شناسهٔ خبر: 117117 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

با همکاری سازمان هواشناسی و معاونت زنان ریاست جمهوری انجام می‌شود؛

برگزاری دوره آموزشی توانمندسازی بانوان در مدیریت بحران برای کشورهای عضو آیورا

طهرانی مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین‌الملل سازمان هواشناسی کشور از برگزاری وبینار علمی-آموزشی «توانمندسازی بانوان در مدیریت بحران» با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت امور خارجه و RTC تهران بعنوان یکی از مراکز اموزش منطقه‌ای سازمان جهانی هواشناسی WMO خبر داد.

لادن جعفری طهرانی مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین‌الملل سازمان هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: اداره کل حقوقی و امور بین‌الملل سازمان هواشناسی کشور با همکاری اداره کل بین‌الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به عنوان رئیس کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان آیورا IORA با همکاری وزارت امور خارجه و همچنین RTC تهران و پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور به صورت مشترک وبینار علمی-آموزشی توانمندسازی بانوان در مدیریت بحران را فردا سه شنبه بیست‌ونهم شهریور ماه از ساعت ۱۰ صبح الی ۱۳ در محل وزارت امور خارجه، برگزار می‌کنند.

وی درباره سایر محورهای وبینار علمی- آموزشی کارگروه توانمندسازی اقتصادی بانوان که مقرر است در ماه‌های آتی و به توالی برگزار شود، توضیح داد: به منظور برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی برای بانوان کشورهای عضو آیورا چهار محور از سوی RTC تهران پیشنهاد شده که شامل توانمندسازی بانوان در مدیریت بحران،‌ توانمندسازی بانوان در پایش آلودگی هوا، توانمندسازی بانوان در فهرست‌بندی حوادث و مخاطرات جوی و توانمندسازی بانوان در پیش اخطار سیل می‌شود.

طهرانی افزود: تدریس اولین دوره با موضوع توانمندسازی بانوان در مدیریت بحران، بر عهده اساتید پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، خواهد بود. این وبینار به صورت مجازی برای اعضای آیورا برگزار می‌شود.

وی گفت: آیورا اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای حاشیه اقیانوس هند است و ۲۳ کشور حاشیه اقیانوس هند از سال ۱۹۹۷ گرد هم آمدند و این اتحادیه را در مقر موریس تشکیل دادند. 

به گفته مدیر کل دفتر حقوقی و امور بین‌الملل سازمان هواشناسی، این اتحادیه که گستره جغرافیایی آن از اقیانوسیه تا آسیا، اروپا و آفریقا امتداد دارد، برای ارتقا ظرفیت علمی اعضای خود دوره‌های آموزشی متفاوتی با محوریت بهداشت -درمان، کشاورزی، علوم تربیتی، اقتصاد، آموزش صنایع دستی و ...برگزار می‌کند. 

طهرانی درباره برگزاری دوره‌های آموزشی مربوط به سازمان هواشناسی برای اعضای آیورا گفت: کشورهای عضو آیورا از جمله هند، بنگلادش، اندونزی، مالزی، سریلانکا، برخی کشورهای حوزه خلیج فارس و … همواره در معرض پدیده‌های حدی قرار دارند.

وی افزود: این دوره‌ها کمک می‌کند تا زنان، بعنوان رکن اصلی خانواده بیش از پیش توانمند شده و در ارتقا علمی جامعه خود، نقش بسزایی ایفا کنند.

مدیر کل دفتر حقوقی و امور بین‌الملل سازمان هواشناسی توضیح داد: علاوه بر این دوره آموزشی، ۳ دوره دیگر نیز به توالی در ماه‌های آتی برگزار می‌شود و متناسب با بازخورد شرکت کنندگان، سر فصل‌های آموزشی هریک، با مضامین مرتبط برای اعضا آیورا طراحی خواهد شد.

وی با اشاره به همکاری‌های تنگاتنگ سازمان هواشناسی با سایر سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی اظهار کرد: در چارچوب سازمان جهانی هواشناسی (WMO )، سازمان هواشناسی کشور علاوه بر آیورا با سایر سازمان‌های منطقه‌ای همانند اکو و  کسپ کام (کشورهای حاشیه دریای خزر) نیز در تعامل نزدیک است.