شناسهٔ خبر: 117488 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بررسی عملکرد آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در دولت سیزدهم؛

انجام مطالعات ژئوتکنیک دریایی در استان‌های ساحلی کشور / طراحی و به کارگیری بیش از ۴۰ سامانه در راستای توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک

دریایی انجام مطالعات ژئوتکنیک دریایی در استان‌های ساحلی کشور و طراحی و به کارگیری بیش از ۴۰ سامانه در راستای توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک دو مورد از اقداماتی است که آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در دولت سیزدهم در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نقش اساسی در عمران و پایش پروژه‌های عمرانی کشور دارد و با وزارت راه و شهرسازی همکاری می‌کند؛ از این رو کمتر پروژه‌ای را در کشور شاهد هستیم که اثری از اقدامات فنی و مهندسی شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در زمینه ارتقاء کیفی در آن نباشد.

این شرکت از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تا تیرماه سال ۱۴۰۱ موفق به ثبت رکورد انجام بیش از ۶۰ هزار متر انواع حفاری و عملیات ژئوتکنیک شد و انجام مطالعات مکانیک خاک، ژئوالکتریک و کنترل کیفیت حین اجرای عملیات احداث عملیات پروژه‌های نهضت ملی مسکن را در دستور کار قرار داد؛‌ چراکه اجرای طرح «نهضت ملی مسکن» از اصلی‌ترین شعارهای آیت‌الله "ابراهیم رئیسی" رئیس جمهور دولت سیزدهم است.

طراحی و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی مدیریت نگهداری راه‌ها، ‌پل‌ها و ایمنی را می‌توان از دیگر اقدامات این شرکت در بازه زمانی مذکور برشمرد؛‌ در این راستا اکنون بیش از ۹۳ هزار دستگاه پل با استفاده از این نرم افزار کاربردی برداشت و در سامانه مدیریت پل‌های کشور بارگذاری شده است.

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همچنین انجام بیش از سه میلیون آزمایش تخصصی، مطالعه و خدمت فنی- مهندسی را در دستور کار قرار داد و به تدوین و ترجمه ۱۳ عنوان استاندارد فنی و مهندسی پرداخت.

یکی دیگر از مهمترین اقدامات این شرکت پایش و ارزیابی سطح روسازی راه‌ها با دستگاه منحصر به فرد اسکنر سطح جاده‌ای LCMS و دانش بومی در اختیار است و می‌توان ارزیابی و تشخیص بین المللی ناهمواری روسازی راه‌ها IRI در پروژه‌های تحویل موقت را نیز از دیگر اقدامات شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک برشمرد.

توسعه بنادر کوچک و بهبود وضعیت ساحل نشینان

انجام مطالعات ژئوتکنیک دریایی در استان‌های ساحلی کشور در راستای افزایش ظرفیت‌های بنادر کشور از دیگر اقدامات این شرکت است. آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این راستا و همگام با اهداف و سیاستگذاری دولت سیزدهم و وزارت راه و شهرسازی در ارتقاء کیفی پروژه‌های عمرانی در سطح کشور و تصمیم دولت مبنی بر توسعه بنادر کوچک و بهبود وضعیت ساحل نشینان، با انجام عملیات حفاری و مطالعه ژئوتکنیک دریایی در بنادر ریگ، گناوه و دیلم در استان بوشهر، نقش آفرینی موثری در ارتقاء کیفی پروژه‎های عمرانی و مطالعه طرح توسعه استان بوشهر ارائه کرده است.

براساس این گزارش، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در راستای توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک گام برداشت و توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک و مکانیزه کردن فرآیندهای ارائه خدمات فنی و مهندسی‌، مشتریان، مالی، اداری و ... با طراحی و به کارگیری بیش از ۴۰ سامانه در اختیار را در کارنامه خود به ثبت رساند و نسبت به برگزاری بیش از ۱۲۰ هزار نفر-ساعت دوره‌های آموزشی و وبینارهای فنی و مهندسی برای مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی کشور اقدام کرد.

از انجام مطالعات ژئوتکنیک دریایی در استان‌های ساحلی کشور تا طراحی و به کارگیری بیش از ۴۰ سامانه در راستای توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک