شناسهٔ خبر: 117034 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

سرپرست معاونت فنی و مهندسی اداره کل بندر امیرآباد بیان کرد؛

راه‌اندازی ۴ دستگاه ناوتکس برای شناورهای خدماتی بندر امیرآباد

ناوتکس سرپرست معاونت فنی و مهندسی اداره‌کل بنادر و دریانوردی امیرآباد از راه‌اندازی ۴ دستگاه ناوتکس برای شناورهای خدماتی بندر امیرآباد با هدف افزایش ایمنی حمل و نقل و جلوگیری از خطرات احتمالی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدیاسین یزدانی سرپرست معاونت فنی و مهندسی اداره‌کل بنادر و دریانوردی امیرآباد با بیان اینکه نصب گیرنده اخبار ناوتکس به عنوان جزئی از تجهیزات اجباری کشتی‌ها از الزامات سیستم جهانی ایمنی و اضطرار دریای (GMDSS) محسوب می‌شود، از راه‌اندازی ۴ دستگاه ناوتکس برای شناورهای خدماتی بندرامیرآباد به منظور افزایش ایمنی حمل و نقل و جلوگیری از خطرات احتمالی خبر داد.

وی به کاربرد وسیع سیستم‌های مخابراتی و نقش مهم پشتیبانی سازمان بنادر و دریانوردی در اطلاع‌رسانی در بخش حمل و نقل دریایی اشاره کرد و یادآور شد: استقرار سیستم ناوتکس در بنادر و متعاقب آن در کشتی‌ها موجب افزایش وسعت دریافت روزانه اطلاعات به صورت متنی کم حجم و ارسال پیام که یکی از شاخص‌های بهبود ایمنی در حمل و نقل دریایی به شمار می‌آید، می‌شود.

سرپرست معاونت فنی و مهندسی در تشریح خدمات ارائه شده توسط سیستم ناوتکس گفت: پیام‌های مربوطه در این سیستـم روی دو فرکانـس بین المللی و ملی ارسال و دریافت می‌شود که بر اساس یک برنامه زمانبندی، ارسال پیام ناوتکس هر چهار ساعت یکبار و در ۲۴ ساعت شش نوبت انجام می‌شود.

یزدانی همچنین عنوان کرد: تبادل اطلاعات در رابطه با مناطق تحت عملیات تجسس و نجات و اطلاعات در مورد هرگونه حادثه دریایی با ذکر محل و مختصات جغرافیائی آن از طریق این سیستم امکان پذیر است.

به گزارش اداره کل بنادر و دریانوردی امیرآباد، ناوتکس یک سیستم اتوماتیک و بین المللی برای ارسال اخطارهای هواشناسی و پیش‌بینی‌ها، اخطارهای ناوبری دریایی، عملیات جستجو و نجات، اطلاعیه علائم کمک‌ناوبری و غیره به کشتی‌ها است که مجوز تأسیس و راه اندازی آن توسط سازمان جهانی دریانوردی صورت می‌گیرد.