شناسهٔ خبر: 11678 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

گزارش خبری پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛

بازتاب دیدار وزیر توسعه و حمل و نقل اسپانیا با آخوندی در رسانه‌های اسپانیا/ برقراری دو پرواز مستقیم/ آمادگی برای سرمایه‌گذاری و حضور در مناقصه‌های بین‌المللی/ لغو تحریم‌ها درهای روابط اقتصادی را بسوی ایران گشود

وزیر راه و وزیر تو سعه اسپانیا رسانه های اسپانیایی پس از سفر آنا پاستور وزیر توسعه و حمل و نقل این کشور به ایران و دیدار با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان برقراری پروازهای مستقیم تهران – مادرید و تهران – بارسلونا و همچنین سرمایه گذاری در بخش ریلی و احداث قطارهای پرسرعت را به عنوان مهمترین نکات بررسی شده در طول این سفر اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رسانه‌های اسپانیایی پس از ملاقات وزیر توسع و حمل و نقل این کشور با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران در تهران به تشریح موضوعات بررسی شده در این ملاقات پرداختند که در ادامه به اهم آنها اشاره می‌شود.

روزنامه‌های «ال پاییس»، «ال دیاریو» و «آ ب ث» به عنوان برجسته‌ترین روزنامه‌های اسپانیا در خصوص توافقات دو کشور برای ایجاد پروازهای مستقیم تهران – مادرید و تهران – بارسلونا نوشتند: آنا پاستور وزیر توسعه و حمل و نقل اسپانیا روز دوشنبه خبر داد که طی مذاکرات انجام شده در ایران با مقامات این کشور به توافق رسیده است تا پرواز مستقیم بین تهران – مادرید و تهران – بارسلونا برای انتقال مسافران و بار بین دو کشور برقرار شود.

به گفته روزنامه‌های مذکور، وی در این سفر سه روزه به ایران اعلام کرد که کشورش آمادگی امضای قرارداد در حوزه‌های مختلف حمل و نقل با این کشور آسیایی را دارد.

در این رسانه‌ها به اظهارات پاستور اشاره شده و آمده است: پاستور با بیان اینکه این قراردادها در کمترین زمان ممکن و در آینده‌ای نزدیک به امضا خواهد رسید اضافه کرد: درحال حاضر دو شرکت هواپیمایی ایرانی ایران ایر و ماهان ایر دو بار در هفته و یک شرکت اسپانیایی تمایل خود را برای برقراری این پروازها اعلام کرده‌اند. این اقدام نه تنها در زمنیه هوایی بلکه در تمامی زمینه‌های اقتصادی روابط دو کشور را تقویت می‌کند.

رسانه معتبر دیگر اسپانیایی به نام «لا رازون» در این باره نوشت: توافقات هسته‌ای ایران با ۱+۵ و بحث لغو تحریم‌های این کشور درهایی را برای گسترش روابط اقتصادی ایران با کشورهای جهان باز کرده است.

این روزنامه می‌نویسد: در جلسه پاستور با وزیر راه و شهرسازی ایران مشخص شد که مقامات ایرانی شرایط انجام مناقصه و امضای قرارداد برای پروژه‌هایی مهم را دارند که در دوره‌ای پنج ساله بین ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ صورت گیرد.

به گفته این روزنامه، گارسیا مارگایو وزیر امور خارجه اسپانیا معتقد است که این سفر به طور خارق العاده‌ای خوب و مثبت بوده چرا که ایران با اسپانیا به نتایجی رسیده که تا کنون با کشور اروپایی دیگری بدین نتایج نرسیده است.

وی در گفتگوهای خود با محمد جواد ظریف از نقش اسپانیا به عنوان شریک اروپایی بزرگ در اتحادیه اروپا نام برده است.

در متن خبر این رسانه همچنین اعلام شده است که در ماه‌های آینده مقامات ایرانی به منظور مذاکرات بیشتر و تنظیم قرارداد به اسپانیا سفر خواهند کرد.

«ال اکسپانسیون» نیز به عنوان منبع اطلاع رسانی قوی این کشور اروپایی در این زمینه نوشت: ایران به عنوان یکی از قدرت‌های اقتصادی منطقه است. این روزنامه سرمایه گذاری در حوزه ریلی (زیرساخت‌های راه آهن) و ساخت قطار پرسرعت تهران – مشهد با سرعت ۲۲۵ کیلومتر در ساعت با قدرت جابجایی ۵۰ میلیون مسافر در سال را یکی از مهمترین و بزرگترین فرصت‌های کشورش برای سرمایه گذاری در ایران دانسته است.

به گفته این روزنامه، دولت ایران قصد دارد بخش زیادی از شبکه ریلی خود را برقی کند./

نظر شما