شناسهٔ خبر: 117336 - سرویس هواشناسی
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی هشدار سطح نارنجی صادر کرد؛

وزش باد شدید و خیزش گردوخاک/احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار

گرد و خاک سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از وزش باد شدید و خیزش گردوخاک خبر داد که می‌تواند منجر به احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه‌ و شهرسازی، بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی سامانه باد و گردوخاک تا روز یک‌شنبه سوم مهرماه ادامه دارد که منجر به وزش باد شدید، خیزش گردوخاک و نفوذ گردوغبار می‌شود.

این سامانه روز جمعه در شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، نوار غربی ایلام و خوزستان و روز شنبه شمال سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان و شمال بوشهر جریان دارد.

روز یک‌شنبه نیز استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، سمنان، غرب و جنوب تهران، قم، البرز و قزوین درگیر این سامانه خواهند شد.

اثر مخاطره سامانه، وزش باد شدید و احتمال خیزش گردوخاک، احتمال کاهش کیفیت هوا و دید افقی، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و شکستن درختان کهن‌سال و احتمال آسیب به تاسیسات حساس به گردوغبار اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها، پایش شاخص آلودگی توسط دستگاه‌های ذیربط و اتخاذ تصمیم مطابق با مقررات توصیه کرده است.