلسه رونمایی از سند راهبردی عملیاتی ارتقای شرایط اجتماعی فرهنگی شهرهای جدید پرند، پردیس و هشتگرد، کمال اطهاری جامعه شناس، حبیب اله طاهرخانی و محمود امیریان اعضای هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید و میریان و تاجران مشاوران معاون وزیر راه و شهرسازی در شهرهای جدید و مدیران شرکت‌های عمران شهرهای ذکر شده به همراه مدیران شهرسازی حضور داشتند و به بیان نقطه نظرات خود در زمینه سند راهبردی پرداختند. /

نظر شما