شناسهٔ خبر: 11750 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در سفر به کرمان مطرح کرد:

افزایش ۳ برابری ظرفیت فرودگاه بین‌المللی کرمان/ نیازمند نسل جدید فرودگاه‌ هستیم/ توسعه ناوگان کوتاه برد برای توسعه فرودگاه‌های کمتر برخوردار/ جلوگیری از تمرکز جمعیتی در تهران با توسعه متعادل سایر شهرها

آخوندی در جمع وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان کرمان از آغاز عملیات ساخت ترمینال مسافری فرودگاه بین المللی کرمان و افزایش سه برابری ظرفیت این فرودگاه خبر داد و گفت: این اقدام به وسیله شرکت هواپیمایی ماهان انجام خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز پنج‌شنبه ۱۹شهریور در جریان سفر به استان کرمان و آغاز عملیات ساخت ترمینال جدید مسافری فرودگاه بین‌المللی این شهر گفت: در سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار مسافر از فرودگاه بین المللی کرمان اعزام و پذیرش شدند که با احذاث ترمینال جدید که در مدت ۳۰ ماه ساخته می‌شود ظرفیت مسافری این ترمینال با افزایش سه برابری به ۲/۵  میلیون مسافر در سال می‌رسد.

وی ادامه داد: ساخت ترمینال مسافری جدید در فرودگاه بین‌المللی کرمان علاوه بر اینکه در توسعه درون کشور و همچنین استان مؤثر است با توجه به بین المللی بودن فرودگاه در جهت توسعه گردشگری نیز مؤثر خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه امیداوریم به واسطه برقراری پروازهای مستقیم بیشتر از فرودگاه بین المللی کرمان شاهد توسعه گردشگری فرهنگی و اقتصادی کشور و استان باشیم در خصوص کیفیت احداث و توسعه فرودگاه‌ها گفت: قاعدتا به نسل جدید فرودگاه‌ها نیاز داریم تا به مدل‌های پیشرفته‌تری در توسعه و ساخت فرودگاه‌ها دسترسی داشته باشیم و مسافران در فرودگاه بدون فشار روانی و با آرامش خاطر اعزام و پذیرش شوند. به همین دلیل ساخت و توسعه فرودگاه‌ها نیازمند استفاده از دانش بین المللی است و این دانش باید به مشاوران و متخصصان ایرانی نیز منتقل شود، امیدواریم در ایجاد و توسعه فرودگاه‌های نسل جدید به موفقیت دست یابیم.

آخوندی به توسعه ناوگان هوایی اشاره کرد و گفت: امیدواریم به تدریج ناوگان هوایی کشور در دوران پس از لغو تحریم ها درخور  ملت ایران و برای انجام پروازهای کوتاه برد، میان برد و بلند برد توسعه پیدا کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر حدود  ۶۰ فرودگاه در کشور وجود دارد اما میزان بهره‌وری اغلب این فرودگاه ها پایین است که امیدواریم با توسعه ناوگان کوتاه برد بتوانیم فرودگاه‌های مناطق کمتر برخوردار را توسعه دهیم.

آخوندی با اشاره به اینکه ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کرمان به صورت BLT ساخته می شود گفت: این بدان معناست که سازنده ﴿شرکت هواپیمایی ماهان بعد از ساخت، پروژه را به صورت اجاره به شرط تملیک به شرکت فرودگاه های کشور واگذار می کند. ورود یک شرکت هواپیمایی در سرمایه گذاری برای توسعه در فرودگاه ها می تواند منجر به ایجاد رقابت سالم و منصفانه بین سایر شرکت های هواپیمایی شود و سایر ایر لاین ها نیز برای سرمایه گذاری در فرودگاه ها تشویق شوند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ساخت ترمینال جدید فرودگاه بین المللی کرمان به روش  BLT نه تنها منجر به ورود بخش خصوصی می شود بلکه ایجاد رقابت سالم و منصفانه را در پی خواهد داشت. چرا که رقابت در اقتصاد به عنوان رکن اصلی اقتصاد مقاومتی است و امیدواریم در این راستا ضمن تمرکز زدایی انحصار در بازار، شاهد ایجاد رقابت منصفانه در بخش خصوصی نیز باشیم. 

 آخوندی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: کرمان شهری که به معنای واقعی ایران شهر است، برای ما ایرانیان بیش از یک شهر اهمیت دارد چرا که نمادی از هویت ملی و استانی ایران است.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از آثار هویتی ما ایرانیان در منطقه کویر و شرق ایران شکل گرفته است بر همین اساس به وجود  استان کرمان افتخار می‌کنیم افزود: امیدواریم بتوانیم کمک کنیم تا آبادانی در ایران به صورت متعادل و یکجا توسعه یابد و از شدت تمرکز جمعیتی در کلانشهرها به ویژه تهران به شدت جلوگیری شود و توسعه را در سراسر ایران اسلامی به وجود آورد.

آخوندی ادامه داد:  استان کرمان قطعا از میراث کهن مادی و معنوی٬ اقتصادی٬ کشاورزی و فرهنگی برخوردار است. بخشی از میراث فرهنگی و  معنوی ایرانیان در منطقه شرق کشور و مشخصا کرمان وجود دارد که دارای شبکه اجتماعی و اقتصادی مؤثر بوده و در حال حاضر نیز ارتباط آن با جهان برقرار است. از کرمان به آسیای میانه٬ هندوستان و اروپا امکان ارتباط وجود دارد بنابراین سرمایه گذاری در این منطقه یک سرمایه گذاری تصنعی نیست بلکه توسعه واقعی به شمار می رود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: قطعا یکی از زودبازده‌ترین بخش‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری در صنعت هوانوردی است چراکه زمینه رفت و آمد کار آفرینان گردشگران و سرمایه گذاران را فراهم می کند. بنابراین شرکت هواپیمایی ماهان به عنوان سرمایه گذار ساخت ترمینال جدید مسافری فرودگاه بین المللی کرمان رویکرد مناسبی را در جهت ساخت و توسعه فرودگاه انتخاب کرده و دولت از این نوع سرمایه گذاری‌ها حمایت می کند./

نظر شما